۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۶۳۱
معاون دبیرکل حزب‌الله:

توپ در زمین «سعد الحریری» است

معاون دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد نخست‌وزیر مکلف می‌تواند به راه‌حلی معقول برای تشکیل دولت جدید برسد و این موضوع اکنون به وی بستگی دارد.
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی نشستی در «برج‌البراجنه» واقع در ضاحیه بیروت اعلام کرد توپ اکنون در زمین «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف است، وی می‌تواند به راه‌حلی معقول و منطقی در موضوع تشکیل دولت برسد به نحوی که سنی‌های مستقل نیز در کابینه مشارکت داشته باشند.

بر اساس گزارش «ال‌بی‌سی»، شیخ قاسم ادامه داد حزب‌الله از اولین طرف‌هایی بود که تشکیل دولت را تسهیل کرد، طی پنج ماه اخیر که به دلیل مطالبات گروه‌ها، دولت تشکیل نشد همه شهادت می‌دهند که حزب‌الله از همان ابتدا تنها خواسته‌اش سه وزیر در دولت بود و آن را تغییر نداد.

وی ادامه داد: ما واقعیت‌نگر بودیم و نخست‌وزیر بدون هیچ بحثی از همان ابتدا با این خواسته موافقت کرد. از لحظه اول دریافتیم دولت بر اساس یک قاعده و یک معیار تشکیل خواهد شد؛ قاعده اینکه دولت باید دولت وحدت ملی باشد و معیار اینکه باید نتایج انتخابات را در نظر بگیرد. ما بارها به نخست‌وزیر الحریری تأکید کرده‌ایم باید مطالبات سنی‌های مستقل را در نظر بگیرد.

 سعد الحریری با حضور سنی‌های مستقل در دولت جدید مخالف است. از سوی دیگر، نبیه بری رییس پارلمان لبنان هفته گذشته میزبان نمایندگان سنی مستقل که تعداد آن شش نفر است- فیصل کرامی، جهاد الصمد، عدنان طرابلسی ، الولید سکریه، عبد الرحیم مراد و قاسم هاشم – بود.

سکریه پس از دیدار با بری گفت: نظرات ما و نبیه بری بویژه در موضوع تشکیل دولت یکسان است، ما بر حق ثابت خود مبنی بر داشتن کرسی در کابینه بر اساس نتایج انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی تأکید کردیم، بری نیز همین موضع را دارد و در این دیدار بر آن تأکید کرد؛ اکنون نخست‌وزیر باید راه‌حلی برای این موضوع پیدا کند.

سعد الحریری حدود پنج ماه پیش با 111 رأی مأمور به تشکیل کابینه شد، اگرچه گره‌های زیادی در این زمینه رفع شده اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

منبع: فارس

ارسال نظرات