۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۷۹۶۷۵
حجت الاسلام فاطمیان تبیین کرد؛

سه ویژگی که نسبت امامزادگان با ائمه اطهار را اثبات می‌کند

خبرگزاری رسا ـ سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قم در مراسم آیین غبارروبی ضریح مطهر امامزاده علی بن جعفر(ع) گفت: نسبت قطعی با معصومین(ع)، زندگی در شهر محل دفن و تأیید از سوی اهل بیت(ع) سه ویژگی اثبات نسبت امامزادگان است.
حجت الاسلام فاطميان، سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالحمید فاطمیان، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قم ظهر امروز در مراسم آیین غبار روبی ضریح امامزاده علی‏بن جعفر(ع) که با همکاری بسیجیان قم صورت گرفت، با اشاره به هجرت خاندان اهل بیت(ع) به ایران گفت: برای اثبات شجره‏نامه و انتساب این بزرگان به اهل بیت(ع) از سه ویژگی می‏توان بهره گرفت.

 

 حجت الاسلام فاطمیان نخستین ویژگی را نسبت قطعی با اهل بیت(ع) دانست و اظهار داشت: ولادت هر امامزداه در تاریخ، کتب شیعی و کتب انصار باید با قطعیت بیان شده باشد؛ باید مشخص باشد که فرزند کدام یک از معصومین(ع)  بوده و در چه تاریخی متولد شده است.

 

وی زیستن امامزاده در شهری که مدفون است را از دیگر ویژگی‏های اثبات نسبی امامزادگان عنوان کرد و گفت: شخصی که به عنوان امامزاده شناخته می‏شود باید به طور یقین در آن مکان و شهر برای مدتی زندگی کرده و در همان مکان از دنیا رفته باشد؛ مستندات آن نیز در کتب تاریخی و شیعی موجود باشد.

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قم در تشریح آخرین ویژگی ابراز کرد: امامزاده مورد نظر باید از سوی اهل بیت(ع) یا امامزاده دیگری تأیید شده باشد و یا مذمتی درباره وی ذکر نشده باشد؛ خاندان اهل بیت(ع) و امامزادگان از لحاظ اخلاق و رفتار دارای ویژگی‏های بارز و متمایز با دیگران هستند.

 

حجت الاسلام فاطمیان درباره تعداد امامزادگان استان قم تشریح کرد: در کتب تاریخی 440 امامزاده برای قم ثبت شده است که مکان دفن برخی از این امامزادگان همچون علی بن جعفر عریضی(ع) و موسی مبرقع(ع) مشخص شده و بعضی هنوز مشخص نشده است.

 

وی ادامه داد: در سال‏های گذشته قبرستان بزرگی به نام بابلان بوده که تمام محوطه میدان آستانه امروزی که از سه راه بازار شروع شده و تا درب ورودی حرم حضرت معصومه(س) ادامه دارد را شامل می‏شده است؛ در این قبرستان 17 امامزاده مدفون بوده‌اند و همچنین در خود حرم نیز تعدادی از همراهان و خواهران حضرت معصومه(س) مدفون هستند.

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قم درباره ویژگی شهر قم در گذشته ابراز داشت: در شهر قم افرادی با عنوان نقبا مشهور بوده‏اند که سلسه نسب سادات و اهل بیت(ع) را نگارش می‏کردند؛ علی بن جعفر عریضی(ع) فرزند بلاواسطه امام صادق(ع) است که ولادت و سفر ایشان به قم در کتب تاریخی و شیعی ذکر شده است؛ برخی علما نیز درگذشت ایشان در قم را تأیید کرده‏اند./840/پ202/ی

ارسال نظرات