۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۹۳۲۰۳
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

اساس فقه و دین تربیت انسان است

اساس فقه و دین تربیت انسان است
تولیت آستان قدس رضوی گفت: انسان با باید دارای اخلاق فاضله، پایبندی احکام و باید و نبایدها و عقیده و باور الهی باشد تا به کرامت برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی امروز در مدرسه علمیه نواب با اشاره به بحث اخلاق، گفت: اخلاق عمومی و حرفه ای مورد بحث بسیاری از صاحبان اندیشه در طول تاریخ بوده و در تمام مکاتب به بحث اخلاقی توجه دارند.

وی اخلاق را بر مبنای قرارداد اجتماعی و بر مبنای دین بیان و اظهار کرد: گاهی قراردادهای اجتماعی مبنای اخلاق است که مردم آن ها را تعیین و ملزم می شوند به آن اصول پایبند باشند و احترام به آن ها موجب احترام به دیگران می شود اما اخلاق بر مبنای دین همیشه مورد تأکید است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که اخلاق امری جدا از مسائل فقهی نیست، ابراز کرد: وقتی در مجموعه دستورات الهی وقتی اخلاق مطرح می شود، جدا از احکام، عقاید و باورها نیست و به عبارت دیگر فقه نیز مجموعه ای از عقاید  و باورها،  احکام و باید و نباید ها و اخلاق فاضله و کریمه است بنابراین  اخلاق جدا از فقه نیست.

اساس فقه و دین تربیت انسان است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که اساس فقه و دین تربیت انسان است، گفت: فقه و دین بر این امر تأکید دارد تا انسانی تربیت کند که  برخوردار از کرامت انسانی باشد، انسان باید دارای اخلاق فاضله، پایبندی احکام و باید و نباید ها و عقیده  و باور الهی باشد تا به کرامت برسد.

وی افزود: انسانی که دارای روح ملکوتی و الهی است که خدابین، خدامحور و خداخواه باشد در این صورت خودخواه و خود بزرگ بین نیست، این جایگاه کرامت نفس است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به اقسام کرامت انسانی اشاره و بیان داشت: کرامت دو قسم ذاتی و اکتسابی است که هر کسی در هیأت انسان باشد، دارای کرامت ذاتی است و برای کسب کرامت اکتسابی باید فرد زحمت بکشد، به قرآن و سخنان پیامبر(ص) توجه کند و تهذیب و تزکیه نفس به معنای  احیای تمایلات عالی، نفسانی انسانی داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به انواع اخلاق، اظهار کرد: اخلاق بر دو نوع اخلاق الهی و اخلاق انتفاعی است که اخلاق الهی ریشه در نیت برای خدا دارد و اخلاق انتفاعی به جلب توجه دیگران، جذب منافع بیشتر و تحکیم موقعیت توجه دارد همچنین اخلاق الهی در مقام تضاد با منافع تاب مقاومت دارد اما اخلاق انتفاعی تاب مقاومت ندارد.

رفاه اجتماعی در پرتو هدایت انسان حاصل می شود

وی اظهار کرد: غایت شریعت تعلیم، تزکیه و هدایت انسان است و هدف از تشکیل امت و نظام هدایت انسان است و رفاه اجتماعی برای جامعه در پرتو هدایت انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: جامعه اسلامی دارای معنویت، اخلاق، عقلانیت و عدالت اجتماعی و سنگ بنای آن توحید است و تا جامعه ای تزکیه شده و اخلاقی ایجاد نشود، عدالت در آن شکل نمی گیرد در نتیجه اساس نظام و دولت باید هدایت باشد یعنی در تمام شئون اسلامی هدایت را اصل قرار دهد در همه بخش های جامعه فقه باید باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در متن انقلاب اسلامی عقلانیت است، گفت: تفکر انقلابی برنامه ریزی دارد و در آن اخلاق نهفته است، دارای معنویت بوده، نگاه عمیق به آینده دارد و همه شرایط عالی که در اندیشه و اندیشه ورز وجود دارد در تفکر انقلابی نیز آن شرایط را دارد.

وی ابراز کرد: در حوزه کسی که اهل علم باشد و آدم علمی از انقلاب جدا نیست، این علم باید در جهت رفاه مردم، ارزش های انقلاب، نفی استکبار از جامعه به کار رود و این علم برای نجات انسان است اما اگر طلبه نسبت به انقلاب و اداره جامعه و شئونات اسلامی بی تفاوت باشد، این علم گرهی از جامعه اسلامی باز نخواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از گرایش معنویت در جهان خبر داد و گفت: جهانیان به ویژه قشر جوان به دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) گرایش بسیار دارند چون مکتب اسلام، مکتب عقلانیت، هدایت گر، دارای اخلاق کریمه و عدالت اجتماعی است و جهانیان حوزه علمیه و انقلاب را ملجأ و پناهگاه می دانند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که امروز بیش از هر زمانی در حوزه ایجاب می کند که تهذیب و تزکیه نفس مورد توجه و تأکید باشد، افزود: باید آسیب ها، هدف و مقصد را بشناسیم و در این مسیر عزم علمی، عملی داشته و با دور اندیشی گام های اساسی برداشته شود./864/پ202/ب1

ارسال نظرات