۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۶۶۳۹۱

همایش گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب برگزار شد

خبرگزاری رسا _ همایش گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رازقی نماینده قوه قضائیه، اسحاق صلاحی ریاست کتابخانه ملی، نمایندگان و معاونین وزرا در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
نسخه خطي نهج البلاغه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب از صبح تا بعدازظهر امروز یک شنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه با حضور دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر رازقی نماینده قوه قضائیه، دکتر اسحاق صلاحی ریاست کتابخانه ملی، نمایندگان و معاونین وزرا در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این همایش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که این اسناد، مکتوبات و مخطوطات  هویت ما هستند، گفت: ما باید از آن‌ها صیانت کنیم؛ ما کشوری هستیم که قبل و به‌ویژه بعداز اسلام دارای پیشینه بلندی هستیم که اگر این حس خودباوری و اعتماد به‌نفس در جوان‌های ما ‌به وجود بیاید و ببینند که گذشتگان ما چه زحماتی کشیده‌اند تا این فرهنگ منتقل شود، با وجود این‌همه آثاری که توسط یک کشور تمدن‌ساز ارائه شده و این همه عالم و اندیشمند به دنیا ارائه کرده، امروز هم می‌تواند تمدن ساز شود.

وی با اشاره به این‌که ما تاریخ پربار و اسناد ارزشمندی داریم و باید از آن‌ها صیانت کنیم، ابراز داشت: ما در دوره‌های سلاطین قاجار و پهلوی بسیاری چیزها را از دست داده‌ایم و در این دوره‌ها از حیطه و قلمرویی که فرهنگ کشور ما داشته کاسته شده است.

عضو هیئت امنای کتابخانه ملی افزود: بسیاری از میراث ما را به یغما برده‌اند که هم‌اکنون در موزه‌های پاریس، لندن و نیویورک نگهداری می‌شود و حتی در دهه‌های اخیر بسیاری از چیزها را جعل می‌کنند و این‌ها می‌طلبد که اگر کوتاهی‌هایی هم در گذشته شده آن‌را جبران کنیم.

لازم به ذکر است در این همایش، غلامحسین رحیمی و دکتر حسن بلخاری قهی به ارائه مقالات خود پرداختند.

گفتنی است در پایان این همایش از فعالان حوزه صیانت از اسناد ملی، تقدیر و تجلیل شد./9595/پ203/ق

ارسال نظرات