۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۱۰۲۴۲
با حضور طلاب غیرایرانی؛

مسابقه کتابخوانی از کتاب اصول کافی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسابقه کتابخوانی از کتاب اصول کافی به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه قم برگزار می‌شود.
كتابخواني


حجت‌الاسلام محسن عمیق، مدیر امور پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب اصول کافی به همت معاونت پژوهش این مرکز حوزوی، در پایان شهریورماه خبر داد.

وی افزود:‌ این مسابقه کتابخوانی با همکاری انجمن علوم حدیث مجتمع آموزش عالی فقه و به صورت حضوری و آزمون چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای نام‌نویسی و تهیه جزوه کتاب به انجمن علمی علوم حدیث مجتمع مراجعه کنند.

یادآور می‌شود: ابوجعفر محمدبن اسحاق کلینی رازی، مولف نخستین کتاب از کتب اربعه شیعه به نام الکافی است؛ زادگاه کلینی، روستای کلین از توابع شهرری بوده و وفات او سال 329 هجری در بغداد اتفاق افتاده است.

این کتاب شریف نزد علما و محدثان شیعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و شامل 16199 حدیث و مشتمل بر 30 کتاب در اصول عقاید و احادیث احکام فقهی و در پایان، بخشی در خطب و مواعظ به الروضه است که بعضی در انتساب این بخش به کلینی تردید دارند.

با مطالعه مقدمه کافی روشن می‌شود که مرحوم کلینی این کتاب را به تقاضای یکی از دوستان و مریدان خود که احتمالا محمدبن احمد بن عبدالله بن قضاعه صفوانی یا محمد بن ابراهیم نعمانی بوده، نوشته است؛ وی از شیخ کلینی درخواست می‌کند با نوشتن جامع مذهبی خود گامی برای رفع نابسامانی‌های موجود بردارد.

کتاب کافی میان کتب اربعه از نظر احاطه و اشتمال بر فقهیات و عقاید، منحصر به فرد است و شیخ کلینی موفق شده است با جمع‌آوری روایات در هر باب، اثری بدیع و کم‌نظیر به‌وجود آورد و بسیاری از دانشمندان، مرحوم کلینی را از حیث ضبط و اتقان مورد ستایش قرار داده و کتاب وی را بی‌نظیر یا کم‌نظیر توصیف کرده‌اند.

سیره کلینی در زمینه سند روایات، درج آن به صورت کامل است؛ از این‌رو روایات و احادیث کتاب جز در مواردی اندک، مزین به سلسله سندی است که واسطه‌های بین او تا امام معصوم علیه‌السلام را به طور کامل نشان می‌دهد.

مرحوم کلینی با بیشترین اقامت در قم موفق شد اکثر روایات خود را از مشایخ و منابع موجود در این شهر به دست آورد و در تالیف کتاب از آن بهره‌برداری کند، اما بررسی اسناد روایات کتاب نشان می‌دهد که کلینی روایات خود را در مجموع از 34 نفر روایت کرده است.

از معروف‌ترین شرح‌ها و حاشیه‌های این کتاب می‌توان به مرآة‌العقول علامه مجلسی، شرح اصول کافی تالیف امیراسماعیل خاتون‌آبادی، شرح اصول کافی از ملاصدرای شیرازی، شرح ملاخلیل قزوینی بر اصول کافی به زبان فارسی موسوم به صافی و شرح عربی همین دانشمند به نام شافی و الرواشح السماویه فی شرح الکافی تالیف سیدمحمدباقر محقق داماد اشاره کرد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات