۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۲۴۶۷۲۷

نگاهی به کتابی درباره سبک زندگی توحیدی و موفقیت الهی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام فعالی در بخش عوامل آفرینش آفرین که یکی از عناوین فصل دوم کتاب آرامش «سبک زندگی توحیدی و موفقیت الهی» است، به بیان راهکارهای ایمانی ـ شناختاری و اخلاقی ـ رفتاری و پدیده‌های طبیعی و آرامش می‌پردازد؛ در این بحث 9 راهکار ایمانی و شناختاری و 17 راهکار اخلاقی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب آرامش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم جدیدی است که در حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی به کار می‌رود؛ بی شک مهم‌ترین کارکرد پدیده سبک زندگی، تغییر نگرش و مدیریت احساسات و رفتار است.

 

بیماری‌های سبک زندگی جدید، بشریت را با آلام بی شماری نظیر تنش‌های کشنده درگیر کرده است؛ اما سبک زندگی توحیدی این حقیقت والا را برملا کرده است که تنها راه نیل به آرامش راستین، پیوند با خالق هستی و آفریننده آرامش است.

 

کتاب آرامش اثر حجت‌الاسلام محمدتقی فعالی، نخستین حلقه از مجموعه کتاب‌های سبک زندگی توحیدی و موفقیت الهی است که با رویکرد دینی و قرآنی مباحث کاربردی و نسبتا جامعی پیرامون آرامش را بیان می‌کند.

 

این کتاب از یک دیباچه، دو بخش «معناشناسی، رویکردها و رهیافت‌ها» و «اصول، ‌نشانه‌ها و عوامل» و یک بخش پایانی «ما حصل و مرور» مدون شده است که هر یک از بخش‌ها نیز، سرفصل‌هایی دارد.

 

در بخش نخست کتاب آرامش از عناوینی همچون «معناشناسی، تعریف، رویکردهای تبیین علیّ،‌ رهیافت‌های تبیین مکانیزم و انواع» استفاده شده تا به بحث درباره معناشناسی واژه آرامش و تعریف چیستی آن در منابع و نیز نظریات روانکاوی، رفتارگرایی و زیست شناختی بپردازد.

 

نویسنده در این بخش از کتاب، با روشن ساختن معنای لغوی و اصطلاحی واژه‌های دینی مرتبط با مفهوم آرامش مانند سکینه، اخبات، انس، وقار، امن، قرار و اطمینان و بررسی اجمالی در زبان انگلیسی پیرامون لفظ آرامش به  تبیین دو واژه کلیدی سکینه و طمأنینه در آیات و روایات می‌پردازد.

 

بخش دوم کتاب با عنوان «اصول، ‌نشانه‌ها و عوامل» سرفصل‌هایی همچون «اصول، عوامل استرس‌زا، آثار و نشانه‌های استرس، روش‌های نظری رویارویی با استرس، عوامل آرامش آفرین و نشانه‌ها و آثار آرامش» را در برگرفته است؛ این سرفصل‌ها اصولی از متون دینی که حاکم بر آرامش هستند و همچنین آثار و نشانه‌های آرامش و آثار و عوامل ضد آرامش یعنی استرس را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

 

نگارنده در قسمت عوامل آفرینش آفرین که یکی از عناوین فصل دوم کتاب است، به بیان راهکارهای ایمانی ـ شناختاری، راهکارهای اخلاقی ـ رفتاری و پدیده‌های طبیعی و آرامشی می‌پردازد؛ در این بحث 9 راهکار ایمانی ـ شناختاری و 17 راهکار اخلاقی ـ رفتاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

صداقت یکی از راهکارهای اخلاقی ـ رفتاری رسیدن به آرامش است که نویسنده در رابطه با آن می‌نویسد: پایبندی به اصول اخلاقی زمینه ساز شکل گیری احساسات مناسب درون انسان می‌شود. آرامش روان در پرتو عمل به ارزش‌های انسانی فراهم می‌آید. صداقت از جمله ارزش‌های مهم دینی و انسانی است که تعارض‌ها، دغدغه‌ها، تشویش خاطره‌ها،‌ تردیدها و فرسودگی‌ها را از جان آدمی می‌کاهد.

 

پس از اتمام دو فصل اصلی کتاب، بخشی برای مرور ماحصل تدوین شده است و مولف بررسی‌های انجام شده در دو موضوع «آسایش و آرامش» و «دین و آرامش» را تلخیص می‌کند.

 

در بخش پایانی این کتاب می‌خوانیم: پژوهش‌های میدانی هم نشان از آن دارد که ارتباط مستقیمی میان ایمان و بهداشت معنوی وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد باورهای دینی و در رأس آن اعتقاد به خداوند می‌تواند زندگی را برای انسان در دنیا شاد، با نشاط و آرام بخش سازد.

 

کتاب آرامش «حلقه نخست از مجموعه کتاب‌های سبک زندگی توحیدی و موفقیت الهی» اثر حجت‌الاسلام محمدتقی فعالی در سال 1391 در 320 صفحه و با قیمت 13000 تومان از سوی نشر دارالصادقین (علیهما السلام) تهران به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آن با شماره 02188335404 تماس بگیرند./997/ن 601/ق

ارسال نظرات