۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۹۵۸۰۶
آیت‌الله سبحانی در جشنواره امام خمینی:

ولایت فقیه دارای مشروعیت الهی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی مشروعیت ولایت فقیه را الهی دانست و تاکید کرد: ولی فقیه و مجتهد با استفاده از ولایت می‌تواند مقام‌ها را تقسیم کند، در قوای مجریه، مقننه و قضاییه باید نظر و رأی ولی فقیه باشد و از مجرای خاصی اجرا کند.
آيت‌الله سبحاني اولين جشنواره بين المللي امام خميني(ره) - انديشه سياسي اسلام اولين جشنواره بين المللي امام خميني(ره) - انديشه سياسي اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی،‌ از مراجع تقلید ظهر امروز در نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) که با حضور طلاب و روحانیان در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره به بررسی دیدگاه امام راحل درباره اجتهاد و تقلید پرداخت و گفت: امام راحل در سال 1330 بحث اجتهاد و تقلید را در مسجد محمدیه بیان کردند.

وی افزد: استاد ما امام خمینی(ره) می‌فرمودند «رأی هیچ کس بر هیچ کس حجت نیست، هیچ فردی از بشر بر بشر دیگر بالذات حکومت ندارد، حکومت تصرف در اموال و اعراض است و کسی دارای چنین ولایتی نیست».

این مرجع تقلید با بیان این‌که مدبر جهان و بشر خداوند متعال است،‌ اظهار داشت: توحید در خالقیت مورد قبول همه موحدان است و چون خداوند متعال رب است توحید در تکوین و تشریع از آن اوست.

وی ادامه داد: توحید در اطاعت و حکومت نیز برای خدا است، غیر از خدا هیچ فردی دارای اطاعت بالذات نیست، ولی چون خدا با بشر به صورت مستقیم ارتباط ندارد باید این سه مرحله را به وسیله انبیا به افراد رسانده و اجرای کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی حاکمیت را از آن خدا دانسته و انبیا و اولیا الهی را عاملان اجرای احکام و قوانین الهی برشمرد، خاطرنشان کرد: ولایت فقیه نیز از شاخه‌های تنصیص است ولی تنصیص به اسم نیست، ‌امیرمؤمنان(ع) تنصیص به اسم بودند.

وی یادآور شد: تمام ادله ولایت فقیه منتسب به فقیه واجد شرایط بوده و در روایت نیز اوصاف او بیان شده است، این ادله فقیه را جای امام می‌گذارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مجتهد و ولی فقیه به تنهایی نمی‌توانند تمام کارها را انجام دهند، اظهار داشت: ولی فقیه و مجتهد با استفاده از ولایت می‌تواند مقام‌ها را تقسیم کند، در قوای مجریه، مقننه و قضاییه باید نظر و رأی ولی فقیه باشد و از مجرای خاصی اجرا کند.

‌وی تصریح کرد: شورای نگهبان چشم ولی فقیه در قوه مقننه است، رییس قوه قضاییه نیز باید منتخب ولی فقیه بوده و به عنوان چشم او در این قوه عمل کند، قوای سه‌گانه و تمام نهاده‌ها مشروعیت خود را از ولی فقیه می‌گیرند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به فعالیت برخی از روزنامه‌ها برای بیان جمهوری دموکراتیک در کشور، گفت: قبل از تشکیل مجلس خبرگان رهبری روزنامه‌های مرکز گرد و خاک کرده بودند که باید جمهوری دموکراتیک داشته باشیم، در این هنگام امام راحل به دبیرستان حکیم نظامی دعوت شدند و در آن‌جا فرمودند «من آنچه می‌توانم اعلام کنم، جمهوری اسلامی است نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر»

وی ادامه داد: جنبه اسلامی جمهوری اسلامی ولایت فقیه است، چرا که دارای مشروعیت الهی است، مقبولیت مردم نیز جنبه جمهوریت را دارد که فقیه به وسیله این مقبولیت می‌تواند احکام را در جامعه اجرا کند.

این مرجع تقلید جمهوری اسلامی را دارای جنبه مردمی و الهی خواند و بیان داشت: امام خمینی(ره) در حالی که می‌توانستند روش ملوکیتی را انتخاب کنند ولی نپذیرفتند، چرا که ملوکیت در طول تاریخ همیشه با استبداد همراه بوده است.

وی افزود: گاهی برخی مدعی تضاد میان اصل چهارم و پنجم قانون اساسی می‌شوند، این سخن درست نیست، چرا که ولایت فقیه در نگهبانی از روش حکومت، منتخب است و روش منتخب مردم برای مردم نباید خودسر باشد، رأی و شیوه در دست فقیه است، فقیه می‌تواند شیوه و رنگ حکومت را تعیین کند، حاکمیت ملی نیز در انتخاب مؤثربوده و مردم در انتخاب آزاد هستند، ولی حکومت انتخابی نباید خود سر باشد، بلکه باید قضاوت، قوانین و اجرائیات آن اسلامی باشد.

حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان خاطرنشان کرد: مسلما بشر بی‌نیاز از حکومت نیست و تنها کمونیست‌ها معتقدند اگر اختلافات طبقات از بین برود بشر بی‌نیاز از حکومت می‌شود، در حالی که تفکر آن‌ها اشتباه است چرا که تقسیم کار در کشور مهم بوده و ارتباطی با اختلاف طبقاتی ندارد./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات