۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۹۲۴۶۳
حجت الاسلام والمسلمین مروجی طبسی:

پرسش و پاسخ از بهترین شیوه های ترویج معارف مهدوی است

پرسش و پاسخ از بهترین شیوه های ترویج معارف مهدوی است
استاد حوزه علمیه قم پرسش و پاسخ را از بهترین شیوه های ترویج معارف مهدوی از زمان حضرت رسول(ص) تاکنون عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مروجی طبسی درباره رویکرد و اهدافی که در نگارش کتاب «بامداد بشریت» دنبال کرده است، اظهار کرد: عرضه معارف اسلامی و اطلاع رسانی درباره مسائل مختلف مهدوی در یک تالیف، از مهمترین اهدافی است که در تدوین و تالیف این کتاب که مشتمل بر نزدیک به ۵۰ پرسش و پاسخ درباره امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) و مهدویت است، دنبال می شود.

پژوهشگر و مولف مهدوی درباره ضرورت پاسخ به پرسش های مهدوی تصریح کرد: از صدر اسلام و زمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) برای انتقال فرهنگ جلسات پرسش و پاسخ برقرار بوده و حتی پیروان  دیگر ادیان به محضر ایشان و نیز ائمه اطهار علیهم السلام برای پرسش و پاسخ و دریافت جواب سوالات شان می رسیدند.

وی افزود: برای مثال مرحوم طبرسی در کتاب خود به نام «الاحتجاج» که بالغ بر ۸۰۰ تا ۹۰۰ صفحه است، تمام گفت وگوهای معصومان(علیهم السلام) را جمع کرده و نیز مرحوم علامه مجلسی بخش وسیعی از گفتگوهای معصومان(علیهم السلام) را جمع آوری کرده که این نشان می دهد گفت وگو و پرسش و پاسخ جایگاه ویژه ای نه فقط در اسلام بلکه در دیگر ادیان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مروجی طبسی تاکید کرد: از همین رو احساس کردم که باید بخشی از فعالیت های فرهنگی خود را بر محور گفت وگو و پاسخ به سوالات دینی متمرکز کنم لذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این عرصه ورود کردم که کتاب «بامداد بشریت» از خروجی های آن است؛ البته در هر شماره از نشر بنابر درخواست ها بخش هایی به کتاب افزوده شده تا به پرسش های بیشتری در حوزه مهدویت پاسخ داده شود.

این پژوهشگر و مولف مهدوی درباره رمز موفقیت کتاب «بامداد بشریت» ابراز کرد: این کتاب تا کنون ۱۲ مرتبه منتشر شده است و به نظر می رسد علت استقبال به ویژه از سوی جوانان از آن به دلیل گفت وگو محوری است و اینکه سعی کرده به سوالات در ابعاد مختلف مسئله مهدویت پاسخ دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب به یک موضوع خاص اختصاص ندارد بلکه به جمیع مباحث مهدوی همچون ظهور، غیبت، ولادت، محل حکومت و … امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) پرداخته و همین باعث می شود مخاطب بیشتری را به خود جلب کند چون دیگر لازم نیست برای دیگر مسائل وقت و هزینه برای کتابی دیگر صرف شود.

«بامداد بشریت» به چاپ دوازدهم رسید

کتاب «بامداد بشریت»، شامل مجموعه ای از پرسش‌ها و پاسخ ها پیرامون امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) توسط انتشارات کتاب جمکران به چاپ دوازدهم رسید.

کتاب «بامداد بشریت»، اثر محمدجواد مروجی طبسی شامل مجموعه ای از پرسش‌ها و پاسخ ها پیرامون امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران به چاپ دوازدهم رسیده است.

این کتاب شامل ۴۳ پرسش و پاسخ درباره امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) و مسئله مهدویت است. این پرسش و پاسخ ها به ترتیب درباره اعتقاد به مهدویت، میلاد منجی بشریت، راز طول عمر، فلسفه غیبت، نشانه های ظهور، ویژگی های امام زمان، دولت جهانی مهدی، یاران امام مهدی در دوران غیبت، ظهور دشمنان امام زمان هستند.

نویسنده کتاب، مسئله مهدویت را از ناب‌ترین اندیشه‌های اسلامی و برگرفته از قرآن می‌داند و بر این اساس، تبیین جوانب و شبهه زدایی از اذهان اندیشمندان و جوانان را در این خصوص لازم شمرده است. مطالب کتاب «بامداد بشریت» عمدتا بر محور روایات و احادیث منقول از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اهل بیت (علیهم السلام) سامان یافته و جنبه نقلی دارد و جز در مواردی بسیار معدود و مختصر، از ارائه هرگونه تحلیلی خودداری شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

هر مکتب و نظامی برای تبیین اصول و مبانی اعتقادی و آرمانی خود، نیازمند تبلیغات است و از این راه، به گسترش حیطه نفوذ خود دست می‌یابد. در طول تاریخ، تنها اندیشه‌هایی به جا مانده و به دست نسل‌های بعد رسیده است که از بهترین، مؤثرترین و پر نفوذترین شیوه‌های پیام رسانی برخوردار بوده‌اند.

در دنیای کنونی که همه چیز در اثر پیشرفت تمدن بشری چهره خود را تغییر داده و رشد چشمگیری یافته، تبلیغات از شیوه «سنتی» خارج و به یک دانش تبدیل شده است.

امروز دانشکده‌ها و سازمان‌های بزرگ و پیچیده که دارای بودجه‌های عظیم هستند، در راستای کار آمدی تبلیغات در زمینه‌های مختلف تجاری، سیاسی و عقیدتی، مشغول فعالیت هستند. اربابان رسانه‌های تبلیغاتی در جهان با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزار، به تبلیغ فرهنگ استعماری خویش و حمله به باورهای کهن مخاطبان خود می پردازند. اکنون مرزبانان مرزهای عقیدتی برای پاسداری از فرهنگ اسلامی، نیازمند استفاده از ابزارهای نوین اطلاع رسانی و آگاهی از آخرین داده های اطلاعاتی هستند.

در شرایط کنونی که مردم انقلابی ایران با الهام از مکتب رهایی بخش اسلام، جامعه ای نوین بر اساس اندیشه های اسلامی بنا نهاده اند و تلاش گسترده ای را برای احیای ارزش های دینی آغاز کرده اند، شایسته است دانشمندان مسلمان با تمام توان خویش، به پیرایش اندیشه ها بپردازند و اسلام ناب محمدی را معرفی کنند.

سوگمندانه باید بپذیریم که بسیاری از خرافه ها و باورهای غلط هنوز ریشه در ذهن مردم مسلمان دارد. وظیفه دانشمندان است که شبهات را پاسخ بگویند و چهره حقیقی دین را به تصویر بکشند.

چاپ دوازدهم این کتاب با ۱۶۰ صفحه و قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده است.

بررسی راه های معرفت افزایی زائران در نشست تولیت مسجد مقدس جمکران و خطبا

حجت الاسلام یاسین حسین آبادی، مدیر مسجد مقدس جمکران  با اعلام برگزاری دومین نشست تولیت مسجد مقدس جمکران با وعاظ و خطبای این مسجد مقدس، اظهار کرد: این نشست سه شنبه هفته گذشته، ۱۱ دی ماه با موضوع منابر دعای توسل در میعادگاه منتظران و با حضور ۲۰ تن از خطبای مشهور بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار شد.

مدیر مسجد مقام و مراسم مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: در این نشست چهره هایی همچون حجج اسلام پناهیان، میرباقری، رفیعی، عالی، مومنی، فرحزاد، ماندگاری، حسینی قمی، نظری منفرد و دیگران بزرگان  حضور داشتند و راهکارهای افزایش معرفت زائران و ترویج روحیه انقلابی گری میان آنان را به بحث و بررسی گذاشتند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین نشست تولیت های اعتاب مقدسه ایران اسلامی در مشهد مقدس، تصریح کرد: این نشست چندی پیش برگزار و طی آن گزارشی از روند فعالیت کارگروه های هفت گانه اجلاسیه اعتاب جهان اسلام ارائه شد؛ تولیت ها در این نشست ضمن ابراز خشنودی از روند کار، بر پیشبرد فعالیت ها با قوت بیشتر تاکید کردند.

حجت الاسلام حسین آبادی درباره روند کار این کارگروه های هفت گانه، ابراز کرد: کارگروه های «قرآنی فرهنگی» به تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)، «ارشاد و امور خانواده» به تولیت مسجد مقدس جمکران، «توسعه آموزش و پژوهش» به تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، «فنی و مهندسی» به تولیت سازمان اوقاف و امور خیریه، «اجتماعی و فضای مجازی» به تولیت آستان شاهچراغ و دو کارگروه «خدماتی، حقوقی و امنیتی» و  «موقوفات و امور مالی» به تولیت آستان قدس رضوی اقداماتی را آغاز کرده اند.

مدیر مسجد مقام و مراسم مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: هر یک از این کارگروه ها برنامه هایی را متناسب با ماموریت محوله طراحی می کند و آن را برای اجرا در اختیار دیگر اعتاب قرار می دهد.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه «ارشاد و امور خانواده» در مسجد مقدس جمکران، بیان کرد: میعادگاه منتظران در این حوزه پنج طرح مصوب داشته که عبارتند از: تشکیل بانک تجربیات ایده ها و محصولات اعتاب در حوزه خانواده، طرح نظام مسائل و آسیب های امور خانواده و تنظیم اولویت های این حوزه، طرح میز ارشاد و مشاوره برای خادمان رسمی و افتخاری اعتاب و خانواده هایشان و طرح شبکه مردمی خادمان خانواده و نهایتاً طرح معرفتی زندگی به سبک اهل بیت علیهم السلام.

حجت الاسلام حسین آبادی تاکید کرد: برخی از این طرح ها مقدماتی دارد و باید برای اجرا، تامین شود و برخی نیز در حال اجرایند چنان که هم اکنون طرح های میز ارشاد و مشاوره ویژه خادمان رسمی و افتخاری اعتاب، شبکه مردمی خادمان خانواده و معرفتی زندگی به سبک اهل بیت علیهم السلام در حال اجرا هستند.

وی از برگزاری پنجمین جلسه کارگروه «ارشاد و امور خانواده» در اواخر دی ماه خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این، به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و نیز به دلیل همزمانی این ایام با دهه فاطمیه، مسجد مقدس جمکران از نخستین سه شنبه دهه فجر انقلاب با همکاری هیئت محبان اهل بیت(علیهم السلام)، جلسات سخنرانی را با حضور حجت الاسلام پناهیان برگزار می کند. همچنین در شب یوم الله ۲۲ بهمن نیز داخل مسجد برنامه هایی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اجرا می شود./968/پ203/ج

فاطمه قاسمی
ارسال نظرات