۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۵۹۲۳۳۰
آیت الله مروارید:

ایمان زیربنای اخلاق است

ایمان زیربنای اخلاق است
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت: همه فضایل اخلاقی در پرتو ایمان است و هرچه ایمان قویتر باشد، پایه های کمال اخلاقی در انسان قویتر می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مروارید، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه، امروز در کلاس درس اخلاق در مدرسه علمیه نواب به اصل توصیه به عنوان یکی از فضائل اخلاقی اشاره کرد و گفت: جلسات اخلاق از مصادیق اصل توصیه است.

وی با بیان این که اصل توصیه از اصول اسلامی و قرآنی است، اظهار کرد: سفارش کردن به یکدیگر به عنوان وظیفه فردی و دینی است که اگر انحرافی در فرد و جامعه بود، نباید بی تفاوت نباشیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: خداوند همه افراد را به تواصی به حق و صبر سفارش می کند بنابراین اگر می خواهید رشد و ترقی و به سعادت دنیا و آخرت نائل شود باید اصل تواصی در فرد و اجتماع حاکم باشد.

وی در خصوص صبر و استقامت نیز گفت: کارهای بارزش با زحمت همراه است و انسانی که هدف را تشخیص دهد، باید در برابر مشکلات مقاوم باشد و باید هم دیگر را به صبر توصیه کنیم.

آیت الله مروارید با بیان این که ایمان زیربنای اخلاق است، گفت: ایمان زیربنای کمال امت است و هر فردی هرچه بیشتر دارای ایمان و اعتقاد به خداوند و عالم غیب باشد، بیشتر انسان متواضع، خیرخواه، وظیفه شناس، اهل اقدام و جهاد و تلاش است‌.

استاد خارج فقه و اصول با اشاره به این فراز از دعا در مکارم الاخلاق در صحیفه سجادیه که می فرماید:«خدایا ایمان مرا به درجه کاملتر برسان»، گفت: این فراز از دعا نشان‌دهنده این هست همه فضایل اخلاقی در پرتو ایمان است و هر چه ایمان قویتر باشه پایه های کمال اخلاقی در انسان قویتر می شود.

وی به عقل از منظر دین اشاره و بیان داشت: بصیرت دینی عقل آن است که آن چه خداوند بخواهد، باشد؛ دلسوز اجتماع باشد. کمال عقل مساوی با ایمان کامل است.

آیت الله مروارید احساس تقصیر از پایه های کمال انسان بیان و اظهار کرد: اگر انسان خود را کامل بداند، هیچ وقت به کمال نمی رسد چون وقتی انسان احساس تقصیر کرد، سعی در بهتر شدن می کند که این زیربنای اخلاق و منشا ایمان به خداوند و عالم غیب است.

استاد خارج فقه و اصول افزود: اهل بیت(ع) در دعا در ارتباط با فضائلی اخلاقی به ما درس می دهد، یکی از وظایف ما این است که اهل دعا و با توجه باشیم.

وی توجه و تضرع در پیشگاه خداوند را از مسائلی مبنایی در تحصیل فضائلی اخلاقی دانست و اظهار کرد: در اهمیت تضرع در پیشگاه خداوند روایتی از امام  موسی بن جعفر(ع) است که به حشام از شاگردان خود می فرماید:«برای بی نیازی و غنای روح، راحت شدن جان و فهم از حسد و برای عدم تزلزل در دین و سالم بودن باید در پیشگاه خدا تضرع کند که خدایا عقل مرا کامل کن.»

آیت الله مروارید با بیان این که کسی که اهل دعا است اهل تلاش است، گفت: اهل ایمان در هر زمانی به وظیفه خود عمل می کند و گوشه گیری و انزوا به معنای فاصه گرفتن از افراد ناباب است که موجب فریب دادن انسان می شود اما معاشرت با افراد صالح امر است و رفتن به اجتماع برای تبلیغ و هدایت وظیفه است./864/پ202/ب1

ارسال نظرات