۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۹۳۴۲۳
مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت:

سطح چهار امامت راه اندازی می شود

سطح چهار امامت راه اندازی می شود
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تأکید بر اینکه با دست خالی نمی توان به مصاف شبهات رفت، گفت: توسعه فرهنگ امامت در حوزه نیازمند توجه جدی شورای عالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست سالانه امامت پژوهان مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع) با حضور آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه و آیت الله میلانی مدیریت عالی بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت در این مراسم با ارائه گزارشی از این مرکز اظهار داشت: دوره عمومی امامت و همچنین سطح سه امامت چندین سال است که راه افتاده است و ان شاءالله در شرف راه اندازی سطح چهار امامت هستیم.

وی افزود: سطح چهارم امامت در دو گرایش امامت تطبیقی و امامت تبیینی راه اندازی خواهد شد؛ این مسأله نشان می‌ دهد که در نظام جدید حوزه، امامت نه به عنوان یک گرایش  بلکه به عنوان یک رشته مستقل مورد توجه واقع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تأکید بر این که امامت اصل اساسی همه علوم و معارف دینی است، گفت: امامت امروز از بنیاد امامت فرارفته و فرهنگ خواهان امامت منحصر به یک گروه و مؤسسه نیست، از این رو مراکز مختلف باید رشته امامت را اجرا کنند و در اولویت رساله های علمی و کارهای پژوهشی قرار بگیرد.

وی با بیان این که نباید آموزش امامت مختص به گروه خاصی از طلاب باشد، گفت: ما امروز در همین بنیاد حدود 50 استاد تربیت کرده ایم که می‌ توانند ادبیات علمی امامت را تدریس کنند و این توانایی را دارند که در حوزه علمیه قم برای همه طلاب الفبای آموزشی امامت را آموزش بدهند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت در ادامه خاطرنشان کرد: امامت رشته ای جذاب است و ما تجربه کرده ایم کسانی که دوره های مقدماتی ما را سپری کرده اند تلاش کرده اند این مسیر را در آینده بیشتر طی کنند، اما به هرحال برای گسترش فرهنگ امامت در حوزه نیازمند کارهایی هستیم و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه می‌ دهیم.

وی افزود: اجرای برنامه های تشویقی برای کسانی که به عرصه امامت می‌ آیند از لوازم گسترش این فرهنگ است، همچنانکه در گذشته کسانی که آشنایی به قرآن داشته باشند نبود ولی با یک برنامه رسانه ای تشویقی امروز حافظان قرآن زیادی از بین طلاب و آشنای به معارف قرآنی فراوان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که قرآن بدون فرهنگ اهل بیت(ع) کافی نیست، ابراز داشت: انتظار این است که با همت بزرگان حوزه، فرهنگ امامت و معارف اهل بیت(ع) در کنار قرآن کریم توسعه پیدا کند و هر مسلمان شیعی از این اصول بی بهره نباشد.

وی تصریح کرد: دست ما از امکانات بین المللی در توسعه فرهنگ امامت کوتاه است از این رو باید امکانات و ابزار بین المللی در اختیار این فرهنگ قرار بگیرد، ما مبلغانی به صورت متفرقه به مناسبت های مختلف به سراسر دنیا اعزام می‌ کنیم که برخی در زبان عربی و انگلیسی و آلمانی ورود کرده اند ولی بحث در این است که اگر ظرفیت های بین المللی برای امامت پژوهان توسعه پیدا کند این کار فرهنگ سازی خواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم توجه ویژه مدیریت عالی حوزه نسبت به عرصه تحقیقات، رساله های علمی و فرهنگ تولید دانش در زمینه امامت، گفت: ما در زمینه امامت ستارگانی کم نظیر داشتیم ولی با تک ستاره ها نمی توانیم این اصل بزرگ را توسعه بدهیم ما نیازمند تکثیر این ستارگان هستیم.

وی تأکید کرد: کار توسعه فرهنگ امامت به ویژه در زمینه تولید علم باید فراتر برود، مباحثی که در حوزه امات تعلیم می‌ کنیم مرهون زحمات بزرگان ما در گذشته است از این رو امروز با یک نگاه به فضای مجازی متوجه می‌ شویم میدان های وسیعی در زمینه امامت داریم که باید پژوهیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: مرد زمان بود پرداختن به مسائل جدید است، یک محقق خوب باید دو چشم داشته باشد چشمی به گذشته و میراث و چشمی به امروز و فردا؛ ما نیازمند به کسانی هستیم که آخرین تحقیقات مراکز علمی معاند را رصد کرده و آن را دنبال کند.

وی با بیان این که کار امامت در سطح وسیع سنگین است، ابراز داشت: اگر حوزه علمیه به خدمت این مجموعه نیایند این بار روی زمین می‌ ماند، چراکه می دانید امروز فضای مجازی پر از شبهه در زمینه امامت است و با دستان خالی تمام نمی شود، و اگر مراکز و پایان نامه هایی به این سمت نیایند این شبهات روز به روز گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت در ادامه یادآور شد: ما در حوزه آموزشی تلاش کرده ایم و روش های جدیدی را تجربه کرده ایم، مرکز تخصصی امامت از پیشرفته ترین مراکز آموزشی حوزه است که دائم در حال تحول و نو آموزی روش هایی است ولی آموزش باید با پژوهش و تربیت همراه شود چراکه ما در حوزه امامت نیاز مند کسانی هستیم که مدافع حریم اهل بیت(ع) باشند./1330/پ202/ج

ارسال نظرات