۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۵۸۴۶۵۰
حجت الاسلام ذوالنور:

شرط توحید تبعیت محض از امام است| توحید حقیقی مانع تسلط ائمه جور بر امور مسلمین می شود

نماینده مجلس شرط توحید را تبعیت محض از امام دانست و گفت: اگر توحید واقعی وجود داشته باشد ائمه جور و ظلم بر امور مسلمانان مسلط نمی شوند.
عزاداری شهادت حضرت پیامبر اعظم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) در بیوت مراجع تقلید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) که با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به شرایط سخت دوران زندگانی امام رضا(ع) گفت: از دوران امام سجاد(ع) تا دوران امام رضا(ع) دوران اختناق سختی بود و دشمنان به شدت شیعیان را تحت فشار قرار می دادند.

وی افزود: حتی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در مقاطعی در جلسات درس و بحث خود دچار مشکل می شدند، اختناق ها در دوران امام کاظم(ع) افزایش پیدا کرد و ایشان بخش زیادی از عمر شریف خود را در زندان بودند، با توجه به وضعیت نامناسبی که مأمون در خراسان داشت مورد اعتراض علویون بود، ایرانی ها نیز از زمان امام حسین(ع) در سپاه حضرت حضور داشتند و اراده ویژه ای به اهل بیت(ع) داشتند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مأمون برای این که بتواند خراسان را یکپارچه کند امام رضا(ع) را به خراسان منتقل کرد، اظهار داشت: حضرت با فشار به خراسان آمدند چرا که اگر نمی پذیرفتند جان مبارک ایشان در خطر می افتاد.

وی ادامه داد: حضور و وجود مبارک امام رضا(ع) در خراسان می توانست منشأ اثراتی برای تقویت شیعه باشد به همین دلیل حضرت بین ماندن و شهادت در مدینه و پذیرش سفر اجباری، سفر خراسان را انتخاب کردند،حضرت در مسیر سفر خراسان از نیشابور عبور کردند و جمعیت کثیری به استقبال حضرت آمدند و درخواست نصیحت کردند و حضرت حدیث معروف سلسلة الذهب را فرمودند.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که توحید حصن حصین الهی است، ابراز داشت: خداوند متعال می فرماید اگر کسی توحید خود را درست کرد، وارد دژ مستحکم الهی می شود که این فرمایش بالاترین تضمین است و انسان را از عذاب نجات می دهد.

وی عنوان کرد: کسی که شهادتین را می گوید مسلمان محسوب می شود اما حتما اینگونه نیست که مؤمن هم باشد، امام رضا(ع) تأکید بر توحید به معنای واقعی دارد، بسیاری از انسان ها گوینده شهادتین هستند اما موحد محسوب نمی شوند و هنوز لایه های کفر در اعتقادات و عمل آن ها وجود دارد.

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توحید علمی با توحید عملی متفاوت است، شاید شیطان از نظر علم توحید از بسیاری از انسان ها قوی تر بود اما کفر عملی داشت و از اطاعت عملی خدا استنکاف کرد، توحید باید به صورت اعتقادی و عملی باشد.

وی اضافه کرد: اینگونه نیست که یک اقرار زبانی منجی انسان باشد بلکه شروطی دارد، در روایت سلسلة الذهب امام رضا(ع) خودشان را از شرایط ورود در حصن الهی معرفی می کنند، سؤال می شود که چرا حضرت، اهل بیت(ع) را به عنوان شرط معرفی نکردند؟

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به سخنی از شهید آوینی درباره سرپیچی برخی مردم از امام وقت گفت: شهید آوینی می فرمود افراد امام گذشته را هرگونه که می خواهند و در راستای منافع خود تفسیر می کنند اما امام وقت را نمی توانند غیر از آنچه که هست تفسیر کنند.

وی افزود: تبعیت از امام وقت هزینه دارد، امام رضا(ع) در جمعیت مردم می فرمایند که ایشان شرط ورود به حصن الهی هستند، اگر توحید واقعی وجود داشته باشد ائمه جور و ظلم بر امور مسلمانان مسلط نمی شوند، شرط ایمان به خدا کفر به طاغوت است، اگر طاغوت حاکم بود و ما ادعای توحید کردیم باید در توحید تردید کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کسی پیدا نمی شود که به رهبر انقلاب عشق داشته باشد اما این عشق را نسبت به امام نداشته باشد، اظهار داشت: متأسفانه بر عکس این معنا وجود دارد، گاهی کسانی امام را بهانه می کنند که برای تقابل با رهبری حجتی برای خود نشان دهند.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) می فرماید مقوله امامت چیزی است که تنها در تبعیت محض از امام معنا پیدا می کند، شرط توحید تبعیت محض از امام است، مهم ترین حادثه سیاسی دوران امام رضا(ع) مسأله ولایتعهدی ایشان بود، برخی از مغرضان خرده می گیرند که چرا امام ولایتعهدی را پذیرفت.

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با بیان این که پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) اختیاری نبود، ابراز داشت: جان مبارک حضرت و علویون در خطر بود که حضرت ولایتعهدی را پذیرفت اما اجازه نداد دشمنان به اهداف خود برسند بلکه برکاتی شامل حال جامعه اسلامی شد.

وی عنوان کرد: امام رضا(ع) شرایطی گذاشتند تا مأمون نتواند چهره خود را تطهیر کند، امام رضا(ع) چهره مأمون و نیات پلید آن را افشا کرد، به برکت تدابیر حضرت امروز خراسان یکی از مهم ترین پایگاه های اهل بیت(ع) و شیعه است و حضرت فرهنگ اهل بیت(ع) و شیعه را تثبیت کرد، امام رضا(ع) با حکمت کارها را انجام دادند و امروز هم آثار آن پیداست.

ارسال نظرات