۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۸۸۱۹۱
عضو انجمن علمی اقتصاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ناکارآمدی در نظارت مشکل عمده در سیستم بانکی کشور

خبرگزاری رسا ـ عضو انجمن علمی اقتصاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از مشکلات بانکی کشور در بخش نظارت آن به چشم می‌خورد؛ نهاد نظارت در بانک مرکزی به صورت مستقل عمل نمی‌کند و یک بخشی از بانک مرکزی است؛ کارمندان بخش نظارت حقوق بگیران این بانک هستند و استقلال ندارند.
حجت الاسلام محسن شفيعي نژاد عضو انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه قم و استاد دانشگاه الزهرا (س)
حجت الاسلام عباس شفیعی نژاد عضو انجمن علمی اقتصاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، نظام بانکی کشور را دارای چالش‌هایی دانست و اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی به این بخش از اقتصاد اشاره شده است؛ نظارت بر بانک مرکزی و مؤسسات پولی وسیله‌ای است که می‌تواند نظام اقتصادی کشور را متحول کند.
 
عضو انجمن علمی اقتصاد حوزه علمیه قم ادامه داد: طبق بند 19 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، شفافیت نظام مالی می‌تواند به گسترش و تأمین نظام جامع مالی کمک کند؛ برای اجرایی کردن این بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان از حوزه‌های علمیه کمک گرفت؛ چگونگی ایجاد شفافیت بازار مالی و رفتار در بازارهای پول و سرمایه را می‌توان به وسیله علوم حوزوی تعیین کرد.
 
حجت الاسلام شفیعی نژاد افزود: معیارها و شاخص‌هایی را می‌توان از بطن اسلام خارج کرد که به وسیله آن‌ها بتوانیم بازار سرمایه و بازار مالی و پولی خود را اداره کنیم؛ واضح است که فعالیت‌های خرد و متوسط جامعه یعنی بزرگترین بخش اقتصادی کشور به وسیله نظام بانکی به حرکت در می‌آید که اهمیت این بخش از اقتصاد را مشخص می‌کند.
 
وی درباره سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه هم گفت: بعضی ادعا دارند با توجه به متوسط رشد سه درصدی در اقتصاد ایران بعید است که رشد هشت در صد محقق شود؛ اما با نگاهی کلی‌تر در این باره متوجه می‌شویم که یکی از موانع رشد، فضای کسب و کار در کشور است.
 
عضو انجمن علمی اقتصاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده در بازار ایران تحولاتی رخ خواهد داد که فضای کسب و کار را تا حدی تغییر می‌دهد و در این شرایط می‌توان رشد هشت درصدی را انتظار داشت؛ رشد هشت در صدی در اقتصاد کشور یک نقطه آرمانی نیست زیرا این رشد در برنامه پنجم نیز تعیین شده بوده است و رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم به این نکته تصریح داشته‌اند که باید بهره‌گیری از امکانات تحقق یابد.
 
حجت الاسلام شفیعی نژاد با اشاره به مشکلات موجود در بانکداری کشور گفت: یکی از مشکلات بانکی کشور در بخش نظارت آن به چشم می‌خورد؛ نهاد نظارت در بانک مرکزی به صورت مستقل عمل نمی‌کند و یک بخشی از بانک مرکزی است؛ کارمندان بخش نظارت حقوق بگیران این بانک هستند و استقلال ندارند.
 
وی خاطر نشان کرد: تأکیدات زیادی در آیات و روایات در بحث نظارت وجود دارد که با یاری جستن از این آیات و روایات می‌توان یک الگوی مناسب را سازماندهی کرد؛ اولین مرحله در نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی کشور نظارت بر فعالیت‌های پولی و بانکی است./836/ت302/ش
ارسال نظرات