۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۹۰۷۲۱
مروری بر یک کتاب؛

بررسی فقهی احادیث کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت در مورد تکالیف خاص زنان

خبرگزاری رسا ـ کتاب بررسی فقهی احادیث کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت در مورد تکالیف خاص زنان نوشته حسین صمدیار از سوی انتشارات هادیان منتشر شده است.
کتاب بررسي فقهي احاديث کتب اربعه شيعه و صحاح سته اهل سنت در مورد تکاليف خاص زنان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این کتاب دربردارنده «مقدمه، یازده فصل با عناوین: کتاب طهارت، کتاب صلاة، کتاب زکات، کتاب روزه، کتاب حج، کتاب جهاد، کتاب شهادت، کتاب ودیعه، کتاب وصیت، کتاب نکاح و کتاب میراث» است.

 

این کتاب به بررسی احادیث مطرح شده در فقه اسلامی اعم از فقه شیعه و اهل سنت پرداخته که درباره تکالیف خاص زنان است، نیز به بررسی احادیث کتب اربعه پرداخته و سپس آنها را در قالب بابهای فقهی طبقه‌بندی کرده و احادیثی را که متناسب با احادیث فوق هستند از صحاح سته یافته، با ذکر بابهای فقهی اهل سنت ذکر کرده است.

 

نویسنده در مقدمه این کتاب  آورده است: اصول اربعه یا کتب اربعه نام چهار مجموعه کتاب حدیثی است که از پراهمیت‌ترین کتاب‌های حدیثی نزد شیعه محسوب می‌شود. به دلیل درهم‌آمیختگی احادیث صحیح و جعلی اسلامی، سه تن از بزرگان شیعه، اقدام به گردآوری و نوشتن چهار مجموعه کتاب روایی کردند که به کتب اربعه معروف هستند و مؤلفان آن‌ها را محمدین ثلاثه اول می‌نامند؛ زیرا اسامی هر سه محمد و کنیه هر سه ابوجعفر بوده است. این کتاب‌ها عبارتند از: «من لایحضره‌الفقیه، تهذیب‌الاحکام و الاستبصار فیما اختلف من‌الاخبار.»

 

در بخش دیگری از این مقدمه نام صحاح سته کتب حدیث معتبر نزد اهل سنت، آمده است که عبارتند از: «صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابوداود، سنن ترمذی، سنن نسائی و سنن ابن‌ماجه.»

 

فصل کتاب طهارت احادیثی را در رابطه با «آداب تخلی زن، ادعای زن در حیض، بهداشت در آمیزش، جلوگیری از حیض، جنابت زن، خون استحاضه، رفتن حائض به مسجد، علامت پاک‌شدن از حیض، طهارت حائض، غسل استحاضه، مقدار آب غسل حیض و وضوی زن» درخود گنجانده است.

 

نویسنده در فصل کتاب صلاة درباره «رفتن زن به مسجد، رفتن زن به نماز جماعت، رفتن زن به نماز عید، عبادت حائض، لباس زن، لباس زن در نماز، نماز زن در مسجد، نماز زن در منزل و نماز استحاضه» و در فصل کتاب زکات احادیثی را درباره «زکات نفقه» آورده است.

 

احادیثی که در فصل کتاب روزه آمده است با موضوعات «اعتکاف حائض، اعتکاف زن، روزه حائض، روزه مستحاضه و روزه مستحبی زن» و احادیث فصل کتاب حج درباره «حج زن بدون همراه، حج زن مریض و نیابت زن در حج» است.

 

فصلهای کتاب جهاد احادیث «جهاد زن» و کتاب شهادت احادیث «شهادت زن و شهادت زن به رضاع» و کتاب ودیعه احادیث «امانت‌داری زن» و کتاب وصیت احادیث «وصایت زن» را در خود جای داده‌اند.

 

فصل کتاب نکاح به احادیث «آداب سلام کردن زن، اختلاط با نامحرم، اخلاق زن، اهمیت بکارت، اهمیت زینت زن، اهمیت عفت زن، جایگاه زن شایسته، حیای زن، خانه‌داری زن، خروج زن از منزل، رفتار زن، رفتن زن به مراسم عروسی، زینت زن برای محارم، شروط ضمن عقد ازدواج، شوهرداری زن، صفات پسندیده زن، صفات ناپسند زن، طلب فرزند صالح، عطر زدن زن، غیرت زن، کارهای خانگی، مهریه غیر مالی و مهریه معنوی» و فصل کتاب میراث به احادیث «ارث زن» پرداخته ‌است.

 

شایان ذکر است، کتاب بررسی فقهی احادیث کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت در مورد تکالیف خاص زنان نوشته حسین صمدیار از سوی انتشارات هادیان در 284 صفحه و با شمارگان 500 نسخه و به قیمت 6000 تومان به بازار نشر عرضه شده است./992/ن601/ق

ارسال نظرات