۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۲۸۵۴۳۳
به مناسبت شهادت شهید قدوسی؛

ویژه نامه اینترنتی «آیت قدسی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «آیت قدسی» به مناسبت شهادت آیت‌الله قدوسی در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
آيت‌الله قدوسي آيت‌الله قدوسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه اینترنتی «آیت قدسی» با بخش‌های مختلفی همچون مقالات، احادیث و مقالات مرتبط در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
 
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به عناوینی همچون «آیت قدسی»، «گذری کوتاه بر زندگی شهید آیت‏الله علی قدوسی»، «تندیس درایت و تعهد»، «مجاهد پیرو امام»، «عدالت در خون»، «مرد تقوا، استقامت و تعهد در راه هدف»، «دادستان امام»، «مواعظ رحمانی»، «علما و دانشمندان از منظر معصومین علیهما السلام» و «ارزش شهید و مقام شهادت در حدیث» اشاره کرد.
 
گذری کوتاه بر زندگی شهید آیت‏الله علی قدوسی
در این مقاله می‌خوانیم: ویژگی‏های برجسته اندیشمندان وارسته همچون شهید آیت الله قدوسی که زندگی آنان سرشار از تلاش‏های علمی، فرهنگی، مبارزاتی و همراه با رنج‏های فراوان است، نمونه‏ای از ارزش‏های الهی به شمار می‏رود. این خداجویان خوش‏خو در حیات بابرکت خود، شمع‏گونه در اشتیاق به معبود از جان مایه نهادند و سرانجام به دیدار حق شتافتند. درنگ در زندگی این اسوه‏های فضل و فضیلت، نعمتی است تا با اقتدار به راه این مربیان تقوا و راست‏قامتان جاویدان تاریخ، فضیلت‏های اخلاقی را در جامعه استوار سازیم و در ترویج فرهنگ فرزانگی و پرواپیشگی کوشا باشیم.
 
خانواده و ولادت
 آخوند ملااحمد، عالمی بزرگ و مرجع امور شرعی مردمان نهاوند و نواحی اطراف آن به شمار می‏رفت. این دانشور بزرگ با کار در زمین‏های کشاورزی خود، زندگی را می‏گذراند. مطالعه، عبادت و رسیدگی به امور شرعی و اجتماعی مردم، محور اصلی زندگی او بود. ملااحمد در پنجم ماه رجب، برابر دوازده مرداد 1306، صاحب فرزندی شد که او را علی نامید. مادر این کودک که از پرورش‏های پرمایه خانوادگی و نجابت ذاتی بهره‏ای داشت، با کوله‏باری از فضیلت و عطوفت، در رونق بخشیدن به کانون این خانواده می‏کوشید و علی قدوسی در دامان پرمهر و محبت این بانو، ایام خردسالی را گذراند.
 
دوران شکوفایی
 شهید آیت‏الله قدوسی که آخرین فرزند خانواده بود، مقدمات تحصیل را در مکتب‏خانه و نزد پدر بزرگوارش آموخت و سپس دانش‏اندوزی را در آموزشگاه‏های جدید پی گرفت. در آن زمان، یکی از روحانیان که برای تبلیغ به نهاوند رفته بود، با وجود آنکه شناخت چندانی از خانواده قدوسی نداشت، یک روز پس از اقامه نماز، بر فراز منبر رفت و در سخنرانی‏اش گفت: دیشب در رؤیایی راستین، رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را مشاهده کردم که با دستان مبارک بر سر پسر ملااحمد عمامه گذاشت. اگر ایشان چنین فرزندی دارد و اکنون در مسجد حاضر است، خود را معرفی کند. پس از آنکه حاضران، علی را به او شناساندند، از منبر پایین آمد، علی را در آغوش گرفت و خطاب به وی گفت: مقامی عالی در انتظارت است، قدرش را بدان. پس از این جریان، تحولی شگفت در وجود علی قدوسی پدید آمد و در سال1321 در حالی که پانزده ساله بود، زادگاه و خانواده را به قصد تحصیل و اقامت در قم ترک گفت.
 
تحصیلات در قم
 آیت‏الله قدوسی، درس‏های مقدمات و سطح حوزه علمیه را نزد استادان وقت از جمله شهید آیت‏الله صدوقی آموخت و پس از آن به درس خارج آیت‏الله بروجردی راه یافت. همچنین او این افتخار را به دست آورد که از محضر امام خمینی رحمه‏الله در فقه و اصول استفاده کند و با همتی عالی، در سال1341 به مقام اجتهاد برسد. شهید قدوسی از همان روزهای تحصیل نزد حضرت امام، به ایشان علاقه‏مند شد و تصمیم گرفت در حیات علمی، آموزشی، سیاسی و اجتماعی خود، آن پیر پارسا را اسوه خود قرار دهد و در پیمودن مسیر تقوا و تزکیه از اخلاق و رفتار ایشان پیروی کند.
 
خوشه‏چینی از خرمن خرد
 یکی از شخصیت‏هایی که در شکوفایی بعد اخلاقی و عرفانی شهید قدوسی بسیار مؤثر بود، علامه طباطبایی است. وی همراه شهید مطهری و شهید بهشتی به محضر این عالم ربّانی راه می‏یافت و جرعه‏هایی از حکمت و معنویت این چشمه ملکوتی را به کام ذهن خویش سرازیر می‏ساخت. او پس از سال‏ها شاگردی نزد آن مفسر عالی‏قدر، چنان مورد توجه علامه قرار گرفت که وی را به دامادی خود پذیرفت و دخترش، نجمه سادات طباطبایی را به عقد ازدواجش درآورد. علامه برای شهید قدوسی احترام ویژه‏ای قائل بود و همواره می‏گفت: « خداوند به این مرد درایت شگفتی داده است.» ازاین‏رو، بخشی از کارهای مهم خویش را به شهید قدوسی می‏سپرد و می‏گفت: «هر وقت امری را به وی تفویض می‏کنم، دیگر از بابت آن آسوده‏خاطرم.»
 
روزهای مقاومت
 گام نهادن آیت‏الله قدوسی در عرصه‏های علمی و عرفانی، وی را از تلاش‏های سیاسی باز نداشت و او در مبارزات مردم ایران به رهبری آیت‏الله کاشانی در سال1331و 1332 در صحنه‏های اجتماعی حضور یافت. سپس با فداییان اسلام ارتباط برقرار کرد و از حامیان نواب صفوی شد و در همان سال‏ها، آموزش‏های نظامی را در مناطق کوهستانی گذرانید و در برپایی تظاهرات مردمی نقش برجسته‏ای داشت.
 
همچنین تنها کسی که در شهر نهاوند در مقابل حزب توده ایستاد و امکان پیشرفت سرطانی آنان را در این شهر گرفت، شهید قدوسی بود و آن‏قدر پایداری‏اش ادامه یافت که به عقب‏نشنی طرفداران این حزب در نهاوند انجامید.
 
در نهضت امام خمینی رحمت ‏الله علیه
 شهید قدوسی به عنوان یکی از شاگردان برجسته امام خمینی رحمه‏الله در صف پیش‏تازان نهضت مقدس اسلامی قرار گرفت. او در شمار استادان حوزه علمیه قم، فریاد دشمن‏کوب آن رهبر عالی‏قدر را با تمام وجود لبیک گفت و همراه علما و فقیهان حوزه، با افشاگری‏های پی‏درپی، روشنگری‏های مؤثر و اعتراض‏های شدید از راه نشریات، اعلامیه‏ها و سخنرانی‏ها، به خنثی ساختن نقشه‏های استبداد و استکبار پرداخت. در روزهای اختناق، گروهی از یاران امام یک تشکل مخفی را پدید آوردند که بعدها به گروه یازده نفری موسوم شد. این مجموعه برای نبرد با رژیم شاه، اصلاح نظام آموزشی حوزه و ایجاد تحرک در شخصیت‏های مبارز، نقش عمده‏ای را ایفا می‏کرد. البته در فروردین 1345، اساس‏نامه گروه به‏دست ساواک افتاد و افراد آن تحت تعقیب قرار گرفتند. شهید قدوسی هم که مسئولیت اطلاعات و اخبار این سازمان منسجم را عهده‏دار بود، دستگیر و همراه آیت‏الله ربانی شیرازی در زندان قزل‏قلعه زندانی شد. مزدوران رژیم او را بسیار شکنجه کردند، ولی نتوانستند کوچک‏ترین اعترافی از وی بگیرند.
 
مجاهد پیرو امام
 آیت الله قدوسى با اندیشه هاى سیاسى امام خمینى بخوبى آشنا بود. او پس ‍ از افشاگیریهاى امام خمینى در سال 1341 که علیه لایحه کاپیتولاسیون و دیگر مصوبات خائنانه دولت و مجلس صورت پذیرفت ، هماره همدوش ‍ همفکرانش به پشتیبانى از قیام همت گماشت . او در قیام 15 خرداد 1342 و تبعید امام خمینی (رحمت الله علیه) در13 آبان 1342 همراه همه طلبه‌ها، استادان و مردم انقلابى به صحنه آمد و به مبارزه با رژیم پهلوى پرداخت.
 
اوج مبارزات آیت الله قدوسى در آن دوران ، همکارى گسترده او با هیاءت مدرسین بود. هیات مدرسین نخستین تشکیلات منسجم روحانیت بود که در سال1337 در زمان مرجعیت آیت الله العظمى بروجردى تاءسیس شده بود. این هیات در سالهاى 1342 - 1341 بسیار فعال بود. اعلامیه هاى فراوان از سوى هیاءت مدرسین در سراسر کشور پخش و جنایتهاى رژیم پهلوى برملا شد. هیات مدرسین با انتشار اعلامیه ها و پشتیبانى اساتید حوزه علمیه قم، نهضت امام خمینى (ره ) را به مردم آشکار ساخت.
 
این هیات که بعد به گروه یازده نفرى شهرت یافت (و امروزه با نام جامعه مدرسین شناخته مى شود) نخستین هسته مبارزه مخفى علیه رژیم پهلوى بود و در پوشش اهداف اصلاحى نظام آموزشى حوزه علمیه قم ، به فعالیتهاى سیاسى مى پرداخت . آیت الله قدوسى از بنیانگزاران این هیات بود. هیات مدرسین در سال 1345 به دست ساواک کشف و افراد آن تحت تعقیب ماموران پهلوى قرار گرفتند. آیت الله قدوسى در این ماجرا دستگیر شد. اما چون ساواک نتوانسته بود مدارکى علیه او پیدا کند، پس از چند ماه از زندان آزاد شد.
 
آیت الله قدوسى پس از آزادى ، در تابستان 1345 به زادگاه خود برگشت و به اقامه نماز جماعت در مسجد جامع نهاوند پرداخت . او پس از نماز منبر مى رفت و همیشه در ضمن سخنرانى از امام خمینى (ره ) یاد مى کرد. ساواک چند بار به وى تذکر داد که نباید اسمى از امام برده شود اما او نمى پذیرفت . بدین علت سخنرانى او تعطیل شد و آیت الله قدوسى به قم برگشت.
 
تأسیس مدرسه حقانی
 شهید قدوسی پس از رهایی از زندان دژخیمان پهلوی، به قم رفت و اهداف خویش را در مورد اصلاح ساختار آموزشی حوزه پی گرفت. ازاین‏رو، همراه دکتر بهشتی کوشید با حفظ اصالت‏های حوزه و تکیه بر امتیازها و ویژگی‏های برجسته این نظام، برنامه‏های جدیدی طراحی کند. برنامه‏ریزی دقیق آموزشی، استفاده از روش‏های ارزش‏یابی، آزمون‏های منظم، نظارت مستقیم بر متون درسی، از جمله برنامه‏های او در این راستا بود. چنین تفکر اصلاحی، به تأسیس مدرسه حقانی انجامید که برخلاف مشکلات فراوان و کارشکنی نظام ستم‏شاهی توانست موفقیت‏های امیدبخشی به دست آورد. شاگردانی در این مدرسه تربیت شدند که نیروهای پرتوان، ورزیده و قابل اعتمادی برای نهضت اسلامی بودند و پس از استقرار نظام اسلامی نیز مسئولیت‏های حساسی را بر دوش گرفتند.
 
بنیان‏گذاری مکتب توحید
 از گام‏های ارزشمند شهید آیت‏الله قدوسی برای ترویج ارزش‏های دینی و آشناکردن بانوان با اعتقادات و مبانی فکری اسلام، تأسیس «مکتب توحید» برای بانوان بود که با موج استقبال خواهران از سراسر کشور روبه‏رو شد. جاری ساختن چنین چشمه‏ای در آن فضای تیره و آشفته، از نوآوری، صداقت و استواری شهید قدوسی حکایت دارد. طولی نکشید که ده‏ها خواهر متعهد از این مکتب فارغ‏التحصیل شدند و خدمات ارزشمندی به زنان کشور، فرهنگ و اجتماع کردند. آنها در بسیج زنان بر ضد نظام ستم‏شاهی، بسیار مؤثر بودند.
 
دادستان دل‏سوز
 شهید قدوسی در آستانه ورود امام‏خمینی رحمه‏الله به ایران، یکی از اعضای فعال کمیته استقبال بود و با توجه به سابقه مدیریت و توانی که در این کار داشت، برخی از مسئولیت‏های حساس به وی سپرده شد. پس از مدتی، امام در حکمی، ایشان را مأمور ستاد انقلاب اسلامی و دیگر مسائل شهرستان قم کرد.
 
عضویت در شورای عالی قضایی و دادستانی کل انقلاب، از دیگر مسئولیت‏هایی بود که امام خمینی رحمه‏الله برعهده شهید قدوسی نهاد. در آن زمان، بسیاری از نیروهای نفوذی و حتی عده‏ای از منافقان در نهاد دادستانی بودند که آن شهید برای آفت‏زدایی و اصلاحات بنیادی، تلاش‏های فراوانی کرد و با مشورت شهید دکتر بهشتی، نیروهای مؤمن و انقلابی را جای‏گزین این‏گونه افراد ساخت. او نخستین کسی بود که آیین‏نامه دادگاه‏های انقلاب را نوشت و تغییرات اصولی و زیربنایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهادهای سازنده او صورت گرفت. تلاش آن شهید بر این بود که مقررات طاغوتی و ضداسلامی محو و قوانین ارزشمند اسلامی جای‏گزین آنها شود.
 
روحی لطیف
 شهید قدوسی افزون بر علم گسترده و مدیریت قدرتمند، انسانی خودساخته و عالمی پرواپیشه بود. او اهل دعا و نماز شب بود. در ماه‏های محرم و صفر، زیارت عاشورایش ترک نمی‏شد و به خواندن زیارت جامعه کبیره اهتمام می‏ورزید. او به پیشگاه خاندان عصمت و طهارت از اعماق وجود ارادت داشت و همه ساله در خانه خودش روضه‏خوانی برقرار می‏ساخت. بسیاری از خطبه‏های نهج‏البلاغه را با تسلط کامل به حافظه سپرده بود و در کلاس‏های درس اخلاق او انوار خاندان عترت جریان داشت. شرکت کردن در درس اخلاق و عرفان او، برای حاضران اثراتی سازنده، رشددهنده و بیدارکننده داشت و تعلقات فناپذیر را فرو می‏ریخت.
 
دقت در مصرف بیت المال و حق الناس
 شهید قدوسی درباره بیت المال و حق‏الناس دقت شگفتی داشت. او از چای، نهار و امکانات اداری استفاده نمی‏کرد و تمامی حساب‏های دادستانی را به منزل می‏برد و شخصا به آنها رسیدگی می‏کرد. در امور حق الناس آن‏قدر دقت داشت که وقتی مشروبات الکلی را توقیف می‏کردند و محتوای شیشه‏های مشروب را به دستور ایشان می‏ریختند، توصیه می‏کرد شیشه‏های آنها به صاحبشان برگردانیده شود و می‏گفت مشروب الکلی حرام است و می‏توان آن را از میان برد، ولی شیشه‏ها شامل این حکم نمی‏شود. با احتیاط بسیار، جلو هر نوع راهی را که امکان داشت ناحق باشد، می‏بست و به همین دلیل، از پذیرش هرگونه هدیه‏ای پرهیز داشت. در طول مدت مسئولیت دادستانی، هرگز حقوقی برای خود در نظر نگرفت و از امکانات و مزایایی که حق او بود، استفاده نکرد، با اینکه جواز استفاده مشروع از این وسایل را خود صادر می‏کرد. او همواره می‏کوشید افرادی را بر بیت‏المال بگمارد که کاملاً متوجه باشند آنچه در اختیارشان است، نزد خداوند حساب و کتاب دقیق دارد و مربوط به عموم مردم است، نه گروهی خاص.
 
پرواز به سوی سرای قدس
شهید قدوسی، شش فرزند داشت که بزرگ‏ترین آنان محمدحسن قدوسی در دفاع مقدس به شهادت رسید. او خود هم به لقای حق و آرمیدن در بارگاه ملکوت اشتیاق ویژه‏ای داشت و از اینکه در جمع شهدای هفتم تیر سال 1360 نبود و آن سعادت بزرگ نصیبش نگردید، اظهار تأسف می‏نمود. تا آنکه در ساعت هشت و چهل دقیق روز شنبه 14 شهریور 1360، بر اثر انفجار بمبی در دادستانی به فیض شهادت رسید. پیکر پاکش در تهران بر دوش امت مسلمان قرار گرفت و پس از آنکه در این شهر تشییعی باشکوه انجام گرفت، به قم حمل و در جوار بارگاه حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام دفن شد. امام خمینی رحمه‏الله به مناسبت شهادتش، پیامی صادر فرمود که در بخشی از آن آمده بود: «شهادت بر او مبارک و وفود الی الله و خروج از ظلمات به سوی نور بر او ارزانی باد.»
 
مرد تقوا، استقامت و تعهد در راه هدف
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: یک روحانی با صفای خالصی بود که من گمان می کنم مهمترین حسن ایشان که مرحوم شهید دکتر بهشتی راهم به ایشان علاقمند کرده بود همین صداقت وصافی وصفای این مرد بود.(فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب دروصف شهیدآیت الله قدوسی).
 
شهید آیت الله علی قدوسی را به حق می توان یک «عالِم دینی نمونه» معرفی کرد. علم، اخلاق، ادب، اخلاص، تسلط بر نفس، از خودگذشتگی، فداکاری در راه هدف، تعهد به سنت های اصیل همراه با روشن بینی و روشن فکری برخی از صفات این عالم ربانی برجسته است. سخنان او از دل پاک و پر سوزش بر می خاست و از این رو بر دل می نشست. هر کس نشستی با او داشت؛ تا چند روز و چند هفته در خود احساس نشاط می کرد. او همیشه سرخوش از یاد خدا بود و این سرخوشی را با مهارت خاصی به دیگران منتقل می کرد. آیت الله قدوسی زنده است تا وفا و صفا و خوبی و پاکی زنده است، پس او همیشه زنده است و زنده خواهد بود.
 
تنها 6 روز پس از حادثه غم انگیر انفجار دفتر نخست وزیری، ساعت 20: 20 دقیقه روز شنبه 14 شهریور 1360 یک بمب آتشزاى قوى به وسیله تروریست هاى عضو گروهک منافقین، دادستانى کل انقلاب اسلامى را ویران کرد و آیت الله علی قدوسی یکی دیگر از یاران امام خمینی (رحمت الله علیه) را فدای اندیشه های خشونت طلبانه خود کرد. همزمان با شهادت آیت الله قدوسی، سرتیپ وحید دستجردى، رئیس کل شهربانى جمهورى اسلامى ایران نیز که از مجروحان انفجار دفت نخست وزیری بود، بعد از 6 روز دست و پنجه نرم کردن با جراحات و سوختگی های شدید دار فنی را وداع گفت.
 
آنچه در ذیل می آید، متن پیام امام خمینی (رحمت الله علیه) به مناسبت شهادت این دو یار انقلاب است، پیامی که منجر به یکی باشکوه ترین مراسم تشییع تاریخ انقلاب در مدرسه عالی شهید مطهری شد. پیام امام به شرح ذیل است:
 
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
إناللَّه و إنا إلیه راجعون.
 
با کمال تأسف و تأثر حجت الاسلام شهید قدوسى به دوستان شهید خود پیوست. شهیدى عزیز که سالیان دراز در خدمت اسلام بود؛ و اخیرا مجاهدات او در راه انقلاب بر همگان روشن است. اینجانب سالیان طولانى از نزدیک با او سابقه داشتم، و آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف مى‏شناختم.
 
شهادت بر او مبارک و وفودالى اللَّه و خروج از ظلمات به سوى نور بر او ارزانى باد.
 
راهى است که باید پیمود و سفرى است که باید رفت. چه بهتر که در حال خدمت به اسلام و ملت شریف اسلامى شربت شهادت نوشیدن و با سرافرازى به لقاء اللَّه رسیدن. و این همان است که اولیاى معظم حق تعالى آرزوى آن را مى‏کردند و از خداى بزرگ در مناجات خود طلب مى‏کردند.
 
گوارا باد شربت شهادت بر شهداى انقلاب اسلامى، و خصوص شهداى اخیر ما، که با دست جنایتکار منفورترین عناصر پلید به جوار رحمت حق شتافتند، و افتخار براى اسلام و ننگ و نفرت براى دشمنان دژخیم ملت شریف آفریدند.
 
اینجانب شهادت دادستان کل انقلاب و سرهنگ وحید دستجردى، که در رأس شهربانى و قواى انتظامى در حال انجام وظیفه بودند و بدین تحفه الهى نایل شدند را به ملت ایران و به حوزه علمیه قم و به قواى مسلح تبریک و تسلیت عرض مى‏کنم؛ و از خداى تعالى رحمت براى آنان و صبر و شکیبایى براى خانواده محترمشان خواستارم.
 
ننگ و خسران برکسانى که گمان مى‏کنند با این شرارت ها ملت شریف ایران را که براى اقامه عدل اسلامى قیام نموده‏اند از صحنه مبارزه با کفر خارج مى‏نمایند و تن به عار و ذلت ابرقدرت هاى جنایتکار مى‏دهند. این کوردلان شکست خورده نمى‏بینند که مادران و پدران و فرزندان و همسران این شهدا چون قهرمانان صدر اسلام به شهادت اینان افتخار مى‏نمایند و چون کوهى در مقابل حوادث ایستاده‏اند. گویى اینان از شدت یأس به جنون کشیده شده‏اند؛ و چون خود را مطرود ملت مسلمان مى‏بینند، از ملت ایران انتقام مى‏کشند.
 
از خداوند تعالى هدایت براى جوانان گول خورده، و خذلان براى سران از خدا بیخبر آنها خواستارم .
سلام و درود بر شهیدان راه حق. رحمت بر شهداى اخیر اسلام. والسلام على من اتبع الهدى. روح اللَّه الموسوى الخمینى.
 
شهادت آیت‌الله قدوسی
توطئه‏ علیه نظم و امنیّت کشور، جاسوسى‏ براى بیگانگان، ترور و انفجار و مبارزه مسلحانه با نظام اسلامى از جمله عللى بوده‏اند که سبب برخورد شدید انقلاب اسلامى با گروه‌هاى وابسته نظیر گروه فرقان و مجاهدین خلق گردید. ترور مسولان و شخصیت‌­های مهم نظام اسلامی هدف این گونه گروهک‌­ها بود، تا بدین طریق به نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی خدشه وارد کنند.
 
یکی از این مسولان عالی رتبه نظام آیت الله حاج شیخ على قدوسى است. شهیدى عزیز که سالیان دراز در خدمت اسلام بود. ایشان در میدان مبارزه علیه رژیم ستمشاهى همواره از پیشگامان بود، آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف مى‌‏شناختم. پس از پیروزى انقلاب، به فرمان امام خمینى به دادستانى کل انقلاب منصوب شد و پس از 31 ماه خدمت صادقانه در سنگر قضاوت، در 14 شهریور 1360، ناجوانمردانه بر اثر انفجار یک بمب آتش‏زا در دادستانى کل انقلاب به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
 
ویژه‌نامه اینترنتی «آیت قدسی» در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات