۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۴
کد خبر: ۲۱۶۷۳۶
در حرم رضوی بررسی شد؛

«خوش اخلاقی و رضایت اجتماعی» از منظر اسلام

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خوش اخلاقی با اخلاق خوب متفاوت است، گفت: حسن خلق به معنای خوش اخلاقی و خوش اخلاقی، اخلاق خوب داشتن در روابط با دیگران است.
رضايت از زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عباس پسندیده، عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث، شامگاه گذشته در سلسله نشست های دین، نشاط زندگی که در صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی برگزار می شود، به تبیین موضوع «خوش اخلاقی و رضایت اجتماعی» پرداخت.

 

وی احساس رضایت را در گرو ارتباط با دیگران دانست و افزود: مردم در دوره جاهلیت دلیل گرفتن دل را شیطان زدگی و جن زدگی می دانستند که برای رهایی از آن به جادو، جنبل و وردهایی روی آوردند که به بازوهای خود می بستند، اما با ظهور اسلام پیامبر(ع) برای باز شدن دل 10 راه را عنوان کرد که یکی از آن ها روابط  اجتماعی است.

 

معنای خوش اخلاقی

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارتباط با دیگران باعث می شود که احساس بهتر و خوبی داشته باشیم، اما باید بدانیم که رابطه اجتماعی و ارتباط با دیگران مسأله پیچیده ای است که اگر راه و رسم را بلد نباشی دچار مشکل در برخورد با دیگران می شویم.

 

وی با اشاره به اینکه خوش اخلاقی با اخلاق خوب متفاوت است، گفت: حسن خلق به معنای خوش اخلاقی و خوش اخلاقی، اخلاق خوب داشتن در روابط با دیگران است در حالی که زهد، توکل، تسلیم خدا بودن و اخلاص از جمله موارد اخلاق خوب به شمار می آید.

 

حجت الاسلام پسندیده با بیان اینکه یکی از عوامل شادی و نشاط در زندگی خوش اخلاقی است، افزود: بر مبنای روایات اسلامی؛ از جمله تاثیرات خوش اخلاقی سهولت و آسانی در برقراری ارتباط، بخشیدن حس زیبایی به انسان، شادی و نشاط در زندگی و احساس رضایت در زندگی می شود به طوری که فضای اجتمای را باز می کند.

 

ویژگی های خوش اخلاقی

 

عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث گفت: در روایات اسلامی ویژگی های خوش اخلاقی به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته و حدود هشت الی 10 ویژگی برای آن ذکر شده است اما در مبحث تنها به چند ویژگی آن در روایتی از امام جعفر صادق(ع) اشاره می کنیم.

 

حجت الاسلام پسندیده انعطاف داشتن و انعطاف پذیری در شرایط مختلف اجتماعی، چهره متبسم داشتن که به معنای تمایل به برقرای ارتباط است، شوخ طبع بودن البته متعادل، با مرزهای مشخص و کنترل شده را از ویژگی های خوش اخلاقی ذکر شده در این روایت برشمرد./9312/پ202/ب4

ارسال نظرات