۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۲۳۹۹۷۵
آیت الله محمد مؤمن در گفت و گو با رسا:

قیام 19 دی نتیجه ارادت مردم به اسلام و مرجعیت بود

خبرگزاری رسا ـ عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اهمیت بصیر افزایی در جامعه گفت: قیام 19 دی نتیجه ارادت قلبی مردم کشور به دین اسلام و وقام مرجعیت بود و به همین دلیل ماندگار شد.
آيت الله محمد مومن
آیت الله محمد مؤمن قمی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تاریخچه قیام 19 دی ماه سال 56 گفت: بعد از شهادت آیت الله مصطفی خمینی و چاپ مقاله اهانت آمیز نسبت به مراجع و امام خمینی(ره) علما و روحانیون و جمع کثیری از مردم به دفتر مراجع تقلیدی چون آیت الله گلپایگانی رجوع کردند و با هدایت های این مراجع تقلید اعتراض خود را در خیابان ها به نمایش گذاشتند.
 
عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: توهین به امام خمینی(ره) باعث شد تا مردم برای دفاع از مرجعیت، رهبری مبارزات انقلابی و اساس اسلام تظاهرات کردند و به شهادت بعضی انجامید؛ 9 دی 88 نیز بخاطر توهین عده ای که اگر وابسته به بیگانه نبودند حداقل بی شعورانی بودند که به مقام امام حسین (ع)، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری جسارت کردند راهپیمایی عجیبی در تهران و شهرستان ها به صورت خود جوش به راه افتاد و فتنه به وجود آمده را از بین بردند.
 
آیت الله مؤمن قمی درباره تشابهات 9 و 19 دی اظهار داشت:  هر دو واقعه دفاع از نظام اسلامی و ارزش سازان آن بود؛ هر دو واقعه به خاطر عشق به اساس اسلام و مرجعیت بود و اگر هر دو را اظهار بصیرت مردم و فاصله 9 دی تا نوزده دی را دهه بصیرت بنامیم بجا و قابل ستایش است.
 
وی بصیرت افزایی مردم را در راستای شناختن اساس دین، مذهب و اسلام لازم دانست و افزود: وقتی برای مردم، ارزش جنگ و جهاد امام حسین (ع)، غربت و ایثار ایشان روشن شود، مردم با هوشیاری و بصیرت بیشتر و به عنوان دلسوزان نظام در مواقع حساس به میدان خواهند آمد.
 
عضو فقهای شورای نگهبان بصیرت افزایی را در ابتدا وظیفه روحانیون دانست و خواستار شد: طلاب و روحانیون مسایل را تحلیل کنند و از سخنان ضعیف و بی مورد پرهیز کنند؛ وقتی اسلام ناب و واقعیات زندگی پاسداران دین که در رأس آنان ائمه اطهار (ع) قرار دارند برای مردم بازگو شود مردم خود قادر به تجزیه و تحلیل خواهند بود که در این بین مسؤولیت اصلی به عهده علما و روحانیون است.
 
آیت الله مؤمن قمی ادامه داد: برادران روحانی و طلبه حتی در سطوح پایین حوزه بهتر است همزمان با درس خواندن در ماه مبارک رمضان و ایام شهادت امام حسین (ع) در کل ایران برای مردم زحمات ائمه را تبیین کنند تا با افزایش بصیرت ملت شاهد جامعه اسلامی هوشیار و آشنا به اهداف نظام و اسلام باشیم.
 
وی از روحانیون خواست تا با کمک گرفتن از صدا و سیما و نشریات مکتوب حرکات تبلیغی وسیع تری در بین مردم انجام دهند و در ادامه گفت: سخنرانان عزاداری ها باید سعی کنند در سخنان خود تنها فعالیت خود را به مداحی و نوحه خلاصه نکنند و با تحلیل فعالیت های ائمه در راستای بصیرت افزایی جامعه اسلامی کوشش بیشتری از خود به خرج دهند./836/ت301/ج
ارسال نظرات