۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۵۸۸۴۹
اقتصاد و رفاه در عرفان‌های کاذب/ بخش نخست؛

برخی سخنرانان داخلی پیرو جنبش اندیشه نوین و کلیسای وحدت هستند

خبرگزاری رسا ـ از آن جا که موضوع پول و رفاه بیش از هر چیز در میان طرفداران «کلیسای وحدت و جنبش اندیشه نوین» در آمریکا مورد توجه است، برخی از سخنرانان داخل کشور نیز به پیروی از آن ها، معنویت را به شادی و فراوانی نعمت‌ها، معنا می کنند.
جنبش نوين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موج معنویت های وارداتی در کشور ایران، باعث شده تا مفاهیم معنوی جدیدی در محیط های دینی و فرهنگ عمومی کشور بر سر زبان ‌ها افتد و پاره ای از سخنرانان و افراد مشهور در کشور، این مفاهیم را به بحث گذاشته و گاهی هم تلاش کنند، این مفاهیم را منطبق بر مفاهیم اسلامی نشان دهند. بعضی دیگر مفاهیم روحی جدید را ره آورد تمدن غرب و از فرآورده های تکنولوژی جدید دانسته و تردید در این یافته ها را ناروا و غیر علمی معرفی می‌کنند.
یکی از این مفاهیم جدید، موضوع ثروت و پول است که سخنرانان ایرانی آن را با موضوع رزق و روزی که در اسلام مورد تأکید قرار گرفته یکسان فرض کرده و حتی موجب شده تعریف های جدیدی را از دیگر مفاهیم دینی عرضه کنند.
موضوع پول و رفاه بیش از همه در میان طرفداران «کلیسای وحدت[1] و جنبش اندیشه نوین» در آمریکا مورد توجه است. به دنبال آن، پاره ای از روانشاسانِ نه چندان مشهور، به این حوزه ورود پیدا کرده و به موفقیت از همین زاویه نظر انداخته اند. آنها آموزه های روان شناسی را با همین مفاهیم، عجین ساخته و پردازش کرده اند. زنان مشهوری مانند «باربارادی آنجلیس، کاترین پاندر، اسکاول شین، لورا دی، دبی فورد، شاکتی گواین» بیش از دیگران کتاب‌ها و سمینارهای خویش را از این مفهوم پر کرده اند.
«کاترین پاندر» خود به معرفی میلیونرهای کتاب مقدس پرداخته و کتاب های «قدرت توانگری» و «از دولت عشق» را نگاشته است. وی حتی قدرت واژگان و استفاده از نام های خداوند را برای همین منظور یعنی به قصد اعجاز زندگی و باریدن نعمت ها توصیه کرده است.(قدرت دعا، ج2، ص28)
«شاکتی گواین» از نقشه گنج سخن رانده و برای این منظور فرایند تجسم خلاق را پیشنهاد داده و با دسترسی به خزانۀ بیکران، عالمی لبریز از فراوانی و بارش مادی را به مریدان خویش نوید داده است.(تجسم خلاق، صص82 و 143)
«دیپاک چوپرا» نویسنده مشهور که تعلیمات باطنی‌ اش باعث شکل گیری جنبش های معنوی زیادی در آمریکا شده است، در کتاب «آفرینش فراوانی» گفته است: «اصول مطرح شده در این کتاب، اختصاصا به ایجاد ثروت بی انتهای مادی مربوط می‌شود. تنعم و ثروت یعنی این که شخص به آسانی می‌تواند به آرزوهایش جامه عمل بپوشاند؛ خواه نیازهای مادی، خواه احساسی، روانی و یا معنوی و هر چه در حیطه روابط ما باشد.»(آفرینش فروانی، صص9 و 51)
«لوئیز هی» می گوید: خزانۀ کائنات لبریز و لایتناهی است. آغوش من برای پذیرفتن همۀ خیر وخوشی و فراوانی کائنات گشوده است. چون بتوانید ثروت بیشتری را احساس کنید، ثروت بیشتری به سراغتان خواهد آمد.(لوئیز هی. شفای زندگی، صص 128و200).
«جری گیلز» نویسندۀ کتاب «عشق پول» پیشنهاد می کند هر گاه دربارۀ پول، نگرشی منفی به ذهنتان آمد، خود را جریمه کنید(جریمۀ فقر) و آخر هفته آن را خرج تفریح خود کنید.(همان، ص200)
«پویسانت» در مقدمه کتابش به مخاطبان خویش یادآور می‌شود: «زندگی سرشار از نعمت، ثروت و فراوانی است و رسیدن به خواسته ها نه تنها حق طبیعی شما، بلکه وظیفه ای است که به عهده دارید. آیا شما هم آرزوی پیوستن به جمع اغنیا را دارید؟ چه عیبی دارد؟ چنین هدفی، هم مشروع و هم امکان پذیر است. این کتاب به شما یاری خواهد رساند که خیلی زودتر از آن چه تصورش را دارید، دروازۀ ثروت و نعمت را به روی خود باز کنید و به جمع توانگران بپیوندید.»(پویسانت، چالز، ص9)
«ناپلئون هیل» با تشویقِ هواداران خویش به انباشت ثروت گفته است: «باید بدانید نمی توانید بر مبالغ عظیم ثروت دست یابید؛ مگر بعد از آن که در سر اشتیاق سوزانی برای آن داشته باشید و باور کنید که می توانید به آن برسید.» (ناپلئون هیل، بیندیشید و ثروتمند شوید، ص36)
«پل مگنا» معتقد است: «برای این که احساس ثروتمند بودن کنید، بایستی عملا احساس ثروتمند بودن شدن را در خودتان ایجاد کنید، با این تصور که هرچه بیشتر ثروتمند هستید! تولید این احساس که ثروتمند هستید، فرآیند لذت بخشی ایجاد خواهد کرد و شما را در جاده ای خواهد انداخت که هر روز بر ثروتتان افزوده خواهد شد.»(زندگی خود را در هفت روز تغییر دهید، ص174)
«والش» در کتاب جدیدش با نام «ابداع زندگی» که زندگی ‌نامه‌ای متفاوت از زندگی ‌نامه‌های معمول است، با تعریف داستان زندگی «باربارا ماکس ‌هابرد» که به زعم نویسنده، مادر اختراع است؛ داستان زندگی کنونی آدمیان آینده را به شکلی نو ترسیم و تعریف کرده است.(والش، ابداع زندگی، ص6) طبق گفته کتاب، همگی ما از همان فرآیندی، عبور می‌کنیم که باربارا مارکس ‌هابرد گذشته است.(در این کتاب داستان زندگی باربارا مارکس ‌هابرد از آخر به اول روایت می شود) این فرآیند، فرآیند تولد گونه بشر است. نسل معنوی بشر با سبکی که عملا می‌توان آن را سبک معنوی نوینی دانست، در آینده شروع می‌شود؛ یعنی از 22 دسامبر2102.
رازی که والش در این کتاب بر ملا کرده، همان سبکی است که جنبش اندیشه نوین در آمریکا پرچمدار آن است. مهم ترین شاخصۀ سبک جدید، آشتی «فراوانی با معنویت»، البته از کانال ذهن و در قالب مثبت اندیشی است.
«باربارا دی آنجلیس»[2] از شخصیت هایی است که کتاب های متعددی در باب عشق، شادی، موفقیت، شخصیت شناسی نوشته است. پیام های مثبت دی آنجلیس که خواننده را به جستجوی معنا در زندگی ترغیب می کند، بر تولید ثروت و کسب خوشی تأکید دارد.
«برایان تریسی» که کارگاه ‌های متعددی در باب بازاریابی و سود در جهان برگزار کرده و از طرح تعلیمات باطنی نیز فروگذار نکرده، می گوید: «بالاترین حقوق را هدف خود قرار دهید.»(مدیریت زمان، برایان تریسی، ص 142) وی در جای دیگر می‌گوید: «باید هدفتان این باشد که به جایی برسید که این قدر پول داشته باشید و دیگر هیچ گاه نگران داشتن پول نباشید.»(21 قانون شکست ناپذیر، ص 13)
«دبی فورد» نیز متأثر از والش و چوپرا به موضوع «آرمان فراوانی» رو آورده است.
در میان رهبران خارجی، بیش از همه «اسکاول شین» در این میدان تاخته و ستاندن روزی را شعار محوری خویش قرار داده است. شین متأثر از گفتمانِ حاکم بر جنبش نوین و کلیسای اتحاد، اصرار دارد که معنویت یعنی شادی و فراوانی نعمت‏ ها.[3]
سخنرانان داخلی نیز به پیروی از معنویت گراهای خارجی، در سمینارها و کارگاه های موفقیت و ثروت آفرینی، این مفهوم را در صدر تعلیمات خویش قرار داده و پیرامون آن سخن سرایی می کنند.[4]
پایه گذار مؤسسه تکنولوژی فکر در تهران، در دهه گذشته گوی سبقت را از دیگر رقیبان خویش ربوده و سمینارها و کارگاه های متعددی را در تهران و شهرستان ها با هدف ترویج قانون جذب و تقدس بخشی به رفاه و فراوانی در کشور ترتیب داده است. وی اندیشه خویش را به عنوان عرفان مدرن مطرح ساخته و می گوید: این اندیشه آمیزه ای از علم و تکنولوژی و مباحث اعتقادی و عرفانی است.[5]
نگاهی به بعضی از گفته های پایه گذار تکنولوژی فکر، حکایت از محوریت این مفهوم در اندیشۀ وی دارد. در کتاب تکنولوژی فکر آمده است: «به نمادهایی از ثروت مثل اسکناس، چک و تصاویر شمش های طلا خیره شوید و با آن ‌ها معاشقه کنید و بگویید که ای اسکناس ها شما را کرور کرور بدست خواهم آورد. من عاشق شما هستم.(آزمندیان، تکنولوژی فکر ج2، ص238) «به پول و ثروت عشق بورزید و آن را طلب کنید... با هماهنگ کردن کل کائنات، اسباب و وسایل خلق آن را فراهم می کند... . شما اگر می خواهید ثروتمند شوید، طبق قانون‌مندی انسان و طبیعت می بایستی نسبت به پول و ثروت، به عنوان ابزار بسیار خوب و زیبا عشق بورزید و آن را عاشقانه طلب کنید».(همان ج1، 237) «کاینات گوش به فرمان تو هستند هر آن چه را که تو بگویی(بیندیشی) اتفاق می افتد. هر آن گونه که تو اراده کنی، محقق می شود. به هر صورتی که تو مقدر کنی، به وقوع می پیوندد».(همان، ص10)
در بخش بعد موضوع معیشت و رزق را در اسلام بازخوانی خواهیم نمود و و با میزان قرار دادن نگرش اسلامی، نارسائی و نقص معنویت های وارداتی را بر خواهیم شمرد.
 
پژوهش‌گر و کارشناس حوزوی عرفان‌های نوپدید؛

حجت الاسلام حمزه شریفی دوست

 

 

/925/م10



[1]. مراد کلیسای اتحاد (جنبش مون ها) نیست. (ر.ک: فرهنگ ادیان جهان، هیلنز، هیل، Unification Church)
[2]. Barbara De Angelis
[3]. کاترین پاندر، قدرت دعا، صص 70 و 143
[4]. ر.ک: کاوشی در معنویت های نوظهور، شریفی دوست، مبحث قانون جذب.
[5]تکنولوژی فکر،ج2،ص11.
ارسال نظرات