۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰
کد خبر: ۵۸۲۶۰۱
سر مقاله؛

قدرت نمایی

در این زمانه ای که نظام سلطه هر روز ترفندی خواهد زد تا به رابطه ایران با عراق ضربه بزند، هوشیاری بیشتر حاکمیت، مردم و نخبگان را می‌طلبد که مانع از ضعیف شدن پیوستگی‌ها میان این دو کشور شوند.
ایران عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، ایرانی‌ها و عراقی‌ها، طولانی‌ترین جنگ یک قرن اخیر را داشته‌اند، اما حضرت حسین (ع) توانسته تمامی این شکاف‌ها و اختلاف‌ها را برطرف کند و این تهدید بزرگ، مبدل به بزرگ‌ترین راهپیمایی بشریت در طول تاریخ شده است.

این جنبه معرفتی اربعین، بر همه سطوح و وجوه دیگر آن سایه افکنده، چه اینکه حذف مرزهای جغرافیایی، گردهمایی اربعین را به یک قدرت‌نمایی مذهبی تمام‌عیار مبدل ساخته است، آن هم در عصری که دین‌زدایی و به حاشیه راندن دینداری، از مقومات حکومت‌داری مدرن در ساحات حقیقی و مجازی است.

شاید وقتی آن پادشاه برکشیده اردنی از شکل‌گیری هلال شیعی خبر می‌داد و آمریکا را تحریک می‌کرد تا زودتر پروژه خاورمیانه بزرگش را به اجرا برساند، چنین روزهایی در مخیله‌اش جا نمی‌گرفت؛ از شبه‌قاره هند تا دریای مدیترانه، این موج پربسامد به‌وجود آید.

با فروتر رفتن از این لایه ایمان‌افزا، می‌توان جهات دیگری از پدیده را شناسایی کرد که موجب قوت قلب‌ها خواهد شد. اکنون مرز ایران بعد از سال‌ها اختلاف و فاصله از عصر تجدد تاکنون، مبدل به یکی از امن‌ترین مرزها شده، مذهب فاصله فرهنگی بین دو کشور را کم کرده و مبادلات گردشگری مذهبی و سیاحتی و افزایش مبادلات صنعتی، پیوندهای اقتصادی‌شان را تقویت کرده است.

روشن است که در این زمانه، نظام سلطه هر روز ترفندی خواهد زد تا به رابطه ایران با بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش (بعد از چین) ضربه بزند، چه با ابزار سیاسی، چه مذهبی و چه فرهنگی که همه این‌ها هوشیاری بیشتر حاکمیت، مردم و نخبگان را می‌طلبد که مانع از ضعیف شدن این پیوستگی‌ها شوند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات