۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۶۴۵۴۷
حجت الاسلام والمسلمین مروی:

تبعیت از رهبری با اجتهاد شخصی سازگار نیست

خبرگزاری رسا ـ معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با بیان این که برخی تفسیر خاصی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب دارند، گفت: در مسائلی که ایشان مطرح می کنند و مطابق با سلیقه ما نیست نباید اجتهاد در مقابل نص داشته باشیم و به نظر خود عمل کنیم.
حجت الاسلام مروي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری روز پنج شنبه در همایش طلبه عصر انقلاب از منظر رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه معصومیه با تأکید بر این که تبعیت از رهبری با اجتهاد شخصی نمی سازد، اظهار داشت: موارد متعددی داشتیم که رهبر معظم انقلاب با حرکتی مخالفت کردند اما آقایان گفته اند ایشان مصلحتی چنین فرمودند ما باید کار خود را انجام دهیم؛ این کار شیطان است.

 

وی افزود: اگر بنا باشد هرکس فرمایشات ایشان را به گونه ای که خود می خواهد تفسیر کند سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ ما در تبعیت از ایشان باید همچون مالک اشتر باشیم که تا پای خیمه ام الفساد رفت اما به امر حضرت امیر(ع) برگشت، اگر این فرمان نبود معاویه کشته می شد؛ مالک خبر داشت که حضرت تحت فشار خوارج چنین فرمانی داده اند؛ اگر مالک سر معاویه را برای حضرت می برد هیچ ارزشی نداشت چراکه در این صورت امر ایشان را زیر پا گذاشته بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر این که در همه قضایا و مسائل باید توجهمان به امر رهبر معظم انقلاب باشد، گفت: اگر درجایی فرمایشات ایشان مطابق سلیقه ما نبود نباید اجتهاد در مقابل نص کنیم و آن را بپذیریم.

 

تکلیف مداری و اخلاص در عرصه طلبگی ضرورت دارد

وی تکلیف مداری را اصل مهمی در عرصه طلبگی دانست و ابراز داشت: برخی طلاب می گویند آینده من چه می شود؟ در صورتی که سؤال وی باید این باشد که من به عنوان یک طلبه و مبلغ دین باید چه کاری انجام دهم، وظیفه و تکلیف من چیست؟ اگر این گونه باشد خداوند خودش ما را یاری می کند.

 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند من روزی از امام(ره) پرسیدم شما از چه زمانی به فکر حکومت اسلامی افتادید؟ ایشان در پاسخ فرمود تا آنجایی که من یاد دارم هیچ گاه به این قضیه فکر نکردم بلکه برای من مهم انجام تکلیف و وظیفه الهی بود پیگیری این تفکر من را به این نقطه رساند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: برای سیاست مداران و حکامی که همه محاسباتشان بر اساس فرمول های مادی است این حرف خنده دار است اما در محاسبات معنوی می شود بدون پیش زمینه کاری کرد که نیاز به برنامه ریزی 20 ساله دارد؛ بعد از انقلاب امام(ره) هیچ برنامه آماده ای نداشت بنابر این دستور تدوین قانون اساسی را صادر فرمود.

 

وی اخلاص را اصل موضوعی طلبه دانست و گفت: در مطالعه زندگی علما می بینیم که همه توفیقاتی که داشته اند به خاطر اخلاص است؛ کار را برای خدا انجام دهید، به دنبال القاب و عناوین بودن از دام های شیطان است؛ شیطان حتی از پیامبران هم غافل نیست.

 

طلاب باید عارف به زمان خود باشند

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر این که در کنار تتبعات فقهی و کلامی نباید از مسائل و مشکلات توده مردم غفلت کرد، بیان داشت: مرحوم علامه مجلسی که بحارالانوار یکی از آثار بزرگ ایشان است، افزون بر فعالیت های گسترده علمی از مشکلات عوام غافل نبود به همین دلیل حلیة المتقین را برای مردم کوچه و بازار نوشت؛ چنین عالمی را می گویند به روز و عارف به زمان خود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر این که علمای بزرگ همواره در متن جامعه بوده اند، گفت: اینها ننشستند در خانه که از اندوخته های علمی خود استفاده کنند و توجه نداشته باشد که چند نفر از علمش بهره می برند؛ کسانی که در طول تاریخ روحانیت شیعه تأثیر گذار بودند و این مذهب را حفظ کرده اند افراد با سواد و ملایی هستند.

 

هنر طلبه این است که در هر شرایطی از علم و تحقیق غفلت نکند

وی با بیان این که طلبه اگر اهل علم، کمال، فضل و دانش نباشد نمی تواند تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: طلبه باید درس خوان، عالم، ملا و باسواد باشد، و همچنین با ادبیات و مشکلات جامعه آشنا باشد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب بی مایه فطیر است؛ این به این معنا نیست که از همه کارها دست بکشد و بگویند می خواهم درس بخوانم اما علم یک اصل موضوعی برای طلبه است؛ هنر این است که در هر شرایطی که هستیم از علم، کتاب و تحقیق غفلت نکنیم.

 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب حدود 17 الی 18 ساعت در روز کار مفید انجام می دهند اما با همه اشتغالات و گرفتاری هایی که دارند از درس، بحث و علم آموزی غفلت نمی کنند؛ هفته ای 3 روز ایشان تدریس درس خارج فقه دارند و برای هر جلسه حداقل 3 ساعت وقت می گذارند؛ به لحاظ فردی و شخصیتی درس گفتن یا نگفتن برای ایشان هیچ تأثیری ندارد اما با این حال اهتمام به آن دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی طلبگی را به طبابت تشبیه کرد و گفت: طلبه باید کسی باشد که درد را خوب تشخیص می دهد و هم راه علاج آن را به مردم نشان می دهد، ما طبیب روحی مردم هستیم.

 

تربیت جریان روحانیت و مرجعیت از تدابیر ائمه برای دوران غیبت بوده است

وی با بیان این که ائمه اطهار(ع) خود جریان روحانیت و مرجعیت را برای دوران غیبت بوجود آورده اند، ابراز داشت: افرادی نزد امامان می آمدند و می گفتند ما برای حل مشکلات و مسائل خود دسترسی به شما نداریم باید چه کنیم؟ حضرت اینها را به شاگردان خاص خود ارجاع می دادند این همان جریان مرجعیت است؛ خود ائمه مردم را آماده می کردند که در زمان غیبت مردم دچار بحران فکر و اعتقاد نشوند این مسأله خیلی مهم بود.

 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری ضمن بیان این که روایت فراوانی برای اصالت بخشیدن به علما و مرجعیت وجود دارد، گفت: امام حسن عسگری می فرمایند اگر عالمان دین نباشند همه مردم از دین خدا به واسطه شبکه های شیطانی مرتد می شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به این که برخی می پرسند چرا شعیان در اقلیت هستند؟ پاسخ داد: اگر تاریخ شیعه را مطالعه کنید این سؤال را خواهید پرسید که با وجود این همه کشتار، فشار، تهدید، اذیت و آزار چطور تا کنون شیعه باقی مانده است؟ این وضعیت مقطعی نبوده بلکه بیش از دو قرن و در طول حکومت بنی امیه و بنی عباس ادامه داشته است اما در کنار همه این سختی ها شیعه با تدبیر ائمه اطهار(ع) پا برجا مانده است./928/پ201/ج

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات