۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۱۱۸
استاد حوزه علمیه:

برنامه‌های ماهواره‌ای جایگاه حیا و عفاف خانواده را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری رسا ـ استاد و مبلغ حوزوی با اشاره به این‌که حیا از امتیازات انسان در برابر حیوانات است و با تأکید بر این‌که محیط خانه بر چگونگی شکل‌گیری حیای فرزندان تأثیر دارد، گفت: اگر در خانه‌ای ماهواره وجود داشته باشد، حیا از میان می‌رود.
ماهواره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق ابطحی، استاد و مبلغ حوزوی، شب گذشته در حسینیه امام صادق(ع) با اشاره به ارزش و اهمیت حیا و شرم گفت: حیا از امتیازات انسان است و خداوند آن را به انسان بخشیده است، همان گونه که عقل و دین هم ویژه انسان است، حیا در وجود انسان نور است و برای انسان نورانیت می‌آورد.

وی با بیان این‌که بر اساس روایات حیا پابه‌پای عقل انسان رشد، می‌‌کند، خاطرنشان کرد: بچه در دوران طفولیت حیا درستی ندارد، اما هر چه بر سنش افزوده می‌شود، حیای او متناسب با عقلش رشد، می‌کند، مگر این‌که در خانواده‌ای بی‌حیا رشد کند.

حجت‌الاسلام ابطحی افزود: پدر و مادر اجازه ندارند در خانه هر گونه که می‌خواهند، لباس بپوشند یا سخن بگویند، اجازه نداریم در خانواده ماهواره باشد و هر صحنه‌ای را نشان دهد، زیرا حیا را از وجود انسان می‌برد.

وی گفت: رفیق، مدرسه، محیط، خانواده از عوامل تأثیرگذار انسان بر روی تربیت فرزند است، یکی از عوامل تأثیرگذار بر تربیت فرزند، محیطی است که انسان در آن زندگی می‌کند، انسان اگر در محیط معنوی قدم بگذارد، بر روی او تأثیر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام ابطحی با بیان این‌که محیطی که پدر و مادر برای فرزند آماده می‌کند، حیا را در وجود انسان نهادینه می‌کند، خاطرنشان کرد: پس از آن نوبت به جامعه می‌رسد؛ اما متأسفانه وضعیت امروز جامعه بسیار بد است و برخی بسیار بی‌حیا هستند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز وضعیت ازدواج در جامعه بسیار سخت شده است، و امروز گناه دیر افتادن ازدواج بر گردن کسانی است که در اثر چشم و هم‌چشمی شرایط ازدواج را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر این‌که حیا کلید هر خوبی است، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در بیانی دیگر فرمود حیا سبب می‌شود که انسان کار ناپسند انجام ندهد، برخی افراد به دلیل کوچک‌ترین مسأله هر ناسزایی را بر زبان می‌آورد.

وی گفت: اگر حیای انسان کم‌رنگ شود، دین و اعتقادات او در معرض خطر قرار می‌گیرد، انسان حتی نمی‌تواند در برابر محرم خود با وضع زننده بیرون بیاید، باید تلاش کنیم، در وجود خود حیا را به وجود بیاوریم.

حجت‌الاسلام ابطحی بر اساس فرموده پیامبر(ص) دشمن حیا را طمع خواند و اظهار کرد: زیاده‌خواهی سبب از میان رفتن حیای انسان می‌شود، انسان خود ناموس دارد و به دنبال ناموس دیگران می‌رود، خود مال دارد اما چشمش به دنبال مال دیگران می‌رود.

وی گوهر دیگری را که خداوند به مردم داده است، عمل صالح برشمرد و ابراز کرد: چیزی که انسان را می‌تواند به فلاح و رستگاری برساند، همین عمل صالح اوست، همه در خسارت هستند مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دهند.

استاد حوزه علمیه گفت: عمل صالح گوهر گرانبهایی است و به هر کس نمی‌دهد، اما چیزی که این گوهر را از میان می‌برد، غیبت است، غیبت اعمال خوب انسان را بر باد می‌دهد و انسان در روز قیامت می‌بیند که اعمال صالحش در کارنامه دیگری رفته است./914/پ202/س

ارسال نظرات