۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۸۲۰۴۹

نکاتی که زائران قبل سفر باید بدانند

خبرگزاری رسا ـ در آستانه اعزام زائران ایرانی به حج تمتع، نکات کلید و کاربردی حاصل توصیه مدیران کاروان‌ها، روحانیون، عوامل اجرایی و پزشکانی که تجربه سال‌های زیادی در این سفر داشته اند، ارائه می‌شود.
نکاتی که زائران قبل سفر باید بدانند

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل  پایگاه اطلاع رسانی حج، در آستانه اعزام زایران ایرانی به حج تمتع، برخی از نکات بسیار مهم قبل از سفر به زایران عزیز توصیه می‌شود که این موارد را رعایت و عمل کنند تا سفری آرام و بدون دغدغه داشته باشند. بسیاری از نکات کلید و کاربردی است و حاصل توصیه مدیران کاروان‌ها، روحانیون، عوامل اجرایی و پزشکانی است که تجربه سال‌های زیادی در این سفر داشته اند.

 

* پس از ثبت نام، گذرنامه ها توسط مدیر کاروان دریافت و از طریق سازمان حج و زیارت براى گرفتن روادید به سفارت عربستان ارسال مى گردد و بعد از صدور روادید، به مدیر کاروان بازگردانده مى شود و وى براى گرفتن بلیت به فرودگاه یا سازمان حج مراجعه مى کند. در بلیت، علاوه بر شماره ى صندلى، تاریخ، شماره و ساعت پرواز نیز درج شده است. پس از صدور بلیت، تمام مدارک نزد مدیر کاروان خواهد ماند و به هنگام تشرف، در وقت و مکان مناسب به شما تحویل داده مى شود.

 

* در تمام جلسات کاروان (حداقل 10 جلسه) که قبل از سفر برگزار مى شود، شرکت نمایید.

 

* به منظور حفظ سلامت خود لازم است در اولین فرصت به پزشک کاروان مراجعه نموده و سوابق پزشکى خود را با صداقت با ایشان در میان بگذارید. پزشک کاروان پس از معاینات کامل، کارت سلامت شما را صادر مى کند. این کارت را باید تا آخر سفر به همراه داشته باشید.

 

* واکسن هاى مننژیت و آنفلوانزا را در یکى از مراکز بهداشتى که مشخّصات آنها توسط پزشک کاروان اعلام مى شود، تزریق و کارت واکسیناسیون را دریافت کرده و پس از ارائه به پزشک کاروان، آن را تا پایان سفر به همراه داشته باشید. کارت زرد رنگ واکسن مننژیت را در ساک دستى خود قرار دهید.

 

* لباس احرام براى آقایان دو عدد حوله یا پارچه احرام مى باشد، ولى اگر به سرما حساس هستید یا مى خواهید از حوله براى حمّام استفاده کنید، یک حوله اضافى همراه خود ببرید.

 

* براى خواهران محترم، یک دست لباس سفید احرام کافى است، چون آنان مى توانند در لباس هاى خود نیز محرم شوند. البته بایستى دقّت نمایید لباس احرام نازک نباشد، زیرا مواضع بدن در هنگام خیس شدن لباس یا عرق کردن، نمایان مى شود و موجب خدشه دار شدن اعمال مى گردد.

 

ضمناً خواهران لازم است آرم مخصوص کاروان را به چادر احرام خود نصب کنند، تا در مواقع ازدحام، به راحتى شناسایى شوند.

 

* براى تأمین آرامش هرچه بیشتر، زائران و بار همراه آنان از ابتدا تا پایان سفر تحت پوشش بیمه ویژه اى قرار دارند که قرارداد آن با شرکت بیمه توسط سازمان حجّ و زیارت منعقد شده است. بدین ترتیب در طول سفر مى توانید با مراجعه به پزشک یا درمانگاه ها و بیمارستان مرکزپزشکىحج و زیارت ، از درمان رایگان استفاده نمایید و اگر مشکلى در رابطه با بار شما ایجاد شد، از طریق بیمه آن را جبران نمایید.

 

* تهیه ارز براى هزینه هاى شخصى بر عهده ى زائران است. با هماهنگى مدیرکاروان، به شعب بانک ملّى مراجعه و ارز مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

 

* واحد پول عربستان سعودى « ریال» است و نرخ برابرى آن با دلار تقریباً ثابت است یعنى هر دلار آمریکا برابر با 3.75 ریال سعودى است. با این حساب 100 دلار معادل 375 ریال است. البته صرّافى هاى مکّه و مدینه، در برابر هر 100 دلار 372 یا 373 ریال مى پردازند.

 

* شما مى توانید با مراجعه به صرّافى هاى مورد اعتماد داخل ایران، یا صرّافى هاى مکّه و مدینه، دلار خود را به ریال سعودى تبدیل کنید، ولى انجام این کار در داخل کشور مقرون به صرفه تر است.

 

* در صورتى که از عینک استفاده مى کنید، در تمام مراحل سفر مواظب عینک خود باشید، زیرا تعویض یا تعمیر آن شما را با مشکل روبرو مى کند.

 

* کارت هاى شناسایى خود را در طول سفر به سینه الصاق نموده یا داخل جیب خود قرار دهید تا در موارد ضرورى، دسترسى به آن آسان باشد.

 

* همواره بردبار و صبور و رازدار باشید و اسرار برادران مؤمن را فاش نکنید. دوستى هایى که در این سفر آغاز مى شود، ممکن است مدت هاى طولانى ادامه یابد، بنابراین اخلاق انسانى و اسلامى را همواره مراعات نمایید که منافع بسیارى براى شما در دنیا و آخرت دارد.

 

* صبر و تحمّل، مهم ترین مسأله اى است که باید از ابتداى سفر به آن توجه داشته داشته باشید. بدانید همان گونه که چهره افراد مختلف است، روحیّات و اخلاق آنها نیز تفاوت دارد. بنابراین، کوشش نمایید خود را با اخلاق همسفران و اعضاى کاروان تطبیق دهید و از خطاها، لغزش هاى احتمالى دیگران چشم پوشى کنید و از هرگونه درگیرى و مشاجره جدّاً پرهیز نمایید./1330/د101/ی

ارسال نظرات