۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۱۴۷۳۰
در سلسله جلسات بازخوانی اندیشه های رهبر معظم انقلاب در مشهد صورت گرفت؛

تبیین اندیشه های سیاسی امام و رهبر معظم انقلاب از زبان رحیم پور ازغدی

خبرگزار رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در شرایطی که قبل از پیروزی انقلاب حتی مطرح کردن کلمه آخوند سیاسی و اسلام سیاسی حرف نامربوطی به شمار می رفت، گفت: امام راحل و شاگردانشان این تفکر را تغییر دادند.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  سلسله جلسات بازخوانی اندیشه های رهبر معظم انقلاب با هدف تبیین دیدگاه های ایشان که در قالب سخنرانی های  اندیشه اسلامی در قرآن در سال 1353 در مسجد امام حسن (ع) مشهد انجام می شد، توسط موسسه پژوهشی فرهنگی حفظ و نشر اندیشه و آثار آیت الله خامنه ای 31 تیر ماه لغایت پنجم مرداد ماه جاری در مشهد برگزار شد.

در جلسات اول تا پنجم این سلسله نشست ها که با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامی، مرکز پژوهش‌های علوم انسانی، اسلامی صدرا برگزار شد به مبانی توحید و ایمان در اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب پرداخته شد که در اختتامیه این سلسله نشست ها که شب گذشته پنجم مرداد در حسینیه آیت الله سید جواد خامنه‌ای(ره) با حضور طلاب، دانشجویان و فعالان و نخبگان فرهنگی شهر مشهد برگزار شد، استاد رحیم پورازغدی به سخنرانی پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین سبک زندگی اسلامی در عرصه فردی و اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: این مسأله به عنوان یکی از دغدغه های رهبری همیشه مورد توجه ایشان بوده است.    

وی با بیان این که باید سبک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین زندگی اجتماعی مردم در جامعه اسلامی در راستای سبک زندگی اسلامی شکل گیرد، افزود: رهبر معظم انقلاب در جلسات سخنرانی قبل از انقلاب که در مساجد کرامت و امام حسن (ع) مشهد داشتند همواره دین مبین اسلام و اندیشه های آن را به عنوان یک نگاه و مکتب و مسلک مد نظر قرار داده و بر تبیین این مسأله مهم تاکید داشتند که نباید به این اندیشه ها به عنوان یک موعظه پراکنده نگریست.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با طرح این پرسش که چه کسی تصور می‌کرد حرف‌هایی که 40 سال پیش در مسجدی در گوشه‌ای از مشهد در بحث تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه ارائه می‌شد، یا سخنانی که امام(ره) در سال 43 به هنگام تبعید بیان کردند، یا حرف‌هایی که استاد محمدتقی شریعتی در دهه 50 در حسینیه ارشاد مطرح می‌کردند، امروز کل جهان اسلام را فرا بگیرد و تمام معادلات سیاسی و بین‌المللی و استراتژیک را تحت تأثیر قرار دهد؟گفت: حضرت آیت الله خامنه ای در شرایط خاص آن زمان که شبهات زیادی در مجالس مذهبی مطرح می شد همواره تاکید می کردند که باید این شبهات را مبتنی بر اقتضائات دین مبین اسلام به درستی پاسخ گفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که هیچ گونه تغییری در سخنان، اصول و محورهای مورد توجه رهبری در دهه های 50، 60 و تاکنون ایجاد نشده است، تصریح کرد: ولی برخی اشخاص حرف ها و مواضع آنها در آن زمان با سخنان فعلی شان آنقدر تغییر یافته که اگر امروز آنها را در کنار دیروز بگذاریم و قضاوت کنیم باور نمی کنیم که این مطالب را یک فرد بیان کرده است.

وی با بیان این که برخی افراد در دهه 60 سوپر انقلابی بودند ولی هم اکنون دست لبیرال ها را هم از پشت بسته اند، اظهار داشت: همان اندیشه ها و شعارهایی که در دهه 40 و 50 توسط امام خمینی (ره) و مبارزین دوران نهضت انقلاب اسلامی و سخنرانی های حضرت آیت الله خامنه ای در مساجد کرامت و امام حسن (ع) مشهد مطرح می شد، هم اکنون در کشورهایی مانند مصر، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی به عنوان یک ایدئولوژی و شعار اساسی مطرح می شود.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز کشورهای اسلامی نظیر عراق، سوریه،لبنان، فلسطین، مصر، تونس، مراکش، اندونزی و غیره تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفته اند.

وی در ادامه تبیین شرایط سیاسی سال 53 به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: آن زمان یک نفر نیروی اسلام‌گرای فلسطینی نداشتیم، همه یا سوسیالیست و لائیک بودند یا قومی بودند و ایدئولوژی سازمانی اسلامی وجود نداشت، اما امروز موشک‌های این انقلاب شهر‌های مختلف اسرائیل را با شعار‌های اسلامی مسلمانان فلسطینی می‌کوبد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) تنها خدا را باور و در محاسباتشان تنها پرودگار متعال را قبول داشتند و این تفکر در شاگردان ایشان نیز تبلور خاصی یافت و در شرایطی که قبل از پیروزی انقلاب حتی مطرح کردن کلمه آخوند سیاسی و اسلام سیاسی حرف نامربوطی به شمار می رفت، امام راحل و شاگردانشان این تفکر را تغییر دادند.

وی  ادامه داد: امام راحل در ابتدای نهضت انقلاب اسلامی در سال 1342 عنوان کردند که اسراییل باید از بین برود و این مطلب بعد از 50 سال به شعار اصلی مسلمانان و آزادیخواهان و استکبار ستیزان عالم تبدیل شده و سخنرانی های سال 1353 رهبر معظم انقلاب در مشهد امروز به عنوان موشک تبدیل و بر سر رژیم غاصب صهیونیسیت فرود می آید.

وی افزود: دهه 50 سریع‌ترین دوره‌ در ترویج سبک زندگی غربی و گسترش فساد و فحشا در ایران بود و مسؤولان آموزش‌ و پرورش آن زمان برنامه آمریکایی، انگلیسی، صهیونیستی را برای تربیت نسل جدید کشور اجرا می‌کردند و این در حالی‌ بود که اطلاعات سیاسی و آگاهی‌های قشر مذهبی در سطح بسیار پائینی بود.

وعده های الهی تعارف نیست

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: این‌جاست که یکی از تفاوت‌های مکتب اهل‌بیت(ع) با دیگر مذاهب آشکار می‌شود که پیروان اهل‌بیت حکومت اسلامی تشکیل دادند و شروع به تمدن سازی اسلامی کردند با این که برای امام(ره) و انقلاب هیچ الگویی جز اتفاقات 1400 سال پیش نبود، اما خیلی از مسلمانان با این که الگوی انقلاب ایران را در زمان معاصر با خود دارند، توفیق انجام این کار بزرگ را نیافته‌اند مانند آن چه که در مصر رخ داد.

وی با اشاره به این که برخی به جدیت تحقق قوانین و وعده‌های الهی باور ندارند، اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند این که خداوند در قرآن فرموده است "إن تنصروا الله ینصرکم"، این تعارف است اما عده‌ای مانند امام خمینی(ره) آن را باور می‌کنند و زندگی فردی و اجتماعی خود را بر پایه آن می‌چینند که این‌ها مؤمنان واقعی‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نتایج اقدام امام خمینی در رهبری انقلاب اسلامی گفت: امروز از افغانستان و پاکستان تا مصر حرف‌هایی زده می‌شود که در سال 53 مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن(ع) بیان کردند و امام به هنگام تبعید به زبان جاری ساختند که اسرائیل باید از بین برود، امروز این حرف‌ها تبدیل به موشک شده است و واقعاً به تل‌آویو می‌خورد.

وی افزود: این که تا قبل از این فتنه‌های داعش، ایران در عراق و سوریه مهمان بود، اما امروز میزبان است و نیز این که امروز دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر مسلح شدن کرانه باختری بلا‌فاصله عملی می‌شود، این‌ها نشانه تحقق وعده‌های الهی است./934/پ202/ب

ارسال نظرات