۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۳۴۰۱۶
استاد حوزه و دانشگاه:

حسادت و کینه مهم ترین عامل ایجاد چشم زخم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسانی که بیش از حد کینه و حسادت را در قلب خود جای دهد به چشم زخم و چشم زدن دیگران مبتلا می شود، گفت: چشم زخم ریشه قرآنی دارد و در آیات مختلف سوره بقره هم به آن اشاره شده است.
سنگ چشم زخم ، چشم نظر

حجت‌الاسلام حسین مختاری، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که در اثر کینه و حسادت انسان چشم زخم گرفته و خواسته یا ناخواسته با نگاه کردن به چیزی به صاحب آن آسیب و بلا می رساند، گفت: بر اساس تعالیم دین و روایات رسیده از معصومین می‌توان گفت که چشم‌زخم حقیقت دارد و در آیات قرآن کریم از جمله سوره بقره به داستانی اشاره شده است که در ضمن آیه می گوید کارفران برای شکست پیامبر(ص) فردی را آوردند که همین ویژگی را داشت و می خواست به پیامبر(ص) آسیب برساند اما به لطف خداوند اثر این کارشان به خودشان بازگردانده شد.

 

وی افزود: در آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) برای این که انسان به این آفت مبتلا نشود توصیه شده که انسان از کینه و حسادت خود داری کند همچنین برای در امان ماندن از آفت ها و آسیب های چنین افرادی قرآن کریم به ما توصیه کرده که صدقه بدهیم و به حضرت حق از شر چنین افرادی پناه ببریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: به همراه داشتن قرآن، قرائت سوره هایی که به چهار قل مشهور  و استفاده از انگشتر عقیق از روش های دفع چشم زخم است.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که انسان باید در زندگی خود همواره به دیگران غبطه بخورد ولی از حسادت دوری کند، ادامه داد: انسانی که در همه حالات به دیگران حسودی می کند نه تنها با زبان خود و بدگویی کردن به آن ها آسیب می رساند بلکه با چشم زدن و نگاه کردن به زندگی این فرد هم می تواند او را در معرض آسیب قرار دهد.

 

وی با اشاره به این که متاسفانه بعضی از افراد به بهانه دور کردن چشم زخم از افراد پول های کلانی دریافت می کنند، گفت: برای دفع چشم زخم نیازی به رمالی و پرداخت پول نیست بلکه روش هایی که در بالا گفته شد برای دفع چشم زخم کافی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که متاسفانه مردم خراسان جنوبی به این موضوع اعتقاد داشته ولی جانب افراط در پیش گرفته اند، تصریح کرد: در استان یکی از رسومی که برای دفع چشم زخم استفاده می شود این است که اسامی افراد را گفته و تخم مرغ روی سر فرد مقابل می شکنند که برای مثال اگر خدای نکرده تخم مرغ به اسم یک نفر شکست همه تا آخر عمر به آن فرد بدبین شده و سعی می کنند در رفتارهای خود مراقب باشند به او نزدیک نشوند که این موضوع بسیاری از افراد را بدون هیچ دلیلی دل شکسته کرده و به انزوا کشانده در حالی که شکستن تخم مرغ بر روی سر افراد برای دفع چشم زخم به هیچ وجه دارای جایگاه علمی و دینی نیست.

 

حجت الاسلام مختاری یادآور شد: ما به هیچ دلیلی اجازه نداریم با این قبیل کارها دیگران را آزار دهیم بلکه موظف هستیم در مقابل تمامی شرها با دادن صدقه و توکل به خدا به لطف بی نهایت حضرت حق پناه ببریم تا حضرت حق در پناه لطف بیکرانش ما را از گزند دشمنان حفظ کند./968/ت302/ب5

ارسال نظرات