۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۵۹۲۹۰۰

مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۱۸ دی ۹۷ | آخرین قیمت سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۱۸ دی ۹۷ | آخرین قیمت سکه و ارز
نوبخت: گلایه مردم درباره گرانفروشی‌ها را شنیده ام؛ سازوکار لازم برای کنترل بازار از طریق سازمان‌های نظارتی تقویت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه‌شنبه ۱۸ دی ماه ۹۷ به شرح ذیل است:
 
قیمت نفت افزایش یافت

به علت تقویت امید‌ها برای خنثی شدن اختلاف تجاری میان آمریکا و چین با مذاکرات در پکن و همچنین با کم شدن نفت در بازار با کاهش تولید به رهبری اوپک، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با ۸۵ سنت افزایش ۵۸.۱۸ دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا با ۶۶ سنت افزایش ۴۹.۱۸ دلار معامله شد.

ویلبرگ راس، وزیر بازرگانی آمریکا دیروز گفت: «من فکر می‌کنم، شانس بسیار خوبی وجود دارد که ما به مصالحه منطقی خواهیم رسید که هم چین بتواند و هم ما بتوانیم دوام بیاوریم.»

برخی از تحلیلگران هشدار دادند با این حال روابط میان واشنگتن و پکن همچنان متزلزل است و تنش‌ها می‌تواند به زودی از ابتدا شعله‌ور شود.

به نوشته این گزارش، همچنین نگرانی وجود دارد که رکود اقتصادی جهانی مصرف سوخت را کاهش خواهد داد.

منبع: فارس

هند به بانک ایرانی برای گشایش شعبه در این کشور مجوز داد
 
نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند، پس از نشست با جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دهلی‌نو گفت به عنوان بخشی از فعالیت‌های دوجانبه، دولت هند به یک بانک ایرانی برای گشایش شعبه‌ای در هند اجازه داده است.

وی افزود: «من مطمئنم که ما در وضعیتی هستیم که فعالیت کامل بندر چابهار را به زودی زود آغاز کنیم. دولت هند به یک بانک ایرانی برای گشایش شعبه در هند طی سه ماه آینده مجوز داده است.»

وزیر کشتیرانی هند روز دوشنبه آغاز فعالیت‌های تجاری در بندر چابهار را تحت چهارچوب یک قرارداد سه جانبه که شامل افغانستان هم می‌شود و با هدف توسعه این بندر جنوبی ایران به قطب تجاری منطقه، اعلام کرد. هند در ۲۴ دسامبر مقر عملیاتی خود را در این بندر افتتاح کرد.

وزیر خارجه ایران گفت دو کشور مذاکرات خوبی در همه موضوعات از جمله چابهار برگزار کردند.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران با فروش گاز ارزان‌تر به هند برای سرمایه‌گذاری در چابهار توافق کرده است، گفت: «ما آماده مذاکره هستیم.»

روز گذشته ظریف به همراه هیئتی برای یک یک سفر سه روزه وارد هند شد.

منبع: تسنیم

در بازار آزاد تهران؛ سکه طرح جدید ۳میلیون و ۷۶۸ هزار تومان شد
 
در جریان معاملات امروز سه‌شنبه (۱۸ دیماه) بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان، طرح قدیم ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۶۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۲۸۳ دلار و ۶۵ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۴۳ هزار و ۷۳۵ تومان است.

منبع: مهر

نوبخت: نظارت بر قیمت کالا‌های اساسی تشدید می‌شود
 
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با یادآوری تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی، گفت: اقدام فروشندگان در محاسبه این کالا‌ها با نرخ ارز در بازار آزاد غیرقابل است؛ بنابراین نظارت‌ها تشدید می‌شود.
نوبخت: نظارت بر قیمت کالا‌های اساسی تشدید می‌شود
 
محمدباقر نوبخت افزود: دلیل اینکه از ۲۱ میلیارد دلار منابع ارزی سال آتی، ۱۴ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و خوراکی منظور شده این است که اگر قیمت ارز هر نوع نوسانی داشته باشد، زندگی و مایحتاج مردم از نوسان ارز جدا شود.
 
وی تصریح کرد: ارز هر قیمتی پیدا کند قیمت کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم تغییر نمی‌یابد. قیمت ارز کالا‌های اساسی ۴۲۰۰ تومان است.

گلایه مردم درباره گرانفروشی‌ها را شنیده ام
 
نوبخت تاکید کرد «گلایه مردم درباره گرانفروشی‌ها را شنیده ام»؛ سازوکار لازم برای کنترل بازار از طریق سازمان‌های نظارتی تقویت می‌شود تا کنترل دقیق بر بازار کالا‌های اساسی اعمال شود و نباید اینگونه باشد که از یک سو ارز ارزان اختصاص یابد و از سوی دیگر کالای گران به دست مردم برسد.
 
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پیش بینی می‌شود ارز با نوسان قابل توجهی روبرو نشود، زیرا بانک مرکزی اقداماتی انجام داده و ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد کرده است.
 
در صورت مدیریت صحیح اقتصاد، از شرایط موجود عبور می‌کنیم
 
معاون اول رییس جمهور در سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور و زندگی مردم اگر بتوانیم تولید، ارز و صادرات را به همراه تامین معیشت مردم مدیریت کنیم از شرایط موجود عبور می‌کنیم.
 
«اسحاق جهانگیری» ادامه داد: مهمترین اولویت دولت با توجه به تغییر‌های نرخ ارز، تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی با کمک نظام بانکی است و تلاش می‌کنیم نقدینگی واحد‌های تولیدی کشور را تامین کنیم.
وی افزود: باید کالا‌های ضروری و روزمره مردم تامین شود، از تجار و صنوف خواهش می‌کنم تلاش کنند کالا‌ها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد؛ مردم بعد از این مدت کوتاه قضاوت می‌کنند و خواهند گفت چه کسی به آن‌ها کمک کرده است.

منبع: ایرنا

بازار متشکل معاملات ارزی به مرحله اجرا رسید
 
صبح امروز در جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مسئولان بانک مرکزی و بازار سرمایه مشورت‌های نهایی درخصوص چگونگی شکل‌گیری بازار "متشکل معاملات ارزی" انجام شده است. به این ترتیب انتظار می‌رود که اقدامات اجرایی برای شکل‌گیری این بازار به زودی انجام و بازار ایجاد شود.

چندی پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی "بازار متشکل ارز" برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله خبر داده و گفته بود: یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخ‌گویی به نیاز‌های طبیعی مردم، راه‌اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد، اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده است.

وی با اشاره به جلسات متعدد با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران بازار ارز و سرمایه و به ویژه بانک‌ها و صرافی‌ها در بانک مرکزی، این را هم گفته بود که در نهایت، در مورد راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی بر سازوکار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تأمین نیاز‌های خدماتی و خرد مردم به جمع‌بندی رسیدیم و این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به‌طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، صادرکنندگان هم می‌توانند در چارچوب مقررات اعلامی، بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند که این اقدام موجب شفافیت شکل‌گیری نرخ تعادلی ارز می‌شود و تجربه مفیدی برای معاملات حواله‌های تجاری در سامانه نیما خواهد بود.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
/۲۰۳/۹۶۹/م
ارسال نظرات