۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۱۹۰۹۲
رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد؛

دوره اقامت حجاج ایرانی در سرزمین وحی / امکان انتقال فیش عمره و حج فراهم شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حج و زیارت با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای زائران ایرانی در موسم حج 93 از اعزام 64 هزار نفر به سرزمین وحی از جمعه همین هفته خبر داد و گفت: نخستین پروازهای حجاج از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می‌شود.
سعيد اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید اوحدی معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با هدف ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده برای زائران و حاجیان ایرانی در موسم حج امسال، در سالن اجتماعات حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، گفت: اعزام‌ زائران به سرزمین وحی از جمعه همین هفته آغاز می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سهمیه حجاج ایرانی در حج امسال برابر سال گذشته است، این سهمیه را 64 هزار نفر شامل زائر و عوامل اجرایی اعلام کرد که شامل 61 هزار نفر زائر و 2500 نفر عوامل اجرایی، مرکز پزشکی حج و زیارت، روحانیان و مدیران کاروانها است.

 

رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: برخی از عوامل اجرایی اعزام شده‌اند و نخستین پرواز زائران نیز روز جمعه ساعت 8:30 صبح از فرودگاه امام خمینی (ره) به مدینه منوره انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اعزام زائران به موسم حج 93 از سال گذشته آغاز شده است، این برنامه‌ریزی زودهنگام را دارای آثار و برکات فراوان دانست و تصریح کرد: فرصت 4 ماهه‌ای برای موسم حج سبب شد که بتوانیم برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مناسبی را در جلسات و همایش‌های متعدد پیاده کرده و آموزشهای مفیدی به زائران ارائه کنیم.

 

اوحدی در ادامه از اعزام 2500 نفر از ایرانیان خارج از کشور به سرزمین وحی خبر داد و تشریح خدمات ویژه سازمان حج و زیارت به این افراد پرداخت.

 

اجرای طرح انطباق پزشکی در حوزه حج و زیارت

رییس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به فعالیت گسترده مرکز پزشکی حج و زیارت در ایام حج خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار طرح انطباق پزشکی در حوزه حج و زیارت محقق می‌شود، در حالی که سال گذشته 14 پزشک متخصص و فوق تخصص زنان را به مکه و مدینه اعزام شدند؛ امسال 64 پزشک زن مشرف می‌شوند.

 

وی افزود: 40 درمانگاه و مطب ویژه خانم های زائر در مکه و مدینه برپا می‌شود که از این تعداد هفت درمانگاه شبانه‌روزی به ارائه خدمات ویژه به این افراد می‌پردازند که قطعا شاهد رضایت بهتر زائران زن در حوزه مرکز پزشکی خواهیم بود.

 

هیچ زائر ایرانی به ویروس کرونا مبتلا نشده است

وی همچنین با اشاره به شایعه شدن ویروس ابولا در منطقه آفریقا، توضیح داد: در موسم عمره گذشته که بالاترین عدد عمره‌گزار را ایرانیان به خود اختصاص داده بودند و نزدیک به 800 هزار نفر زائر داشتیم، شاهد گسترش ویروس کرونا در سرزمین عربستان بودیم اما یک مورد هم مبتلا به این ویروس در بین زائران نداشتیم.

 

اوحدی با بیان اینکه دو درمانگاه بزرگ تخصصی در مدینه و مکه با امکانات ویژه آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند، گفت: خدمات بسیار مطلوبی در حوزه مرکز پزشکی حج و زیارت ارائه می‌شود و پیشگیریهای لازم در این حوزه صورت می‌گیرد.

 

وی البته این مطلب را هم یادآور شد که ویروس ابولا در غرب آفریقا شیوع پیدا کرده و ورود زائران از کشورهای غرب آفریقا نیز به عربستان ممنوع شده است؛ نشست کارشناسی بر روی تب ابولا انجام شده و بروشورهای اطلاع‌رسانی بین زائران نیز توزیع می‌شود؛ از این‌رو مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد.

 

رییس سازمان حج و زیارت اما از زائران خواست که توصیه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت، روحانیون و مدیران کاروانها را انجام دهند و مطمئن باشند که سازمان حج و زیارت نهایت تلاش خود را برای ارتقای سطح کیفی بهداشت در هتل‌ها و محل اقامت انجام می‌دهد.

 

افتتاح ترمینال موقت حجاج در فرودگاه امام خمینی

بخش دیگری از سخنان اوحدی به برنامه انتقال پروازهای حجاج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) اختصاص داشت که وی با بیان اینکه در سالهای گذشته تمهیدات لازم در این زمینه صورت نگرفته بود، گفت: با توجه به بازدیدی که روز یکشنبه از فرودگاه امام صورت گرفت، ترمینال موقت حجاج در این فرودگاه افتتاح شد.

 

رییس سازمان حج و زیارت با توجه به ازدحام جمعیت و ترافیکی که در طول مسیر منزل تا فرودگاه ایجاد می‌شود، به مدیران کاروانها و زائران توصیه کرد که مراسم و سنت حسنه بدرقه را در مساجد، حسینه‌ها و در نزدیک منازل خود انجام دهند.

 

وی درباره بازگشت و چگونگی انتقال بار زائران نیز گفت: بار زائر با مسؤولیت شرکت فرودگاه‌ها و شرکت هواپیمایی در منزل به زائران تحویل داده می‌شود که در این زمینه جلسه‌ای روز شنبه با مسؤولان سازمان هواپیمایی کشور برگزار خواهد شد.

 

اوحدی با بیان اینکه براساس تمهیدات لازم، پارکینگ شماره 3 فرودگاه مخصوص اتوبوس زائران در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: امکانات جنبی مانند آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی طی یک ماه گذشته در فرودگاه تدارک دیده شده است و به هیچ فردی غیر از زائر اجازه ورود به ترمینال داده نخواهد شد.

 

دوره اقامت حجاج ایرانی در سرزمین وحی

وی با بیان اینکه امسال موسم حج یک روز زودتر از سال گذشته شروع می‌شود، گفت: در قراردادهایی که برای محل استقرار زائران منعقد شده دوره اقامت بین 29 تا 34 روز متغیر خواهد بود و از آنجا که برای برخی از کاروانها مجوز پرواز صادر نشده، اقامت برخی کاروانها در مدینه منوره یک روز افزایش پیدا کرده است که اقامت آنها 35 روزه می‌شود.

 

معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت میانگین سنی حجاج را 64 سال اعلام کرد و افزود: کم سن ترین زائر از اصفهان 9 سال دارد و مسن‌ترین زائر از استان گلستان، دارای 111 سال است.

 

امکان انتقال فیش عمره و حج

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه انتقال فیش عمره و حج به دیگری اشاره کرد و گفت: امکان ‌انتقال فیش عمره برای زائران میسر شده است، اما در خصوص حج تمهیداتی فراهم شده که زائرانی که چند بار به سفر حج مشرف شده‌اند آن را به سه عمره تبدیل کنند تا زمینه تشرف برای زائران مستطیع فراهم شود.

 

وی افزود: امسال برای نخستین بار هزینه‌های حج تمتع در دو قسط از زائر دریافت شد، یک قسط بهمن‌ماه سال گذشته که بخشی عمده آن از محل سود تأمین شد و بخش دوم قسط را در اردیبهشت‌ دریافت شد و یک مورد تأخیر در دریافت مبلغ نداشتیم.

 

اوحدی با اشاره به نرخ ارز مبادلاتی امسال که مبلغ 2700 تومان بوده است، گفت: اگر متوسط قیمت هزینه را 3000 دلار محاسبه کنیم باید نرخ تمتع امسال نسبت به سال گذشته 750 هزار تومان افزایش داشته باشد اما خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته، بهای تمام شده خدمات به خوبی مدیریت شد.

 

تخفیف 2 میلیون و 700 هزار تومانی هزینه حج

وی یادآوری کرد: سال گذشته 1 میلیون 100 هزار تومان بانک ملی و 900 هزار تومان سازمان حج و زیارت به زائران پرداخت کرد یعنی بازگشت دو میلیون تومان به زوار و امسال هم بانک ملی قول پرداخت چنین مبلغی را داده است و یک میلیون و هشتصد هزار تومان هم از محل صرفه‌جویی‌های حج و زیارت پرداخت شده که در نهایت به کاهش 2 میلیون و 700 هزار تومان هزینه‌ها منجر شده است.

 

رییس سازمان حج و زیارت تخفیف 2 میلیون و 700 هزار تومانی حج امسال را در حالی عنوان کرد که قیمت تمام شده برای زائران حج در دیگر کشورها دو برابر نرخ دریافتی از زائران ایرانی است و در برابر، خدماتی هم که به زائران ارائه می‌شود در مطلوبیت خدماتی نیست که سازمان حج و زیارت به زائران کشورمان ارائه می‌دهد./920/پ201/ی

ارسال نظرات