۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۸۱۹۲
عضو مجلس خبرگان:

قیام مختار و توابین ریشه در روشنگری‌های امام سجاد دارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: امام سجاد(ع) پس از بازگشت به مدینه همواره تلاش می‌کرد، حماسه عاشورا را زنده نگاه دارد و از هر فرصتی در این راستا بهره می‌برد تا غبار فراموشی بر آن ننشیند.
مختارنامه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری عصر روز گذشته در همایش «باران رحمت» در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: شیعه، کسانی را به عنوان امام می‌پذیرد که هم قابلیت‌های رهبری را داشته و هم از علم و عدالت سرشار جهت تبیین معارف بلند قرآن برخوردار باشند.

وی اظهار داشت: با وجود برخی برداشت ها،‌ هیچ یک از ائمه اطهار(ع) بدون فعالیت و موضع‌گیری سیاسی نبوده‌اند بلکه این نقش متناسب با شرایط زمان در برهه‌هایی کمرنگ و یا پررنگ‌تر می‌شده است. چنانکه امام سجاد(ع) با توجه به فشارهای حکومت و عدم همراهی مردم، از مبارزه آشکار که محوریت حرکت اسلامی را شکل می داد خودداری کرد تا اسلام از تعرض مصون بماند اما در عین حال قیام مختار در خونخواهی اهل بیت(ع) را تأیید و بر لزوم همراهی مردم با وی تأکید کردند.

وی با تأکید بر این‌که امامت تنها سیاست و مدیریت قدرت نیست، تصریح کرد: نقطه تفاوت شیعه و سنی در همین است که اهل سنت رهبری را در سامان دادن امور سیاسی می‌دانند و شیعه افزون براین، هدایت مردم در چارچوب معارف قرآن را نیز از شئون امامت می‌داند چرا که معتقد است دوران تنزیل قرآن با رحلت پیامبر(ص) پایان یافت در حالی که دوران تأویل قرآن هنوز تمام نشده بود، تأویلی که بستری برای لغزش انسان‌هایی است که از علم لازم برخوردار نیستند و قصد فتنه دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با بیان این که به فرموده قرآن تنها راسخون در علم هستند که به تأویل قرآن آگاهند، افزود: امام سجاد(ع) پس از بازگشت به مدینه همواره تلاش می کرد حماسه عاشورا را زنده نگاه دارد و از هر فرصتی در این راستا بهره می‌برد تا غبار فراموشی بر آن ننشیند چرا که می‌دانستند حیات عاشورا در ذهنیت جامعه، نطفه خیزش و قیام و اعتراض را در دل ها می‌کارد و پرورش می‌دهد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تلاش امام سجاد(ع) در بیدارگری و بسترسازی برای قیام‌های اسلامی، ادامه داد: درست است که در هر حرکتی مردم باید همراه امام باشند اما برخی از این امر تعبیر نادرستی دارند به گونه‌ای که معتقدند هر گاه این همراهی با امام نبود، امام باید در خانه نشسته و دست روی دست بگذارد در حالی که اگر مردم امام را همراهی نکردند، امام از حکومت و اداره امور باز می‌ماند نه از امامت و مساله پیروی مردم از او نیز رفع نمی شود.

وی گفت: با توجه به شرایط خفقانی که در زمان امام سجاد(ع) وجود داشت، اولین نقش سیاسی امام را در ورود به کوفه شاهد هستیم که با ایراد خطبه های روشنگرانه در کوفه موجی ایجاد کردند که زمینه ساز شکل گیری قیام های توابین، مختار و دیگر حرکت‌ها شد.
 
حجت الاسلام والمسلمین علوی خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) کار فرهنگی خود را در قالب دعا در میراث عظیم معنوی شیعه یعنی صحیفه سجادیه آغاز کرد. امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نه تنها در عرصه سیاسی مشروعیت بنی‌امیه را متزلزل کردند که با حرکت علمی، مدیریت فرهنگی و تربیت نیرو بستر را برای رهبری امامان بعد از خود فراهم کرده و مکتب علمی شیعه را با تربیت علما و شاگردان بسیاری ارتقا بخشیدند./930/پ202/س

ارسال نظرات