۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۱۱۶۴۴۵
استاد حوزه علمیه قم خبر داد:

اظهار تعجب آیت الله سیستانی از موضوعات دروس خارج قم

خبرگزاری رسا - معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه گفت:بعد از انقلاب اسلامی به مباحث فقه سیاسی اهمیت ویژه داده نشد و حتی قانون اساسی کمتر مورد تامل فقهی قرار گرفت.
کريمي نيا حجت الاسلام كريمي نيا


حجت الاسلام محمد مهدی کریمی‌نیا، معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: حوزه‌های علمیه بنیان فکری و مبنایی انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی منشعب از حوزه های علمیه است.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه با ترویج فرامین بلند اسلام، توده‌ها را آگاه کردند و انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت، همچنین استمرار انقلاب هم وابسته به حوزه های علمیه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه در گذشته بر همه مسائل اشراف داشتند گفت: امروز با توجه به گسترش و استمرار کاروان علم و توسعه جوامع بشری و پیشرفت‌های روز به روز، حوزه های علمیه باید مناسب با زمان عمل کنند.

وی گفت: عده‌ای از افراد شاخص و تحصیل کرده حوزه علمیه قم محضر آیت الله سیستانی در نجف رسیدند و ایشان از درس های حوزه سوال کرده بود که چه درسی در قم تدریس می شود، یکی از اساتید گفته بود کتاب طهارت، صوم؛ آیت الله سیستانی تعجب کرده بود که انقلاب اسلامی شکل گرفته است و در این شرایط باید مصوبه های مجلس اول در حوزه های علمیه بحث و بررسی شود و مسائلی همچون بورس، اورق بانکی و بیمه در درس خارج مورد کنکاش قرار گیرد و مدرسان حوزه علمیه باید این موضوعات را بررسی و آن را به پیش نویس قانون تبدیل کنند تا در مجلس تصویب شود، اما متاسفانه امروز حوزه با مجلس قانون گذاری ارتباط اندکی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فقه دستور زندگی از بدو تولید تا هنگام مرگ است، ادامه داد: فقه به شیوه زندگی انسان در عرصه فردی و اجتماعی می پردازد و متکفل بیان دستور زندگی برای همه انسان‌ها در تمامی عرصه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مطالب فقه به مساله سیاست اشاره دارد، گفت: ارتباط زمامداران با مردم، مردم با حاکمان، شکل حکومت به صورت جمهوری و پارلمان، میزان آزادی‌های مردم، اندازه مشارکت سیاسی مردم باید در حیطه فقه سیاسی بحث و بررسی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فقه سیاسی به نحوه تعامل دو جانبه حاکمیت با ملت می پردازد، گفت: فقه سیاسی یا حقوق عمومی از مباحث چالش‌زایی است که کمتر حوزه های علمیه به آن پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی به همت فقیهان اسلامی تصویب و بعد اصلاح شد و اخیرا زمزمه اصلاح و بازنگری آن به میان آمده است که  این امر هم تنها به فرمان مقام معظم رهبری ممکن است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی به مباحث فقه سیاسی اهمیت ویژه داده نشد و حتی قانون اساسی کمتر مورد تامل فقهی قرار گرفت.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: مقام معظم رهبری بر مسائل فقهی و حقوقی اشراف دارند و اطلاع دارم که به برخی مدرسان عالی حوزه علمیه، موضوعاتی را در مورد فقه سیاسی پیشنهاد داده اند و این اساتید در حال تدریس هستند.

وی با انتقاد از کارشناسی بریده از حوزه های علمیه در حوزه نظریه پردازی سیاسی، گفت: اینکه عبدالله گل در کشور مصر به مردم مسلمان پیشنهاد حکومت لائیک می‌دهد، این جز بخاطر نبود روحانیت و نیروهای فکری اسلام شناس و نداشتن ارتباط با جوامع اسلامی نیست.

وی با تاکید براهمیت طرح فقه سیاسی در دروس خارج حوزه های علمیه، گفت: متاسفانه سیاست گذاری های کلی در ارتباط با نحوه تدریس و موضوعات تدریس شکل نمی‌گیرد که این وظیفه مسؤولان حوزه علمیه است تا در مورد موضوعات مهم سیاست گذاری کنند و موضوعات را به صورت خاص معرفی کنند و سر فصل‌ها، موضوعات جدید و منابع را در اختیار اساتید بگذارند و شبهات رایج را ترجمه و در اختیار محققان و استاتید حوزه قرار دهند.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر سیاست گذاری کلان در آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: باید عناوین مشخص و پرونده های علمی تعریف شود و انتظارات، سوالات، منابع، شبهات به صورت مجموعه‌ای مدون در اختیار اساتید گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه بنیان فکری و مبنایی انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی منشعب از حوزه های علمیه است، گفت: اگر برنامه یزی و نظارت نباشد اساتید با سلیقه و به صورت سنتی موضوعاتی که ممکن است ارتباطی با مسائل روز نداشته باشد و از نیاز زمان جدا باشد را مطرح کنند اما می توان با سیاست های راهبردی، مسائل نظام اسلامی را به سفره نقد و نظر فقهی کشاند.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: مشوق‌های علمی و معنوی و در اختیار گذاشتن منابع مورد نیاز می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری دروس خارج حوزه های علمیه با موضوعات نو باشد./909/ت301/ع

ارسال نظرات