۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۲۷۷۲۴۳
استاد حوزه علمیه قم:

حجةالوداع پیام‌های بین‌المللی برای مشرکان دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که پیامبر در طول عمر مبارک خود سه عمره را به جا آورده‌اند و حجةالوداع اولین و آخرین حج رسمی پیامبر بود، گفت: موضوع حجةالوداع یک واقعه بسیار کلیدی در جریان ظهور اسلام به حساب می آید.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رستم نژاد، استاد حوزه علمیه قم، امروز قبل از نماز مغرب و عشاء در برنامه زمزم معرفت که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان این‌که موضوع حجةالوداع یک واقعه بسیار کلیدی در جریان ظهور اسلام به حساب می آید، اظهار کرد: جمعیتی که در این سفر سیاسی پیامبر گرد هم جمع آمده بودند با توجه با روایات اهل سنت 120 هزار نفر بوده‌اند.


وی افزود: حجة الوداع در سال دهم هجری واقع و جریان این حج از سال نهم شروع شده است.


حجت‌الاسلام رستم نژاد با بیان این‌که سال نهم هجری پیامبر اسلام درگیر چند موضوع اساسی شدند، عنوان کرد: اول مورد را اخبار رسیده از روم که در حال جمع آوری نیرو و حمله به شهر مدینه بوده است، عنوان کرده‌اند.


وی ادامه داد: همچنین در سال هشتم هجری مشرکان نیز در مکه و حج حضور داشتند بنابراین پیامبر دنبال سامان دهی این موضوع بوده‌اند.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که پیامبر در طول عمر مبارک خود سه عمره را به جا آورده‌اند و حجةالوداع اولین و آخرین حج رسمی پیامبر بود، گفت: موضوع رهبری آینده و منافقانی که در بین مسلمانان حضور داشتند از دیگر مسائل بود که در سوره توبه از آن بسیار سخن گفته شده است.


وی با اشاره به نفاق موجود در مدینه که قرآن در سوره توبه درباره آن به پیامبر هشدار می دهد، گفت: به دنبال این مسائل سوره برائت نازل شد که بخش اول آن به صورت یک بخش نامه اساس برائت خدا را از مشرکان بیان می دارد.


وی افزود: حضرت امام علی(ع) این سوره را در روایتی سوره شمشیر دانسته است یعنی این‌که وقتی خداوند نسبت به مشرکان برائت جسته است بنده باید با شمشیر اعلان جنگ رسمی خود را اعلام دارد.


حجت‌الاسلام رستم نژاد با بیان این‌که در سال نهم هجری اعلان رسمی ممنوعیت حضور مشرکان در کنار خانه خدا در ایام حج اعلام شده است، عنوان کرد: این اعلان سبب شد که مشرکان زیادی برای حفظ منافع خود بعد از این دستور اسلام آورند./921/پ202/ی

ارسال نظرات