۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۸۲۴۱۸
شهرام‌نیا:

حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت امسال یک قدم رو به جلو بود

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی معتقد است به دلایل مختلف می‌توان حضور ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت را یک قدم رو به جلو و مؤثر ارزیابی کرد.
شهرام نیا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ساعت پایانی هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در ارزیابی حضور امسال ایران در این نمایشگاه گفت: خوشحالیم که امسال که چهارمین سال حضور ایران در قالب یک غرفه ملی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود، با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، قدم‌های مفید و رو به جلویی برداشته شد. چون امسال چهارمین سالی بود که ایران در قالب غرفه ملی در این نمایشگاه حضور به هم رسانید و سال‌های پیش به شکل غرفه‌های پراکنده کشورمان حضور داشتیم.

وی افزود: در مورد اطلاعات اولیه حضور ایران، حدود 18 ناشر به طور مستقیم در فضای غرفه ملی حضور و غرفه داشتند. به علاوه 3 آژانس ادبی و 6 تشکل نشر هم در غرفه بودند که در واقع نماینده 150 ناشری بودند که هزار و 500 کتاب خود را برای عرضه به نمایشگاه فرستاده بودند. علاوه بر این‌که به طور فیزیکی در نمایشگاه اطلاع‌رسانی کردیم، همزمان اخبار و اطلاعات حضور ایران در فرانکفورت را در فضای مجازی هم منتشر کردیم.

شهرام‌نیا درباره دیدارها و مذاکرات انجام‌شده در نمایشگاه فرانکفورت گفت: دیدارها و برنامه مذاکره مختلفی بین نمایندگان و مسئولان ایرانی با دیگر مسئولان و چهره‌های حاضر در نمایشگاه انجام شد و تا زمان محاسبه و اعلام برآورد دقیق برنامه‌ها می‌توانم بگویم که نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته و حدود 200 مذاکره برای فروش رایت در غرفه ایران انجام شد که رقم دقیقش متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی افزود: در زمینه و مسیر برپا کردن غرفه امسال ایران در فرانکفورت، مشکل خاص و چالشی جدی وجود نداشت. اما به هر حال، مشکلات ارزی و افزایش هزینه‌ها برای همه ناشرانی که به فرانکفورت آمدند، دغدغه ذهنی به وجود آورد. در این دوره با توجه به وضعیت ارز در کشور، حضور در فرانکفورت برای نمایندگان نشر کشورمان دشوار شده است اما با اعتقادی که بخشی از ناشرانمان به تاثیر چنین حضورهایی دارند و همچنین برکتی که برای ترویج کتاب ایران در بازار جهانی دارد، چنین هزینه‌هایی را با جان و دل پذیرفتند. من هم امیدوارم با جلب حمایت و برنامه‌ریزی بیشتر بتوانیم کاری کنیم تا فشار کمتری به ناشرانی و دیگر شرکت‌کنندگان ایرانی نمایشگاه فرانکفورت وارد شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با اشاره به تغییرات امسال غرفه ایران در فرانکفورت گفت: امسال بخش کودک در مجاورت بخش بزرگسال غرفه ملی ایران قرار گرفت و به نظرم این چینش، تجربه خوبی بود. چون غرفه ایران بهتر دیده شد و البته بخش کودک هم همین‌طور. ناشران کودک نیز از این چینش راضی بودند و مخاطبان ایرانی که به غرفه ایران آمدند، استقبال بیشتری نسبت به گذشته داشتند.

شهرام‌نیا درباره توافقات این دوره ایران در نمایشگاه فرانکفورت گفت: امضای طرح مبادله غرفه و اعزام نویسنده بین نمایشگاه‌های تهران و تایپه که البته طرحش از پیش ریخته شده بود، توافق با نمایشگاه کراچی درباره مبادله غرفه و اعزام نویسنده به طور متقابل، مذاکره برای تبادل غرفه و اعزام نویسنده با نمایشگاه کوالالامپور و گفتگو با مقامات نمایشگاه های پاریس و بولونیا بخشی از دستاوردهای امسال‌مان در غرفه ایران بود که در کنار گفتگوهایی دیگری با مسئولان نمایشگاه تورینِ ایتالیا و پکن در چین قرار دارند.

وی ادامه داد: با توجه به مهمان ویژه بودن ایران در نمایشگاه تورین و همچنین مهمان ویژه بودن پکن در نمایشگاه سال 98 تهران، این مذاکرات اهمیت زیادی داشت. مسئولان نمایشگاه پاریس نیز تمایل دارند که ایران در قالب کشور مهمان یا یکی از شهرهایش در قالب شهر مهمان، در این نمایشگاه حضور داشته باشد. در ساعات پایانی روز آخر نمایشگاه هم با مسئولان نمایشگاه فرانکفورت دیدار داشتیم که درباره برگزاری کارگاه‌هایی در نمایشگاه بحث و گفتگو کردیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌ها گفت: امسال با تدابیر دوستان موسسه نمایشگاه‌ها موفق شدیم حضوری بدون مزاحمت تعداد اندکی از گروهک منافقین داشته باشیم که در دوره‌های گذشته با حضور منفی خود مقابل غرفه ایران، با فضاسازی و فحاشی، فضای نمایشگاه را ملتهب می‌کردند. مدیران و پلیس نمایشگاه در این زمینه همکاری خوبی داشتند و جلوی مزاحمت این افراد اندک را در نمایشگاه امسال گرفتند.

وی افزود: یکی از دستاوردهای ارزشی نمایشگاه امسال هم مربوط به مقابله با منافقین و خشونت‌هایشان بود. این اقدام، که قدمی رو به جلو محسوب می‌شود، توزیع و کتاب سوابق ترور در ایران به زبان انگلیسی بود. درباره این کتاب بروشورهایی هم تهیه و عرضه شد که به اروپاییان بازدیدکننده از نمایشگاه ثابت می‌کرد، مردم ایران و جمهوری اسلامی قربانی ترورها و خشونت‌هایی است که همین مدعیان ایستادگی مقابل ستم و همین منافقین باعث و بانی‌اش بوده‌اند.

شهرام‌نیا در ادامه گفت: توزیع نامه رهبر انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی در نمایشگاه از دیگر دستاوردهای ارزشی امسال بود. همچنین حضور انتشارات سوره مهر، شهرستان ادب، مرکز پژوهش‌های قرآنی،‌ مجمع ناشران دفاع مقدس و مجمع ناشران انقلاب اسلامی مثال زدنی است و همچنین می‌توانم به نشست‌هایی اشاره کنم که در بخش جنبی نمایشگاه برگزار شدند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پایان و در جمع‌بندی حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: به دلیل تنوع و تکثر آثار ارزشی، آرامش حاکم بر غرفه، توافقاتی که انجام شد، رویکرد محتوایی و تنوع در اجرای برنامه‌ها، می‌توانیم حضور امسال ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را، رو به جلو بدانیم. البته مشکلاتی هم در حین کار وجود داشت. نمونه‌اش هم اتفاقاتی بود که پیش از برگزاری و برپایی غرفه برای صدور ویزای تعدادی از ناشران، نمایندگان و تشکل‌های نشر و یکی از خبرنگاران رخ داد که خوشبختانه موفق شدیم از طریق مسئولان نمایشگاه فرانکفورت، ترتیبی بدهیم تا پیگیری‌ها سرعت بیشتری بگیرند. در نتیجه برای عده زیادی از افرادی که درخواست ویزایشان رد شده بود، ویزا صادر شد./998/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات