۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۲۰۵۹۴۹
گزارشی از حضور طلاب و روحانیان خوزستانی در اعتکاف؛

خلوت طلاب خوزستانی در میهمانی الهی

خبرگزاری رسا ـ اعتکاف یکی از اعمال ماه رجب‌المرجب است که از سحرگاه سیزدهم آغاز و تا شامگاه پانزدهم ادامه دارد؛ در این سه روز بندگان الهی در مساجد به راز و نیاز می پردازند و به دو از هر گونه زرق و برق دنیایی به دل به آستان الهی می سپارند.
خلوت طلاب خوزستانی در میهمانی الهی مراسم معنوي اعتکاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اعتکاف فرصت ‏بسیار مناسبى است برای انسانى که در پیچ و خم‏‌هاى زندگی مادى غرق شده تا دوباره به خود بازگردد و اعمال و رفتار گذشته را بازبینی کند و از خداوند متعال بخواهد فرصتی دیگر در اختیارش قرار دهد تا بتواند کاستی‌های معنوی خود را جبران کند.

 

در ایام البیض امسال طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه خوزستان نیز همگام با دیگر مؤمنان خداجو، در مساجد گوناگون معتکف شده‌اند که برای اطلاع از حال و هوای معنوی آنها پای صحبت تعدادی از آنها نشستیم، اما در ابتدا سخنان و سفارشات چند تن از استادان حوزه‌های علمیه که در این باره با ما به سخن گفته‌اند را می‌خوانیم.

 

سنتی حسنه و نسیمی الهی

 

آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به ایام البیض اظهار داشت: امیرمؤمنان در کلامی فرموده اند در روزگار شما نسیم هایی می وزد که باید خودتان را در معرض آنها قرار دهید.

 

وی یکی از نسیم های الهی را مراسم معنوی اعتکاف دانست و گفت: این سنت رسول الله(ص) است که به برکت انقلاب اسلامی در ایران احیا شد.

 

امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر این نکته که جوانان فرصت معنوی اعتکاف را مغتنم بشمارند، تصریح کرد: این قشر از جامعه خیلی خوب می توانند سنت حسنه و نسیم الهی اعتکاف بهره مند شوند و نباید این فرصت را از دست بدهند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، حضور در اعتکاف را برای زندگی سرنوشت ساز دانست و بیان داشت: جوانان ما استقبال خوبی از این آیین معنوی دارند و سه شبانه روز با زبان روزه و اعتکاف در مسجد، متحول می شوند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی اهواز در ادامه تأثیرات حضور در اعتکاف را برشمرد و خاطرنشان کرد: جوانان معتک با حضور در مساجد اوج می گیرند و این حضور، در طول زندگی آنها مؤثر خواهد بود.

 

راهی برای بازگشت به خویشتن

 

حجت الاسلام سید محسن شفیعی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان، نیز اعتکاف را فرصتی مناسب برای راز و نیاز با خداوند سبحان توصیف کرد و اظهار داشت: یکی از سنت های الهی را که انقلاب اسلامی احیا کرد، اعتکاف است. وی اعتکاف را از یادگاران پیامبر اسلام(ص) برشمرد و افزود: معتکف شدن یکی از بهترین راه ها برای خلوت و اتصال به ذات اقدس پروردگار خواهد بود.

 

رییس نهاد رهبری در دانشگاه های خوزستان با بیان این که اعتکاف در سال های قبل از انقلاب توسط افراد محدودی از اولیاالله انجام می شد، اضافه کرد: با به ثمر رسیدن نهضت اسلامی مردم ایران، این سنت نبوی به یک برنامه عمومی تبدیل شد.

 

وی به استقبال پرشور نسل جوان و نوجوان برای حضور در سنت الهی اعتکاف اشاره کرد و گفت: مساجد در نظر گرفته شده، پاسخگوی حضور این قشر در اعتکاف نیست.

 

استاد دانشگاه های اهواز با تأکید بر این نکته که ظرفیت های موجود امکان حضور همه مشتاقان در مراسم معنوی اعتکاف را نمی دهد، خاطرنشان کرد: با این حال نیز بیشتر جمعیت معتکف شوندگان را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند.

 

حجت الاسلام شفیعی در ادامه به بیان آثار حضور در اعتکاف پرداخت و ابراز داشت: این برنامه معنوی یکی از بهترین راه ها برای بازگشت به خویشتن و تأمل در عملکرد خود است.

 

احیای سنت فراموش شده

 

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به برگزاری اعتکاف در روزهای سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب، اظهار داشت: اعتکاف یکی از مستحبات و اصول مسلم فقه ما است.

 

وی یکی از برکات جمهوری اسلامی را زنده کردن سنت الهی اعتکاف دانست و گفت: پس از پیروزی انقلاب اعتکاف از حالت انفرادی و خاص به صورت یک فرهنگ و سنت تبدیل شد.

 

استاد حوزه علمیه اهواز استقبال جوانان از اعتکاف را یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به این نکته اشاره کرده است.

 

مدیر مدرسه علمیه امام هادی(ع) در ادامه به بیان توصیه هایی به معتکفان پرداخت و ابراز داشت: کسانی که معتکف شده اند باید بهره کافی را از این فرصت مغتنم، ببرند.

 

وی اعتکاف را فرصت بسیار خوبی برای ارتباط با خداوند دانست و گفت: این روزهای ارزشمند نباید این طور باشد که ما تنها سه روز از کارهای روزمره خود فاصله بگیریم، بلکه باید با عبادت ها و اعمال معنوی به خداوند نزدیکتر شویم.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، تلاوت با توجه و تدبر قرآن را یکی از بهترین کارهای زمان اعتکاف بیان کرد و با اشاره به دعاهای وارده شده در این ایام گفت: قرائت ادعیه سفارش شده از سوی ائمه اطهار(ع) و دعاهای ماه رجب از دیگر کارهایی است که معتکفان می توانند برای تقرب به خداوند انجام دهند.

 

وی یکی از عبادت ها را تفکر دانست و با اشاره به فرصت پیش آمده برای انجام این کار در زمان اعتکاف اظهار داشت: معتکفان افزون بر انجام مناجات و قرائت دعاهای وارده، ساعتی را برای فکر کردن مشخص کنند.

 

لزوم دوری معتکفان از مظاهر دنیایی

 

حجت الاسلام صادق هردان، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) اهواز، نیز با تبریک اعیاد ماه رجب اظهار داشت: معتکفان تلاش کنند تا حد امکان از مظاهر دنیایی دوری کنند.

 

وی با اشاره به سفارشات برخی علما و بزرگان به معتکفان گفت: از مظاهر دنیا تلفن همراه و اینترنت است که بسیاری از افراد با آن در ارتباط هستند و توصیه می شود در ایام اعتکاف از آنها دوری کنند.

 

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) اهواز با تأکید بر استفاده کامل از ایام اعتکاف بیان داشت: در صورت امکان معتکفان تلفن همراه خود به اعتکاف نبرند.

 

وی در ادامه به توصیه جوانان برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف خاطرنشان کرد: معتکف شدن فرصت مغتنمی برای بریدن از دنیا است.

 

حجت الاسلام هردان در ادامه با توصیه به معتکفان برای بهره وری مناسب از ایام اعتکاف بیان داشت: افراد معتکف وقت خود را همچون روزهای عادی نگذرانند و از فرصت حضور در میهمانی خداوند متعال نهایت استفاده را ببرند.

 

وی اعتکاف را یکی از بهترین راه های نزدیک شدن به خداوند برشمرد و اظهار داشت: معتکفان نباید در این ایام وقت خود را با کارهای دنیایی تلف کنند.

 

تقرب به ذات لایزال الهی

 

حجت الاسلام محمد علی پاپی زاده شاه آبادی، استاد حوزه علمیه دزفول نیز با اشاره به برگزاری اعتکاف در روزهای سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب، اظهار داشت: حضور در مساجد فرصت ارتقای معنوی انسان را فراهم می کند.

 

وی با بیان این ‎که فضای جامعه به هجمه های فرهنگی آلوده است، افزود: اعتکاف انسان را در برابر این فضای آلوده و هجمه ها بیمه می کند.

 

امام جمعه شهر امام دزفول در ادامه با توصیه به جوانان برای حضور در این مراسم معنوی گفت: جوانان و نوجوانان از این فرصت به وجود آمده بهره کافی را ببرند.

 

استاد حوزه علمیه دزفول اعتکاف را فرصت خوبی برای تقرب به ذات لایزال الهی دانست و افزود: معتکفان از حال و هوای معنوی مساجد در این ایام استفاده کنند.

 

تفکر بهترین کار در اعتکاف

 

اما در ادامه گزارش خود از حال و هوای معنوی اعتکاف طلاب خوزستانی با چند تن از آنها که امسال توفیق حضور در این برنامه معنوی را داشته گفت و گو کردیم.

 

عزیز مهدی پور، طلبه پایه پنجم مدرسه علمیه رسول اکرم(ص) هفتگل، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به بیان حال و هوای اعتکاف پرداخت و اظهار داشت: در اعتکاف هر کسی برای خودش خلوت و با خدا راز و نیاز می کند.

 

وی قرائت قرآن و دعا را از اعمال وارده شده در اعتکاف برشمرد و گفت: در این مراسم معنوی که اقشار و سنین گوناگون حضور دارند، دعاهای زیادی به صورت دسته جمعی قرائت می شود.

 

این طلبه اهوازی، تفکر را بهترین کار در اعتکاف دانست و بیان داشت: حضور در مسجد و معتکف شدن محل خوبی برای فکر کردن است تا بدانیم چه کارهایی انجام داده ایم و چه کارهایی را باید در آینده به سرانجام برسانیم.

 

جمعی ساده و بی آلایش

 

اما میثم کیانی طلبه مدرسه علمیه حضرت علی بن ابیطالب(ع) ایذه که در مسجد امام سجاد(ع) این شهر معتکف شده است نیز فضای اعتکاف را معنوی و دوستانه توصیف کرد و ابراز داشت: جمعی که در مسجد معتکف شده اند ساده و بی آلایش است.

 

وی با بیان این که در اعتکاف هر کسی متناسب با روحیات خودش بهره معنوی می برد، خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه های عمومی، هر فردی برنامه ریزی کرده که از فرصت به وجود آمده استفاده لازم را ببرد.

 

این طلبه ایذه ای اعتراف به گناهان را بهترین کار در اعتکاف دانست و افزود: هر کسی باید با خلوتی که با خدا دارد از عدم بندگی و گناهان خود در محضر خداوند توبه کند و عهد ببندد از این پس در مسیر عبودیت گام بردارد.

 

تفکر انسان را به یقین می رساند

 

محمدرضا ویسی پور، طلبه 16 ساله مدرسه علمیه آل طیب اهواز نیز فضای اعتکاف را یک فضای معنوی توصیف کرد و گفت: چون افراد مؤمن زیادی معتکف می شوند، بنابراین مساجد حال و هوای الهی بیشتری می گیرند.

 

وی با بیان این که روزه گرفتن فضای معنوی اعتکاف را بیشتر می کند، اضافه کرد: انسان معتکف خودش را به خداوند نزدیک تر می داند.

 

امیر مقبل یکی دیگر از طلاب اهوازی که در مسجد حضرت مسلم بن عقیل اهواز معتکف شده نیز با بیان این که اعتکاف یک تمرین معنویت است، بیان داشت: انسان هر چند وقت یک بار نیاز به شارژ انرژی معنوی خود دارد که اعتکاف فرصت خوبی برای این کار است.

 

وی اعتکاف را بهترین فرصت برای ارتباط با خداوند دانست و افزود: حضور در این مراسم معنوی بنیه معنوی انسان را تقویت می کند.

 

این طلبه اهوازی تفکر کردن را بالاترین اعمال در اعتکاف عنوان کرد و گفت: با تفکر انسان به یقین می رسد و پس از آن نیز خدا را بهتر می شناسد.

 

دوری از زنگارهای دنیا

 

فرزاد شیخ، یکی از طلاب باغملکی نیز اعتکاف را فرصتی مناسب برای تغرب الهی توصیف کرد و گفت: فضای اعتکاف از لحاظ معنوی فضای بسیار خوبی است که انسان می تواند معنویات خود را ارتقا بخشد.

 

وی اعتکاف امسال بهترین اعتکاف عمر خود دانست و بیان داشت: با توجه به این که در جمع طلاب و روحانیان معتکف شده ام و برنامه های معنوی خوبی اجرا می شود، می توانیم از این فرصت بهتر از گذشته بهره ببریم.

 

حجت الاسلام حسین راشدی، از روحانیان هفتگلی نیز با بیان این که اعتکاف عبادت پیشرفته ای برای بندگان خداوند است، ابراز داشت: انسان معتکف از زنگارهای دنیا دور می شود که این مسأله تأثیر خوبی بر تزکیه نفس دارد.

 

وی با بیان اینکه اعتکاف فرصتی ارزشمند برای ارتباط نزدیک با خداوند است، تصریح کرد: ما همه سال از دنیا استفاده می کنیم ولی این چند روز را فقط برای خدا معتکف می شویم؛ زیرا فرصت های زیادی برای بهره مندی از دنیا وجود دارد.

 

این طلبه مدرسه علمیه رسول اکرم(ص) هفتگل، بهترین کار در اعتکاف را فکر کردن برشمرد و گفت: زمان برای انجام کارهای فرعی وقت زیاد است، بنابراین معتکفان با تفکر برای روزها و ماه های دیگر سال برنامه ریزی کنند.

 

تمرینی برای اقامه نوافل

 

حجت‌الاسلام محمد تقی نهیرات، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) امیدیه، نیز به حضور طلاب این مدرسه علمیه در مراسم معنوی اعتکاف اشاره کرد و اظهار داشت: این برنامه همچون سال های گذشته برگزار شد.

 

وی با اشاره به برگزاری اعتکاف طلاب مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) امیدیه در مسجد امام صادق(ع) گفت: در این برنامه معنوی طلاب پایه ها یک تا پنج حضور دارند.

 

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) امیدیه، هدف از برگزاری اعتکاف طلاب را اقامه نوافل و انس با قرآن بیان کرد و افزود: همه نوافل شبانه روزی خوانده می شوند تا تمرینی برای بعد از اعتکاف باشند.

 

وی در ادامه به بیان برنامه های معنوی اعتکاف طلاب امیدیه پرداخت و بیان داشت: هر شب یکی از دعاهای ابوحمزه ثمالی، خمسه عشر یا مناجات مسجد کوفه  قرائت می شود و نمازهای حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) نیز خوانده خواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه امیدیه برپایی جلسات تفکر درباره مرگ را از دیگر برنامه های اعتکاف طلاب مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) برشمرد و گفت: در اعتکاف امسال علاوه بر 105 طلبه، تعداد محدودی از دانشجویان و دانش آموزان نیز حضور دارند و جو معنوی خوبی بر مسجد امام صادق(ع) حاکم است.

 

انجام اعمال روز آخر اعتکاف

 

اما برای بهره مندی طلاب معتکف از فضای اعتکاف در روز آخر می توانند اعمالی را که در این روز در مفاتیح الجنان وارده شده را انجام دهند که از جمله اعمال می توان به غسل، زیارت حضرت امام حسین علیه‌السلام و نماز سلمان اشاره کرد.

 

چهار رکعت نماز  از جمله اعمال روز پانزدهم ماجب است است که بعد از سلام دست خود را پهن کند و بگوید: «اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کُلِّ جَبّارٍ ویا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کَهْفى حینَ تُعْیینِى الْمَذاهِبُ وَاَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَةً بى وَقَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِیّاً وَلَوْ لا رَحْمَتُکَ لَکُنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْداَّئى وَلَوْ لا نَصْرُکَ اِیّاىَ لَکُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکَةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یَتَعَزَّزُونَ وَیا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوکُ نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلى اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُکَ بِکَیْنُونِیَّتِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ کِبْرِیاَّئِکَ وَاَسئَلُکَ بِکِبْرِیاَّئِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِکَ وَاَسئَلُکَ بِعِزَّتِکَ الَّتِى اسْتَوَیْتَ بِها عَلى عَرْشِکَ فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِکَ فَهُمْ لَکَ مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَاَهْلِ بَیْتِهِ»، روایت شده که هر صاحب غمى این دعا را بخواند، حقّ تعالى او را از اندوه و غم رهایی می‌بخشد. 

 

اعمال امّ داود که مهمترین اعمال این روز و براى برآورده شدن حاجات و دفع گرفتاری‌ها مؤثّر است که معتکف باید روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم روزه بگیرد و در نزدیکی ظهر روز پانزدهم غسل کند و چون ظهر شد، نماز ظهر و عصر را به جا آورد؛ در حالتی که رکوع و سجودشان را به بهترین وجه انجام دهد و در محلی خلوت که چیزى او را مشغول نکند به جا آورد، پس از نماز رو به قبله حمد را صد مرتبه و سوره اخلاص را صد مرتبه و آیة الکرسى را ده مرتبه و بعد از آن سوره انعام، سوره بنى‌اسرائیل، سوره کهف، سوره لقمان، سوره یَّس، سوره صافّات، سوره سجده، سوره شورا، سوره دخان، سوره فتح، سوره واقعه، سوره مُلک، سوره قلم، سوره انشقاق و سوره های ما بعدش را تا آخر قرآن بخواند و چون از اینها فارغ شد، در حالى که رو به قبله است، دعای وارده «صدق الله العظیم، الذی لا اله الا هو الحی… .» را بخواند.

 

/9463/503/ر

 

ارسال نظرات