۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۲۲۳۰۷۷
با حضور معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد؛

شرایط شرکت در جشنواره هنر و ادبیات محتشم اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری جشنواره هنر و ادبیات محتشم با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران روز یکشنبه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام حشمتي، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری جشنواره هنر و ادبیات محتشم با حضور حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بعد از ظهر روز یکشنبه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام حشمتی در این نشست درباره جشنواره هنر و ادبیات محتشم گفت: در مرحله نخست جشنواره هنر و ادبیات محتشم مقوله شعر بیشتر مطرح بوده و کثرت اشعار ارسالی نشان از استقبال فرهیختگان از این جشنواره داشت ولی امسال در موضوعات توسعه داده شده است.

وی با بیان این‌که در سال جاری ادبیات داستانی هم ضمیمه شده و پایان نامه هایی با موضوع نهضت امام حسین(ع) و فیلم و فیلم نامه نیز در حوزه هنر پیش بینی شده است اظهار داشت: سایت فراخوان نیز فعال شده و هنرمندان و نویسندگان با مراجعه به سایت می توانند در جشنواره شرکت کنند که تا پایان محرم فراخوان دریافت آثار و تا پایان صفر داوری پایان می‌یابد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که متولی دریافت آثار معاونت فرهنگی هنری است که جناب محمودی کیا دبیرخانه اش را به عهده دارد گفت: شخصیت محتشم کاشانی شخصیتی علوی است که در رثای اهل بیت اشعار زیادی دارد و غیر از مجموعه اشعاری که ما می‌شناسیم مجموعه های دیگری نیز دارد که هر بیت اشعارش تاریخی از کربلاست.

بر اساس این گزارش برزین ضرغامی درباره جشنواره هنر و ادبیات محتشم اظهار داشت: سال گذشته که نخستین دوره بود اشعار ارسالی بسیار زیاد بود. اما ما به دنبال فراهم کردن زمینه ظهور و بروز نوآوری هستیم و دو شرط برای قبول آثار ارسالی وجود گذاشته ایم که عبارتند از این‌که تاریخ صدور آثار جدید باشد(91 به بعد) و آثار نباید در مراسم و مناسبت‌های دیگر عرضه شده باشد.

وی با اشاره به این‌که دریافت آثار از طریق فراخوان است که در سایت موجود می باشد گفت: بحث فیلم و عکس نیز باید مشخصات خاصی داشته باشد و سعی کردیم داورانی انتخاب کنیم که هم متخصص فن مورد نظر و هم اعتقادی باشند.

ضرغامی افزود: معاونت قرآن و عترت فعالیت های قرآنی و عترتی وزارت ارشاد را ساماندهی می‌کند و چون ساماندهی و سیاست گذاری از دل معاونت قرآن و عترت صورت می‌گیرد، فعالیت ها متمرکزتر و به روزتر برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: تا پایان محرم (3 آذر)  فرصت دریافت آثار است و به مدت دو هفته داوری به طول می انجامد و از سوم تا هجدهم آذر بحث تقدیر از بهترین ها صورت می گیرد.

وی با اشاره به این‌که شب‌های شعر ونشست های تخصصی با فراخوان داوری ها انجام خواهد شد و هر کدام از مراسم ها در یک روز انجام می شود گفت: پایان نامه ها باید از سال 91 به بعد دفاع شده باشد و هر داستان کوتاه باید حداکثر 300 کلمه باشد، کتاب نیز باید چاپ اول باشد و حتما از سال 91 به بعد چاپ شده باشد، درباره فیلم هم هر فیلمساز حداکثر یک اثر و تاریخ تولید فیلم باید 92 به بعد باشد.

ضرغامی افزود: در حوزه های هنری اعم از تصویر سازی، نقاشی، پوستر، عکاسی، خط، نگارگری تاریخ خلق آثار باید 92 به بعد باشد و برای هر نفر حداکثر 5 اثر قابل ارائه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران یادآور شد: برای دوره اول سال گذشته در آستانه محرم فراخوان دادیم ولی داوری و معرفی برترین ها با تاخیر به سال 93 منتقل شد و هزار اثر در حوزه شعر داشتیم که آثار برتر در آستانه چاپ است.

گفتنی است معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره چرایی انتصاب داوود دشتبانی به عنوان رییس حوزه معاونت قرآن و عترت گفت: ما اطلاعی از ارتباط وی با فتنه نداشتیم و شناخت کاملی از ایشان نداشتیم و تا جواب استعلامشان از مراجع ذیربط بیاید، با ایشان قطع همکاری شده است./9597/پ202/ص

ارسال نظرات