۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۲۸۶۳۸۲
حجت الاسلام رجایی:

اقتصاد اسلامی با اقتصاد در اندیشه غرب تفاوت مبنایی دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: غربی‌ها به مالکیت حقیقی اعتقاد دارند و خود را مالک حقیقی اموال خود می‌دانند اما در اسلام مالک حقیقی خداست و بشر خلیفه و جانشین خدا است و مالکیتش اعتباری است.
سيد محمد کاظم رجايي

حجت الاسلام سید محمدکاظم رجایی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که دیدگاه‌های راجع به عدالت در اندیشه غربی‌ها تفاوت مبنایی با دیدگاه اسلام دارد، گفت: در واقع آنها قائل به حقوق طبیعی هستند و معتقدند که جامعه و افراد را خداوند خلق کرده و هدایت تکوینی کرده است به این معنی که آنچه می‌خواسته در وجود انسان به عنوان غرائز قرار داده و مانند ساعت کوک کرده و هدایت و نظارت را قبول ندارند.

 

وی در ادامه افزود: نظر غربی ها در مورد اقتصاد و بازار هم همین است که بازار خودش به صورت خودکار عمل می‌کند و هر آنچه اتفاق می‌افتد عین عدالت است و برایند اندیشه غربی‌ها این  است که ما حق نداریم در روند بازار دخالت کنیم و از این بگیریم و به آن بدهیم.

 

حجت الاسلام رجایی با اشاره به دیدگاه هاییک در اندیشه غرب نسبت به بازار گفت:در اندیشه هاییک دخالت دولت باید حد اقلی باشد و خود سیستم کار خود را می‌کند و آن کسی که استعداد بیشتری دارد پول بیشتری کسب می‌کند و کسی که استعداد و یا حتی شانس ندارد، کمتر به دست می‌آورد و دلیلی ندارد که دولت بخواهد دخالت کند که این کاملاٌمخالف با دیدگاه اسلام است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که افزون بر هدایت تکوینی که خداوند انجام داده است  خداوند با ارسال رسل و انزال کتب هدایت تشریعی هم کرده است؛ زیرا به قول علامه طباطبایی اگر به غرایزی که خداوند در وجود انسان ها قرار داده اکتفا بکنیم به استخدام و بهره کشی منتهی می‌شود و دیگران را استثمار و استعمار می‌کنند و بنابر این هدایت تشریعی نیاز است.

 

وی با تأکید بر این که در هدایت تشریعی وقتی بحث شارع مطرح می‌شود این گونه می‌شود که اموال مال خداست، بشر خلیفه و جانشین و امانت‌دار خداست و مالکیت بشر مالکیت اعتباری می‌شود، افزود: لذاست که چون خداوند مالک حقیقی است اگر خداوند گفت از اموال خود صدقه بدهید، دیگر ما حق مخالفت نداریم زیرا مال خداست و ما امانت دار هستیم و اینجاست که خمس و ذکات توجیه پیدا می‌کند./843/ت302/ج

ارسال نظرات