۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۲۱۸۲۰۸
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

نقش حیا و عفاف در سلامت روانی جامعه

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم رضوی گفت: اسلام ممانعتی برای حضور زن در فضای اجتماع ندارد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که کار کردن زن و حضور او در اجتماع، مستلزم این است که حدود بین زن و مرد رعایت شود.
نقش حیا و عفاف در سلامت روانی جامعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر، سخنران حرم رضوی، امروز در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر، در حضور زائران و مجاوران گفت: زنان و مردان جامعه می بایست در مقابل نامحرم حیا و عفا را رعایت کنند؛ چرا که اگر انسان حیا و عفت خود را از دست بدهد، دین و ایمان برای او باقی نمی ماند.

 

وی با اشاره به این که تمام واژه هایی که خداوند در قرآن ذکر می کند، هدفمند است، اظهار کرد: خداوند منزه است از این که، واژه ها، آیات و داستان های قرآنی را بیهوده به کار ببرد؛ بلکه تمام حروف و واژه های قرآن هدفمند و حساب شده است.  

 

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به آیه «فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ»، گفت: خداوند با ذکر واژه «تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء»، حیا و عفاف، دختر حضرت شعیب را مورد تأکید قرار می دهد.

 

وی ابراز کرد: شهید مطهری(ره)، در تفسیر آیات حجاب، می گوید، زن با راه رفتن خود سخن می گوید؛ چرا که حرکات و سکنات او شخصیت او را نشان می دهد.

 

حجت الاسلام اسلامی فر اظهار کرد: خداوند در قرآن خطاب به همسران، پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «فَلا تَخضَعنَ بِالقَول، یعنی در سخن خضوع نداشته باشید»؛ خداوند واژه خضوع را ذکر می کنند؛ چرا که خضوع با خشوع متفاوت است.

 

سخنران حرم رضوی افزود: خشوع به تواضعی گفته می شود که ناخود آگاه رخ می دهد، مانند این که انسان در برابر انسان بزرگتری تواضع می کند، چه از روی اطاعت و چه از روی ترس و وحشت باشد، اما خضوع، تواضعی است که فرد با اراده و به منظور جلب نظر طرف مقابل انجام می دهد.

 

وی ابراز کرد: تواضع صفت پسندیده ای است، اما بانوان نباید در برابر نامحرم خضوع نشان دهند و به بیان دیگر، تواضعی که تمایل به سخن گفتن در آن وجود داشته باشد؛ چرا که نامحرم در مقابل احساس می کند، این زن، قابل نفوذ و تمایل به سخن گفتن دارد.   

 

حجت الاسلام اسلامی فر اظهار کرد: اسلام، ممانعتی برای حضور زن در فضای اجتماع  ندارد؛ اما نکته ای که حائز اهمیت است، این است که کارکردن زن و حضور او در اجتماع، مستلزم این است که حدود بین زن و مرد رعایت شود.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی گفت: بشر در تقابل و تزاحم با بدی و خوبی قرار دارد؛ طمع، صفت رذیله ای است که در مقابل حیا قرار دارد، از این رو اگر طمع در انسان وجود داشته باشد، حیا از بین می رود.

 

سخنران حرم رضوی به رابطه عقل، دین و حیاء اشاره کرد و گفت: جبرئیل امین بر حضرت آدم (ع) نازل شد و گفت: «از بین عقل، دین و حیاء یکی را انتخاب کن. ایشان عقل را انتخاب کرد. جبرئیل امین به آن دو تای دیگر گفت: پس شما از او دور شوید، اما حیا و دین گفتند: هرجا عقل باشد ما هم هستیم».

 

وی عنوان کرد: مغرور بودن و عاقلانه فکر کردن، با هم جمع نمی شوند؛ چرا که هر گاه انسان دچار تکبر و غرور شود، نمی تواند عاقلانه تصمیم بگیرد./1309/پ202/ب5 

ارسال نظرات