۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۸۴۶۵۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

تسلیم بودن در برابر خداوند عین توحید است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) تجلی تام اسماء و صفات الهی است، گفت: تسلیم بودن در برابر خداوند و اینکه همه مخلوقات را تجلی حضرت حق بدانیم عین توحید است.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج حسین انصاریان همزمان با سالروز شهادت غریبانه و مظلومانه امام رضا(ع) در حسینیه هدایت به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همه هستی تجلی اسماء و صفات خداوند است.

وی افزود: اهل سلوک می‌گویند از کوچکترین ذره تا بزرگ‌ترین موجود و هر چه که در عالم هستی وجود دارد نشان از علم، عدل، رحمت، اراده، فعل و لطف خداوند متعال است بنابراین خلقت موجودات در گرو تجلی اسماء و صفات الهی و همه مخلوقات عالم هستی بیانگر لطف و احسان حضرت حق است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همه موجودات دارای یک سعه و حدود وجودی هستند، اظهار داشت: این حدود وجودی بر گرفته از علم و حکمت خداوند است. اگر بنا بود تفاوتی در حدود وجودی موجودات نباشد همه انواع یکی می‌شدند بدون آنکه تفاوتی بین آنها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به آیات قرآن کریم مبنی براینکه اختلاف موجودات وجود خداوند را تصدیق می‌کند، ادامه داد: اگر همه مخلوقات یکی بودند تنها یک خواسته در وجود آنها متجلی و متبلور می‌شد اما با وجود این تفاوت‌ها می‌توان توحید و قدرت خداوند را به خوبی مشاهده کرد.

وی افزود: همه انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) در برابر خداوند تسلیم بودند و در برابر این اختلافات کاملا سکوت می‌کردند و چون و چرا نمی‌کردند زیرا همه موجودات را مملوک یک مالک می‌دیدند و می‌دانستند که خالق نسبت به همه مخلوقات آگاهی کامل دارد.

استاد حوزه علمیه گناه را تاریک کننده وجود انسان دانست و اظهار داشت: تسلیم بودن در برابر خداوند و اینکه همه مخلوقات را تجلی خداوند بدانیم عین توحید است. گناه ذات انسان را تاریک نمی‌کند بلکه او را در تاریکی قرار می‌‎دهد چرا که ذات انسان نور است و تاریکی به سبب گناه بر معصیت کننده عارض می‌شود که با انجام توبه می‌تواند از تاریکی خارج شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در تبیین این مهم که وجود انسان از نظر سعه و گستردگی بی نظیر است، گفت: انسان یک موجود زنده ناطق است؛ مراد از ناطق بودن نطق به زبان نیست چرا که این نطق را حیوان نیز دارد بلکه مقصود نفس قدسیه ناطقه الهیه ملکوتیه است.

وی افزود: پیامبراسلام بالاترین سعه وجودی را دارند به قدری که آفرینش در برابر وجود ایشان به اندازه یک نقطه است و خداوند این عظمت را در یک بدن جای داده و این نشان از عظمت آن بزرگوار است؛ پیامبراکرم(ص) تجلی کامل اسماء و صفات الهی است، همه انسان‌ها تجلی اسماء و صفات هستند اما تجلی تام نیستند اما آن بزرگوار تجلی تام صفات و اسماء خداوند هستند به قدری که خداوند می‌فرماید: حریص علیکم پیغمبر من نسبت به شما در نهایت طمع و حرص است تا اجازه ندهد هیچ یک از شما به جهنم بروید.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: حضرت رسول فرمودند: اگر می‌خواهید خداوند را ببینید به من بنگرید؛ مقصود از این کلام نه ذات خداوند بلکه تنها اسماء و صفات الهی است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات