۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۹۳۰۱۷
ناطقان میان دستور پارلمان مطرح کردند؛

مسؤولان شفاف عمل کنند| نمک بر کشتزار مدیریت کشور نپاشیم

مسؤولان شفاف عمل کنند| نمک بر کشتزار مدیریت کشور نپاشیم
ناطقان میان دستور پارلمان خواستار ترویج صداقت و شفافیت در جامعه از سوی مسؤولان و رسیدگی به وضعیت معیشت مردم شدند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه ۱۹ دی ماه سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز مجلس به شرح ذیل است:

مسئولان باید با راستگویی و شفافیت اخلاق نیکو را در جامعه حاکم کنند

شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: به چهل سالگی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم، شخصا یک انقلابی بوده و هستم و جان در کف در خدمت انقلاب و جامعه هستیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:، اما اکنون انقلابی گری جور دیگری تعریف می‌شود که کوبیدن دیگران و خود را تک دانستن است. شعارها، مرثیه‌ها و نوحه‌ها در جهت از بین بردن وحدت است که در مخالفت با شعار وحدت امام خمینی (ره) است.

وی ادامه داد: حتی بر مُرده هم رحم نمی‌شود؛ اخیرا عده‌ای نافهم شعار مرگ بر هاشمی از دنیا رحلت کرده را دادند در حالی که به حق امیرکبیر زمان بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: یکی از همکاران در مجلس از پشت تریبون اتهامات ناروایی را به مرحوم آیت الله هاشمی، خاتمی، کروبی و موسوی کرد که باید جوابیه آن‌ها در مجلس قرائت شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی افزود: بدینوسیله سالگرد رحلت آقای هاشمی را به خانواده ایشان و انقلابی‌های واقعی تسلیت می‌گویم و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواهانم.

بی‌مقدار ضمن اشاره به سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم، گفت: در این بین مردم تبریز در ۲۹ بهمن مصادف با چهلم شهدای قم حکم پیروزی انقلاب اسلامی را کاشتند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آیت الله مطهری که افتخار شاگردی ایشان را داشتم، فرمودند " معتقد بوده و هستم که هر مقام غیر معصومی که در وضع غیر قابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام. این‌ها نمی‌دانند این‌ها نمی‌دانند که اعتقاد اسلام بر رفع عیوب است، اگر عیوب دستگاهی انتقاد نشود امید اصلاح در آن نیست و اگر اصلاح نشد مانند پیکر بیماری که بیماریش معالجه نشود، آن بیماری آن هیکل را از پا در خواهد آورد. "

وی در این رابطه، ادامه داد: ما چه می‌کنیم، تلگرام را فیلتر می‌کنیم، به فکر محدود کردن فضای مجازی و رسانه‌های جمعی هستیم گرچه نمی‌توانیم، چون پیشرفت فنون سریع است. صداوسیما را انحصاری میکنیم، خود و غیرخودی بوجود می‌آوریم و اخلاق جامعه را خراب می‌کنیم. نترسیم همانطور که دانشمند فقید فرمود "اجازه دهیم مورد انتقاد قرار گیریم".

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در بخشی از کتاب پشت پرده ریاکاری آمده است «قفل» برای این روی در قرار داده شده که آدم درستکار را درستکار نگه دارد. یک درصد از مردم ریاکار و دزد هستند، این‌ها به‌دنبال بازکردن قفل‌ها و دستبرد به خانه‌ها هستند. یک درصد از مردم نیز همیشه درستکار هستند و تحت هیچ شرایطی ریاکاری نمی‌کنند. در واقع هریک از مردم زمانی که حس می‌کنند به آن‌ها از سوی جامعه ظلم می‌شود یا حق آن‌ها در جایی خورده می‌شود، هرجا که دستشان برسد سعی خواهند کرد تا با ریاکاری و دزدی این حق خورده شده را جبران کنند!

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع ریاکاری در همه جوامع به نوع تعامل حکومت‌ها با مردم بازمی‌گردد. می‌توان نتیجه گرفت که رفتار دولت‌ها بشدت روی شکل‌گیری اخلاق در جامعه تأثیرگذار بوده و به‌سادگی می‌تواند مرز‌های اخلاق را جابه‌جا کند؛ بنابراین قانونگذار باید در وضع قوانین، قوه مجریه در اجرا و سیستم قضایی در قضاوت، منافع لایه‌ها و طبقات اجتماعی مختلف را مورد نظر قرار دهد تا احساس مورد ظلم واقع شدن در میان هیچ کدام از اقشار جامعه احساس نشود، با این کار اخلاق‌مداری در جامعه پررنگ می‌شود؛ اما در صورتی که الگو‌های رفتاری حاکمیت به شکلی باشد که مردم احساس ظلم کنند، مردم خود را محق به نادیده گرفتن هنجار‌های اخلاقی خواهند دانست و ریاکاری در جامعه پررنگ شده و بعد از یک دوره زمانی از اخلاق تنها نامی باقی می‌ماند.

بی‌مقدار خطاب به مسئولان، گفت: باید با راستگویی، شفافیت، رعایت حق شهروند، محترم شمردن همه مردم، ایجاد سیستم‌های درست و از خودگذشتگی اخلاق نیکو را در جامعه حاکم کنیم و حلال مشکلات باشیم تا منجر به اصلاح شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان، اظهار کرد: فرزندانتان را از ینگه دنیا فرابخوانید، در اخلاق مردم تاثیر بد می‌گذارد و حرف‌هایی که این روز‌ها در فضای مجازی می‌چرخد مردم تبریز را عصبانی کرده است.

وی ادامه داد: درگذشت مهندس توکلی پیر صنعت آذربایجان و پدر صنایع نوین این عرصه را به مردم آذربایجان و مردم ایران تسلیت می‌گویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: حال که ترامپ در سال نو میلادی در هیات دولت آمریکا به زبان جدیدالاختراع فیلم‌های علمی-تخیلی آمریکایی مبنی بر تحریم‌های ایران، شعاری را بیان می‌کند، آیا فقط با شعاردادن و محکوم کردن می‌شود کاری کرد؟.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی افزود: یادآور می‌شود ما می‌توانیم؛ می‌توان بودجه را بر اساس نفت صفر بنویسیم. سهم صادرات خدمات و کالا ۵۴ میلیارد دلار در سال ۹۶ بوده است و اگر حمایت کنیم میزانش بیشتر می‌شود.

بی‌مقدار گفت: بر این اساس آنکه گفت با نخ ایران را خفه خواهم کرد، مشت محکمی در دهانش بزنیم و نفت را خودمان نفروشیم و منت دیگران را نکشیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید اصل ۱۵ قانون اساسی را اجرایی کنیم، اظهار کرد: بر این اساس قومیت‌هایی که همیشه در دفاع از ایران پیش قدم بوده اند بتوانند به زبان محلی خود در مدرسه‌ها ادبیات خود را تدریس کنند.

دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را در سال به باد فنا می‌دهد

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در پارلمان در نطق میان دستور خود، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات ۵ به ویژه شهید سید عباس حسینی داورانی که با نثار خون خود عزت و اقتدار امروز نظام جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کرده اند، گفت: اقدامات اخیر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کشور قابل تقدیر است و اتفاقات بسیار مثبتی در طی هفته‌های اخیر پس از مصوبات شورای عالی هماهنگی قوای سه گانه رقم خورده که باید از اقدمات بانک مرکزی در تغییر سود روزشمار به ماه شمار، حذف چک‌های عامل، تعیین سقف برای تراکنش‌ها بانکی و اقداماتی که اخیرا برای ساماندهی نظام بانکی در دستور کار قرار داده تشکر کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن گلایه از دولت در خصوص قیمت کالا‌های اساسی، افزود: دولت امسال و در بودجه سال آینده برای یک سال ۱۴ میلیارد دلار منابع ارزی با نرخ ترجیحی در نظر گرفته که قیمت کالا‌ها براساس قیمت سال ۹۶ در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی ارسال شده به کمیسیون اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت کالا‌های اساسی علیرغم اختصاص ارز ارزان گران به دست مردم می‌رسد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست، ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور یعنی یک سوم بودجه کل در سال به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها توسط دولت به باد فنا می‌رود که اگر دولت می‌خواهد این منابع به دست مردم برسد باید سامانه‌های اطلاعاتی گمرک، وزارتخانه‌هایی همانند اقتصاد و صنعت باید فعال شوند تا کالای اساسی از مبادی ورودی تا خرده فروشی که مردم می‌خرند تحت نظارت باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دولت نتواند نظارتش را بر کالا‌های اساسی انجام دهد، پیشنهاد مشخص ما طرحی است تحت عنوان تخصیص اعتبار مابه‌التفاوت یارانه ارزی بر اساس کارت‌های اعتباری به خود مردم که بر اساس سرانه انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت‌هایی که امروز بر اساس کالا‌های اساسی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود، مجموعه کالا‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده و تولید این کالا‌ها در کشور رو به نابودی است، افزود: بازنگری در این خصوص امری ضروری است و مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد.

پورابراهیمی خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: در حوزه وام‌های کشاورزی بنا بود شاهد این باشیم که بعد از ابلاغ منابعی که برای امهال وام‌های کشاورزی در کشور بود اتفاق مثبتی برای کشاورزان رخ دهد که متاسفانه این کار انجام نشده، لذا درخواست ما رسیدگی، تسریع و افزایش سقف اعتباری است که مربوط به این بخش می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری نشست روسای کارکنان فرهنگیان بازنشسته در کشور و تشکر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون فرهنگیان بازنشسته کشور، تاکید کرد: باید به فرهنگیان کمک شود، چراکه بخشی از مطالبات فرهنگیان در خصوص بازنشستگی در سال ۹۷ مشخص نیست، در حالی که در ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه مصوب شده بود که برای رتبه بندی معلمان اقدامات جدی انجام شود، اما اعتباری که برای رتبه‌بندی معلمان در لایحه بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده ۲ هزار میلیارد تومان بوده که آن هم در سقف دوم بودجه است.

وی افزود: چه چیزی می‌خواهد نصیب معلمان شود ما خبر نداریم، لذا درخواست ما از دولت این است که به صورت عاجل به این موضوع رسیدگی کند.

پورابراهیمی بر لزوم موضوع مدیریت سوخت در کشور تاکید کرد و ادامه داد: براساس شرایط کشور کمیسیون اقتصادی پیشنهادی را آماده کرده است که با عدم افزایش قیمت سوخت در سال آینده و وضع عوارض بر مصرف و پرداخت عوارض در پایان دوره‌های سه ماهه و ۶ ماهه موضوع سوخت مدیریت شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گله مندی خود را از وزیر کشور و استاندار کرمان در مورد تغییر مدیران استان بدون مشاوره و اطلاع مجمع نمایندگان استان از ابراز کرد و گفت: اگر قرار است در حوزه مسائل استانی تعامل داشته باشیم باید برای تغییر مدیران مشاوره‌های لازم انجام شود.

اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم

سیدحمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در خانه ملت در نطق میان دستور خود، گفت: همکاران گرامی همانگونه که می‌دانید امروز مردم ایران به واسطه تحریم‌های ظالمانه جبهه استکبار جهانی در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، به نظر می‌رسد برای خروج از این شرایط باید الزامات خاصی را مدنظر قرار دهیم، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد صرف نظر از شعار باید به تدوین سیاست‌های دوران ویژه و بحران پرداخت که در چنین شرایطی می‌توان به اتخاذ سیاست تولید داخلی روی آورد.

نایب رییس کمیسیون امورداخلی کشور در مجلس ادامه داد: کشور ما با مواد طبیعی و خدادادی می‌تواند یکی از کشور‌های توسعه یافته باشد، اما هزینه‌هایی که نهاد دولت برای ملت ایجاد کرده بار گرانی بر دوش همه ما است، نگاهی به بودجه جاری و عمرانی کشور طی سال‌های گذشته گویای این حقیقت است که دولت ما بیش از اندازه فربه و مردم نحیف شده اند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس دهم شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا این همه ریخت وپاش وجود دارد، اظهارداشت: چرا میلیون‌ها نفر بیکار هستند، میلیون‌ها نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند، به راستی چرا برای ایجاد شعار رونق تولید این همه موانع وجود دارد چرا دلال بازی و واسطه گری این همه سود‌مند و تولید این همه زیان ده و دردسر آفرین است.

وی بیان داشت: چرا سرمایه گذاران را فراری می‌دهیم چرا برای خدمت گذاران واقعی میهن اسلامی این همه موانع ایجاد می‌کنیم، راه نجات کشور در شرایط فعلی توجه به اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد مقاومتی یعنی کار و تلاش مضاعف و بهره برداری، اقتصاد مقاومتی یعنی استوار و سترگ در مقابل دشمنان، اقتصاد مقاومت یعنی اینکه، ولی نعمت مان، ملت بزرگ ایران دغدغه نان و آب نداشته باشند، اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه سلطان‌های ارز و سکه زندگی مردم را دست خوش طوفان‌های سنگین نکنند، اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

این نماینده مردم با اشاره به شرایط حوزه انتخابیه خود گفت: استانی مانند لرستان می‌تواند با تقویت زیر ساخت‌ها و گستردش فرهنگ کار و تولید نیاز‌های غذایی جمعیت انبوهی از مردم ایران را تامین کند، هدایت و پشتیبانی سرمایه گذاری در مناطق محروم می‌تواند در راستای عدالت اجتماعی بسیار مفید باشد. با ادامه وضعیت فعلی تخصیص اعتبارات استان‌ها توسعه نیافته به صورت قطره چکانی همچنان در دام و دور باطل پیشرفت گام خواهند برداشت، از دولت می‌خواهیم به مشکلات استان‌های کمتر توسعه یافته مانند لرستان توجه ویژه کند.

کاظمی با توجه به تحریم‌های ظالمانه استکبار علیه ملت ایران، ادامه داد: وزارت خارجه با انسجام بخشی همپیمانان و همچنین کشور‌های ستمدیده از آمریکا و متحدینش و با جذب روشنفکرها، نخبگان، فعالان سیاسی و مدنی در عرصه جهانی گفتمان بی اعتبار کردن تحریم‌ها از منظر اخلاق انسانیت را در سطح جهانی پیگیری کند.

وی در ادامه نطق خود به دستگاه‌های اجرایی تذکر داد و گفت: رییس جمهور همانگونه که می‌دانید حوزه انتخابیه این جانب طی هفته‌های گذشته در مواجه با سیلی که گستره وسیعی از شهرستان را در بر گرفته بود متحمل آسیب‌های جدی به مرکز شهرستان روستاها، عشایر و راه‌های ارتباطی، مزارع و باغ‌ها شد، ضمن تشکر از آقای نجار برای حضور در منطقه سیل زده با عنایت به اهمیت موضوع و حجم بالای خسارت برآورده شده می‌طلبد حضرت عالی به عنوان ریاست جمهور دستورات لازم را به وزارت کشور، جهادکشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی سازمان مدیریت صادر کنید.

این نماینده مجلس ادامه داد:شهر پلدختر به عنوان پشتیبانی رزمندگان اسلام در ۸ سال جنگ تحمیلی بیش از ۷۰ بار مورد شدیدترین بمباران رژیم صدام قرار گرفت، به گونه‌ای که این شهر به ویرانه‌ای تبدیل شد و هویزه ثانی نام گرفت افتخار مردم پلدختر این است که در تقدیم تعداد شهید به نسبت جمعیت مقام دوم کشور را دارد، گرچه خدمت گذاری برای مردم شهید پرور این شهرستان را افتخار خود می‌دانم، اما وظیفه بنده را سنگین‌تر کرده است.

وی گفت: یکی از خواسته‌های به حق مردم شهرستان پلدختر این است که با این همه خسارات وارده که جز منطقه جنگی حساب شده است اکنون مانند استان‌های همجوار مرزی کارکنان دستگاه‌های اداری خصوصا فرهنگیان عزیز از مزایای مناطق جنگی بهره‌مند شوند.

کاظمی خطاب به وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: طراحی خط راه آهن درود، خرم آباد، پلدختر و اندیمشک با پیگیری‌های اینجانب و نظر مثبت کارشناسان آن وزارتخانه با توجه به حساسیت‌های پلدختر که از نظر جغرافیایی در منطقه حساس واقع شده است خواستار تسریع در اجرای این پروژه ملی هستم. با توجه به موقعیت شهرستان پلدختر و حادثه خیز بودن چهار خط ۱۰۰ کیلومتری پلدختر به خرم آباد دستور در تسریع در پروژه را صادر کنید.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی عنوان کرد: شهرستان پلدختر با ۲۶۷ روستا سومین شهرستان استان لرستان از نظر وسعت است وزیر راه دستور دهد اجرای آسفالت جاده‌های روستایی در اولویت کار قرار گیرد، عوارض سنگین آزاد راه این شهرستان مشکلات جدید برای ساکنین روستا‌ها و عشایر ایجاد کرده است که طی نامه‌ای به آن وزارتخانه درخواست حل مشکل را داشتم و با وجود دستور تا کنون حل نشده است خواستار به رسیدگی را دارم.

وی بیان داشت: وزیر نیرو همانگونه که مطلع هستید در جریان سیل اخیر در حوزه انتخابیه بنده گزارش‌ها حاکی از آن است که عدم انجام پروژه‌های دیوار ساحلی در شهرستان پلدختر و روستا‌های حاشیه رودخانه یکی از دلایل اصلی وقوع سیل و بروز خسارت جدید بوده است از شما می‌خواهم ضمن بررسی علت تاخیر نسبت به اتمام این پروژه اقدام کنید. همچنین نسبت به اتمام پروژه سد‌های منطقه دستور دهید.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرمسیری بودن پلدختر و فقر و دستتنگی مردم اجرای تعرفه گرمسیری شهرستان را خواستار شد و بیان داشت: آقای رحمانی با گذشت حدود دوسال از گلنگ زنی کارخانه توسط ایمیدرو و ایجاد امید و انتظار در مردم شهرستان، ولی اقدام عملی در خصوص اجرای پروژه صورت نگرفته است انتظار دارم دستور بفرمایید با توجه به محرومیت منطقه، ایمیدرو نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کند.

چه کسی بر بودجه ۵۳ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی نفت نظارت دارد؟

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در نطق میان دستور خود، گفت: درود خدا بر ملت ایران که با تمام مشکلات، عاقلانه و عادلانه مشکلات را تحمل کرده‌‎اند و همه کاستی‌‎های مدیریتی و سوء مدیریتی را به خاطر اصل نظام تحمل می‌کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس است، اگر به یاد داشته باشید دو سال قبل در همین مجلس بین بنده و نماینده دولت بحثی بود که درآمد ما از هدفمندی یارانه‌ها ۳۱ هزار میلیارد تومان است یا ۸۷ هزار میلیارد تومان؛ به همین دلیل رییس مجلس دیوان محاسبات را بعنوان حاکم بین این دو نظر قرار داد که دیوان محاسبات هیچ یک از این دو رقم را نپذیرفت و رقم ۳۶ هزار میلیارد تومان را تأیید کرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب بود که سال گذشته رقم ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه مصوب شد؛ اینبار نیز در بودجه برای سال آینده رقمی معادل ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۴ بودجه دیده شد و این یک نمونه کار کردن در مجلس است که شفافیت باعث شد این درآمد‌ها در بودجه آورده شود. اگر یادتان باشد سال‌ها نماینده‎های دولت در تلویزیون عنوان می‌کرد که ما پولی برای یارانه دادن نداریم چرا که ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌‎گیریم و ۴۲ هزار میلیارد تومان می‎پردازیم، اما چرا این روز‌ها دیگر حرفی نمی‎زنند، بخاطر اینکه ما نمایندگان در یک مورد اراده و شفاف سازی کردیم.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه برای سال ۱۳۹۸ هیچ راهی جز شفافیت بودجه‌ای نداریم، گفت: در طول دهه‌های گذشته چه کسی ۱۴.۵ درصد فروش نفت که به دلار در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته را محاسبه کرده است؛ با دلار ۸ هزار تومان در سال آینده در شرایط تحریمی، ۶.۶ میلیارد دلار در اختیار شرکت نفت قرار خواهد گرفت که رقمی معادل ۵۳ هزار میلیارد تومان می‎شود.

حاجی بابایی افزود: این رقم باید را باید در حساب‌‎ها بیاوریم و در عین حمایت از کارگران زحمتکش عسولیه باید در این زمینه باید شفاف‌سازی صورت گیرد. این در حالی است که برای یک میلیون فرهنگی در سقف دوم بودجه یعنی روی هوا ۲ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌اند. درحالیکه اگر آن رقم ۵۳ هزار میلیارد تومان بررسی شود حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از آن می‌‎توان برای حل مشکل بازنشستگان مظلوم در نظر گرفت.

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: مجلس می‌‎تواند این رویه غلط در بودجه را اصلاح کند و باید از کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان که خصوصی سازی آموزش و پرورش که سیاه‌ترین نگاه به آموزش و پرورش در بودجه ۹۸ است را حذف کرد، تقدیر کنیم و در این راستا لازم است تلفیق نیز به این حذف رأی دهد.

وی یادآور شد: سال آینده باید بودجه اعتمادساز و آرامش بخش باشد، هرآنچه که در این نظام وجود دارد باید خرج مردم شود ما کشور و بودجه را برای مردم می‌خواهیم. مردم تشنه عدالتند و از این وضعیت کشور و مجلس راضی نیستند، باید کاری کنیم این رضایت امسال در بین مردم ایجاد شود و راه آن نیز ورود به حساب‌‎های شرکت‌‎های دولتی مانند شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است تا درآمد‌های آن‌ها را نیز مانند تبصره ۱۴ در بودجه بگنجانیم.

این نماینده مردم در مجلس از سخنان رییس جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه نیز انتقاد و تصریح کرد: خواهش می‌کنیم در بودجه سال ۹۸ به اعتمادسازی برای مردم، شفافیت و جلوگیری از حقوق‌های نجومی توجه شود تا آرامش به جامعه بازگردد.

هیچ نهاد و ارگانی نباید خود را صرفا مطالبه گر بداند

احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در بهارستان نطق میان دستور خود را با سرودن شعری از سعدی شیرازی آغاز کرد؛ یکی بر سر شاخ و بن می‌برید خداوند بستان نظر کرد و دید/ بگفتا گر این مرد بد می‌کند نه با من که با نفس خود می‌کند.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، در ادامه افزود: سال‌ها است که موجی در کشور ایجاد شده و سعی دارد که مردم و مسئولین را در دو طیف کاملا مجزا و جدا از هم نشان دهد که البته در ماه‌های اخیر به شکل ناباورانه‌ای تشدید شده است، عوامل آن که عده‌ای محدود و در سطح اندکی از جامعه هستند و برای رسیدن به این مقصود از تمام ابزار‌های تخریبی، انواع تهمت‌ها، شایعات و ترفند‌های رسانه‌ای و تبلیغی استفاده می‌کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: اگرچه متاسفانه عملکرد برخی از مسئولان بر این مسئله صحه می‌گذارد؛ ولی بَرآیند آنچه که منعکس می‌گردد با واقعیت‌های موجود متفاوت است، کسانی که دست به این جوسازی‌ها می‌زنند یا اطلاعات درستی ندارند و یا با انگیزه منافع شخصی دست به این کار زده و منافع ملی و نظام را قربانی آن می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این جا به دسته دوم یعنی منفعت طلبان و قدرت طلبان می‌پردازم، کسانی که عملا تئوری ماکیاولی را در داخل کشور به کار می‌بندند و می‌خواهند با هر روشی و از هر راهی به قدرت برسند حتی به قیمت زیر پا گذاشتن اصول دینی و انسانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی؛ هرچه به زبان و قلمشان جاری است نشر می‌دهند. بی توجه به آیه شریفه وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا.

عضوکمیسیون بهداشت، درمان مجلس گفت: در مهرماه سال گذشته نیز طی نامه‌ای محضر مقام معظم رهبری به این گونه روش‌ها اشاره داشتیم، برخی مصادیق آن‌ها تبیین گردید و خطر تنش‌ها و خیزش‌های اجتماعی ناشی از آن پیش بینی شد که متاسفانه حوادث دی ماه سال گذشته بر آن صحه گذاشت.

وی ادامه داد:اکنون نیز اعلام می‌کنیم کسانی که دست به تخریب نهاد‌های منتخب مردم زده و پروژه تسخیر مجلس و سپس ریاست جمهوری و بعد رهبری را آغاز کرده اند، بدانند که به بی راهه می‌روند و ملت عزیز و رشید ایران سال هاست که دست آن‌ها را خوانده اند و چهره واقعی آن‌ها را شناخته است، در واقع مردم ما می‌دانند شعار‌های تند و تخریبی بدون راهکار عملی برای حل مشکلات مردم یا ناشی از منفعت طلبی است یا عوام فریبی.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس با بیان اینکه این نوع تفکرات قوانین ملی و بین المللی را برنمی تابند و هر بهانه‌ای و هر دستاوردی فضای کشور را متشنج کرده و اتحادملی و ارتباطات بین المللی را مخدوش می‌سازند، مطرح کرد:حتی استراتژی نظام و رهبری که ارتباط با شرق و غرب عالم به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا و آن هم در مورد لوازم مصرفی را درنظر دارد، نمی‌پذیرند و در هر فرصتی آن را خدشه دار کرده و عملا در جهت خواسته‌های ترامپ و دشمنان ما حرکت می‌کنند.

همتی در ادامه افزود:جالب‌تر اینکه همین‌ها تریبون به دست گرفته و یا قلم فرسایی کرده که مسئولین چه کار می‌کنند؟ و چرا تلاش نمی‌کنند، این مدعیان بدانند قاطبه مسئولین نظام در رده‌ها و قوای مختلف تلاش‌های بی وقفه‌ای دارند، آن‌ها بیشتر ساعات شبانه روز را می‌دوند؛ ولی روی تردمیل‌هایی که شما روشن کرده اید. تردمیل‌ها را خاموش کنید تا حرکت روبه جلوی آن‌ها علیرغم همه موانع و مشکلات دیده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در شوره زار هیچ محصولی به عمل نمی‌آید، تاکید کرد:نمک بر کشتزار مدیریت کشور نپاشید تا مردم از میوه آن بهره‌مند شوند. در این رابطه همه مسئولند، تریبون داران، قلم به دستان، رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی مسول هستند.

همتی تاکید کرد:هیچ فرد، نهاد و ارگانی نباید خود را صرفا مطالبه گر بدانند و همه در حد خود و طبق قانون و شرع باید پاسخگو باشند. در این میان رسانه ملی نقش اساسی دارد و اگرچه بدنه این سازمان را کارکنان صادق و پرتلاش تشکیل می‌دهند، ولی متاسفانه در آن جا هم درصد کمی، برخی سیاست گذاری‌های حساس را به عهده دارند که اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند و تهمت زدن به تخریب رقبا و مجلس و دولت برنامه اصلی آن‌ها است.

عضوکمیسیون بهداشت، درمان مجلس اظهار کرد:برای شفاف سازی و ارتباط بیشتر مردم و مسئولین و خنثی کردن این دسته ها، مدت‌ها است مدیریت سازمان صدا و سیما کتبا پیشنهاد ایجاد شبکه مردم را داده ایم، ولی متاسفانه هیچ گونه پاسخی اعلام نشده است و این مسئله خود سوال برانگیز است که آیا صدا و سیما می‌خواهد مردم در جریان عملکرد و وضعیت مسئولان قرار بگیرند و به عنوان رسانه ملی زبان همه ملت ایران باشد؛ یا کماکان چهره و وجهه آن‌ها را آن طور که می‌خواهد و می‌خواهند، ترسیم کند.

وی در ادامه مطرح کرد: باید به فرمایش رهبر معظم عنایت کرد که تخریب ارکان نظام انقلابی گری نیست بلکه ویران گری است، ارکانی که قاطبه آن از خانواده معظم شهدا و ایثارگران هستند.

همتی ادامه داد:نکته قابل توجه و مهم در کنار این مسائل شرایط دشوار اقتصادی مردم است که علیرغم تلاش‌ها و اقداماتی که مجلس انجام داده است به دلایلی که بخشی از آن ذکر شد، هنوز این مشکلات وجود دارد و تشدید شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس با برشمردن اقدامات مجلس درباره مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد:افزایش پلکانی به نفع حقوق‌های پایین، افزایش سطح معافیت مالیاتی حقوق‌های پایین، همسان سازی حقوق بازنشستگان، تعیین سقف برای پاداش پایان خدمت برای حقوق‌های بالا، تسهیلات کم بهره برای اشتغال روستایی و عشایری، افزایش صفر درصدی برای حقوق‌های بالای ۵ میلیون تومان، افزایش سه برابری دریافتی مددجویان کمیته امام (ره) و بهزیستی، قانون منع به کارگیری بازنشستگان، کمک به اجرای طرح تحول نظام سلامت، استخدام معلمین حق التدریسی که البته باید ردیف برای بودجه ۹۸ ایجاد شود، از جمله اقدامات مجلس در موضوع مشکلات اقتصادی کشور است.

وی در ادامه مطرح کرد:در واقع هنوز هم کشور ما جزو کشور‌هایی است که ناعادلانه‌ترین شیوه پرداخت رسمی را دارد و تفاوت دریافتی‌های رسمی بسیار بیشتر از متوسط جهانی است و باید اصلاح شود و کماکان اکثر دریافتی ها، بسیار پایین‌تر از خط فقر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه درکنار مسائل اقتصادی باید وضعیت سیاسی اجتماعی کشور نیز اصلاح شود و بسیاری از اصول قانون اساسی و قوانین جاری که مغفول مانده است اجرا شود، گفت:بازداشت‌های سوال برانگیز و مبهم به ویژه در مورد اعتراضات صنفی شامل کارگران، معلمان، کارمندان و فعالان سیاسی اجتماعی، قانونمندتر شده و در صورت بازداشت‌های قانونی بی درنگ پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده و برابر قانون اساسی عمل شود که اعتماد مردم به قانون سست نشود.

همتی در ادامه تاکید کرد:نکته دیگر مسئله مهم آب است، آب یکی از چالش‌های جدی کشور ما است که باعث مشکلات جدی در بسیاری از استان‌ها شده است که در این رابطه باید به چند نکته توجه داشت؛ اول افزایش بهره وری آب در همه بخش‌ها است که وزارت نیرو با اجرای ضوابط مربوط می‌تواند به این هدف دست پیدا کند، دوم باید موارد اختلافی را با مراجعه به قانون اساسی و قانون توزیع عادلانه آب و بحث‌های کارشناسی وعلمی حل کرد و از برخورد‌های احساسی و منطقه‌ای خودداری کرد.

عضوکمیسیون بهداشت، درمان مجلس در پایان نطق خود تاکید کرد:نکته آخر خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر آب‌های سرزمینی ما هستند و کشور‌های حاشیه آن‌ها از این آب‌ها بهره برداری می‌کنند؛ بنابراین با خودتحریمی میدان را برای آن‌ها خالی نکنیم و از این منبع لایزال برای توسعه کشور استفاده کنیم. /۸۵۶/پ202/ق
سیدسجادموسوی‌سالم
ارسال نظرات