۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۲۹۰۰۳۹
آیت الله خاتمی در مراسم بزرگداشت آیت الله خزعلی:

واقفی گری مدرن انقلاب را تهدید می کند/ مرحوم آیت الله خزعلی از آغاز تا پایان ولایتمدار ماند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که واقفی گری مدرن خطری بزرگ پس از ارتحال حضرت امام(ره) بود که هنوز نیز ادامه دارد، تصریح کرد: واقفیه کسانی بودند که دم از امام کاظم(ع) می زدند اما به خاطر دنیا در برابر امام بعدی خود یعنی امام رضا(ع) ایستادند.
مراسم ترحيم آيت الله خزعلي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری امشب در مراسم بزرگداشت آیت الله ابوالقاسم خزعلی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری که با حضور گسترده مراجع و علما در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: از نگاه قرآن در عرصه وفاداری به دین 2 نوع انسان وجود دارد.


وی افزود: وفاداری برخی به دین مقطعی و زودگذر است، خداوند متعال چنین افرادی را در آیاتی از قرآن کریم معرف کرده است؛ برخی بر لبه دین نشسته و دنبال منافع خود هستند اگر به منافع خود رسیدند پای علم دین می مانند اما اگر به منافع نرسیدند با دین خداحافظی می کنند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن کریم از کسانی که در زمان مشکل خدا خدا کرده اما در زمان برطرف شدن مشکل گله می کند، اظهار داشت: انسان های تربیت ناشده زمانی که خداوند متعال به آنها نعمتی می دهد گویا خدایی ندارند اما زمانی که به مشکلی می خورند مدام دعا می کنند.


وی ادامه داد: افرادی دم از دین می زنند اما پای علم دین حاضر نیستند، بسیاری تا زمانی دم از دین می زنند که بتوانند به نام دین نان بخورند؛ گروه دوم کسانی هستند که تا آخرین نفر و نفس پای دین می ایستند که از دیدگاه قرآن کریم این دسته از افراد لایق تجلیل هستند.


نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی از مؤمنان تا آخر پای قول و قرار خود می ایستند، ابراز داشت: برخی در عرصه وفای به عهد از جان خود می گذرند و کسانی از این دسته اگر زنده باشند آماده فداکاری در راه دین هستند.


وی با اشاره به آیه 15 سوره حجرات عنوان کرد: این آیه می فرماید مؤمنان واقعی کسانی هستند که پای علم دین می ایستند ودر این راه هزینه می کنند، این افراد دغدغه دین داشته و از مسیر رسول اکرم(ص) تبعیت می کنند، خداوند به کسانی که پای دین باشد بشارت بهشت داده است.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به آیه«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ أُولَـئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» خاطرنشان کرد: نداشتن خوف و حزن مدالی بسیار ارزشمندی است، خوف مربوط به آینده و حزن مربوط به گذشته است که این افراد از آن ها رها بوده و آرامش دارند؛ بهشتیان کسانی هستند که در مسیر دین ایستادگی کرده و فداکاری می کنند.


وی آیت الله خزعلی را فقیهی مجاهد عنوان و اضافه کرد: در قرآن کریم چندین بار به پیامبر خطاب آمده «واصبر» که این عبارت به معنای هزینه کردن برای دین است، روحانیت به عنوان سفیران نور و معنویت باید ادامه دهنده همان مسیر پیامبر اسلام باشند؛ این خطاب به روحانیت نیز هست، در چند مورد خداوند می فرماید ویفه خود را انجام دهید.


آیت الله خاتمی با بیان این که آیت الله خزعلی جزو دسته ای بود که در راه اسلام فداکاری می کردند، گفت: ایشان فضایل بسیاری داشتو یک ملای جا افتاده حوزوی به شمار می رفت، این عالم مبارز درش خود را از مشهد آغاز کرد و در درش کفایه از آیات مجتبی و هاشم قزوینی بهره برد.


وی افزود: آیت الله خزعلی سپس به قم هجرت کرد و در اوج نشاط و سلامتی آیت الله بروجردی، از شاگردان ایشان بود، این عالم ربانی در دوره تنهایی حضرت امام(ره) که هنوز آنچنان شناخته شده نبودند در حلقه 30 نفره دروس امام راحل شرکت می کرد؛ آیات سید محمد تقی خوانساری، حجت و طباطبایی از دیگر اساتید آیت الله خزعلی به شمار می رفتند.


امام جمعه موقت تهران با بیان این که بنده افتخار داشتم که مکاسب و تفسیر قرآن را از محضر این فقیه و مفسر بزرگ بهره بردم، اظهار داشت: آیت الله خزعلی انسانی بسیار ولایی و عاشق و بی قرار علی(ع) بود، زمانی که بنده از ایشان عیادت می کردم از امام علی(ع) می گفت و می گریست.


وی ادامه داد: نقطه اوج زندگی آیت الله خزعلی ولایتمداری از آغاز تا پایان بود، در دهه 30 که اوج مرجعیت آیت الله بروجردی بود هنوز نهضت 15 خرداد شکل نگرفته بود اما شاه در موضع ضعف قرار داشت، زمانی که آیت الله خزعلی برای تبلیغ به شهرستان رفسنجان رفته بودند در سخنرانی کوبنده ای فرمودند شاه همانند حلقه انگشتری در دست آیت الله بروجردی است که مدام در دست ایشان می گردد.


عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که به سبب این سخنرانی رژیم شاه قصد محاکمه صحرایی و اعدام آیت الله خزعلی را داشت، ابراز داشت: آیت الله بروجری اجازه نداد تا چنین اتفاقی رخ دهد اما با این وجود آیت الله خزعلی به گناباد تبعید شد؛ زمانی که آیت الله خزعلی از تبعید برگشتند خادم آیت الله بروجردی به ایشان گفت زمانی که شما را دستگیر کردند آیت الله بروجردی از شدت نارحتی تب کرد.


وی عنوان کرد: آیت الله خزعلی در خاطرات خود می گوید در جریان مبارزه با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی لحظه ای حضرت امام را ترک نکردم، وی افزود: در سال 1349 و پس از رحلت آیت الله حکیم، تعدادی از بزرگان حوزه تصمیم می گیرند مرجعیت حضرت امام (ره) را به صورت علنی اعلام کنند؛ در شرایطی که برخی می ترسیدند اسم امام خمینی(ره) را بالای منبر ببرند،آیت الله خزعلی یکی از بزرگانی بود که به صورت مکتوب مرجعیت امام راحل را تایید کرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله خزعلی به دلیل حمایت از حضرت امام(ره) به شهرهای زابل، بندرگناوه و دامغان تبعید شد، خاطرنشان کرد: آیت الله خزعلی سال 54 به تهران آمد و در حالی که خود را برای سخنرانی آماده می کرد توسط رژیم شاهنشاهی دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل شد.


وی اضافه کرد: در 19 اردیبهشت سال 57 فرزند آیت الله خزعلی به نام حسین توسط جلادان رژیم شاه به شهادت می رسد، در جریان این شهادت آیت الله خزعلی کاری کرد که حضرت امام(ره) در پیامی به ایشان فرمود کمر شاه را شکستی؛ ایشان فرمود اگر حسین لباس دامادی می پوشید و به حجله زفاف می رفت این قدر آرام نبودم که الان هستم.


آیت الله خاتمی با بیان این که آیت الله خزعلی عاشق بی قرار حضرت امام(ره) بود، گفت: این عالم بزگوار نزدیک سالگرد ارتحال امام راحل می شد می گفت که حال و هوای عاشورایی دارد، آیت الله خزعلی تا زمان حیات حضرت امام عاشق بی قرار ایشان بود.


وی افزود: آیت الله خزعلی همان عشقی که به حضرت امام خمینی(ره) داشت یک جا نثار مقام معظم رهبری کرد، ایشان در خاطرات خود می گوید پس از انتخاب حضرت آقا در خبرگان من مقید بودم هر جا ایشان می ایستند در کنارشان باشم تا این پیام را بدهم که مقام معظم رهبری مورد تأیید علما است.


امام جمعه موقت تهران با بیان این که آیت الله خزعلی همان ادب و احترامی که نسبت به حضرت امام(ره) داشت نسبت به مقام معظم رهبری نیز این گونه بود، اظهار داشت: پس از رسول اکرم(ص) دم زدن از ایشان روال عادی بود، کسانی بصیرت داشتند که علی(ع) را پیدا کردند که عمار و سلمان از این دسته بودند.


وی با هشدار نسبت به خطرهای پیش روی انقلاب ادامه داد: واقفی گری مدرن خطری بزرگ پس از ارتحال حضرت امام(ره) بود که هنوز نیز ادامه دارد، واقفیه کسانی بودند که دم از امام کاظم(ع) می زدند اما به خاطر دنیا در برابر امام یعدی خود یعنی امام رضا(ع) ایستادند.


عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ولایتمداری آیت الله خزعلی از آغاز تا پایان زندگی استمرار داشت، ابراز داشت: این عالم مبارز در جریان فتنه بسیار شکوهمند و قدم به قدم همراه مقام معظم رهبری حرکت کرد، ایشان از مصادیق «یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ » بودند.


وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) عنوان کرد: حضرت می فرمایند تلون و چندرنگی از سوی خداوند مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است، این که برخی یک روز با امام و روز دیگر در برابر امام باشند مورد رضایت خداوند متعال نیست.


آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در ادامه می فرمایند انسان نباید از راه حق و ولایت اهل حق جدا شود کسی که ما را به دیگران بفروشد بیچاره می شود و با حسرت از دنیا خواهد رفت؛ منش و روش آیت الله خزعلی باید برای همگان الگو باشد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات