۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۷۵۲۴
صبح امروز در قم؛

نخستین جلسه درس خارج فقه فناوری‌های نوین برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ درس خارج فقه فناوری‌های نوین با حضور طلاب علاقه‌مند صبح امروز در قم برگزار و سرفصل ها و موضوعات اصلی آن ارائه شد.
 مرکز کامپيوتري علوم اسلامي قم



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس خارج فقه فناوری‌های نوین، صبح امروز با تدریس حجت الاسلام حمید شهریاری، رییس مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام حمید شهریاری به ارائه سر‌فصل های این درس پرداخت و گفت: تعریف فناوری و فناوری‌های نوین، اثرات مثبت و منفی فناوری‌های نوین بر حیات انسان و محیط زیست، مسایلی که فناوری‌های نوین برای جوامع ایجاد کرده است، جایگاه بحث از مسائل فناوری‌های نوین در فقه شیعه، بررسی مسایل فناوری‌های نوین از دیدگاه فقه شیعه و بحث تطبیقی در باب مسایل فناوری‌های نوین،‌ بخشی از مباحث مربوط به فقه فناوری‌های نوین است که در این درس ارایه می شود.

وی ادامه داد: همچنین، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری تولید مثل، مهندسی ژنتیک، محیط زیست(کاربرد فناوری برای بهره برداری از محیط زیست)،‌ پیوند اعضا، کنترل زاد و ولد، مرگ مغزی و مفهوم حیات و حقیقت انسان، شبیه سازی، فناوری فضایی(احکام فقهی زندگی در فضا)، فناوری هسته ای، آزمایش های هسته ای، بخشی از فصول اصلی بحث از مسائل فناوری های نوین است.

حجت الاسلام شهریاری خاطر نشان کرد: در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات، محورهایی مانند ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، حریم خصوصی در عصر جدید، امنیت در فناوری اطلاعات و ارتباطات، گمنامی، مالکیت فکری و نشر آزاد اطلاعات، هرزه نگاری، پالایش محتوا، ماهواره‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و احکام آن، جرایم رایانه ای از دیدگاه فقهی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی یادآور شد: همچنین در بحث فناوری تولید مثل محورهایی همچون بارورسازی در لوله آزمایشگاه، اهدای گامت و جنین، خرید و فروش گامت یا جنین، بانک اسپرم و تخمک رحم جایگزین بررسی می شود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت:‌ ژن درمانی، بهبود ژن و اطلاعات ژنتیکی از محورهای بحث مهندسی ژنتیک و قطع درختان جنگل به طور گسترده، صید دسته جمعی و شکار ماهی و حیوانات، استفاده از سوخت‌های فسیلی و گرم شدن زمین، بخشی از محورهای محیط زیست است.

وی ابراز داشت: تعریف فناوری و فناوری‌های نوین، موضوع جلسه آینده این درس خواهد بود.

گفتنی است، درس خارج فقه فناوری‌های نوین، صبح امروز در مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، از ساعت 8 تا 9 صبح در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، به نشانی قم، بلوار محمد امین ـ بلوار جمهوری اسلامی،‌ برگزار شد./919/پ203/ن

ارسال نظرات