۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۸۱۴۱۱
استاد سطح عالی حوزه:

حوزه باید محور اسلامی سازی علوم انسانی باشد

حجت الاسلام خانزاده به بیان موانع اسلامی سازی علوم انسانی پرداخت و ایجاد بروکراسی و عدم وجود نیروی متخصص را از موانع اسلامی سازی علوم انسانی دانست.
تحول در علوم انسانی

حجت الاسلام حمید خانزاده درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به موانع اجرای طرح اسلامی سازی علوم انسانی گفت: متأسفانه در ایران تمام فعالیت ها به دلیل مشکلات با سرعت کم انجام می شوند که آن هم به دلیل وجود بروکراسی اداری است و از سوی دیگر افراد هم از مباحث جهادی فاصله گرفته اند و مشغول کارهای اداری شده اند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: به عنوان مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی زمانی که مسؤولیتی همانند اسلامی سازی علوم انسانی به او واگذار می شود آن را به دلیل بروکراسی اداری در لیست فعالیت های خود قرار می دهد تا زمان رسیدگی به آن فرا رسد و از سوی دیگر اگر قرار است اعضا همانند کارمندان ساعت 7 صبح در محل حاضر شوند و ساعت ۱۴ آنجا را ترک کنند کاری که در بیست سال انجام می شد تا 50 سال دیگر هم انجام نمی شود.

وی اضافه کرد: این مشکلات در بخش تولید علم نیز وجود دارد به عبارت دیگر بروکراسی و افتادن در چالش های کاغذ بازی نیز در  تولید علم وجود دارد و از سوی دیگر از مباحث جهادی فاصله گرفته ایم و به کارهای اداری می پردازیم و به عبارت صریح تر دنیا بر وظیفه غلبه کرده است.

حجت الاسلام خانزاده تصریح کرد: هر فعالیتی به ویژه در مباحث فرهنگی و تولید علم، وجود اعتقاد راسخ در فرد انجام دهنده آن ضروری است؛ امروزه در میان علما و اساتید دانشگاه افرادی که دارای اعتقاد راسخ به اسلامی سازی علوم انسانی باشند کم هستند.

وی ادامه داد: برخی اساتید دانشگاه که علوم انسانی غیر اسلامی را آموخته اند و با آن عجین شده اند چگونه می خواهند اسلامی سازی علوم انسانی را بر عهده گیرند در حالی که اعتقادی به آن ندارند؛ افراد فراوانی هستند که می گویند علوم انسانی، اسلامی سازی شوند اما افرادی که اعتقاد راسخ به اسلامی سازی علوم انسانی داشته باشند اندک هستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که در رأس اسلامی سازی علوم انسانی باید حوزه علمیه قرار داشته باشد، گفت: چنانچه در نام طرح آمده است علوم انسانی باید اسلامی شوند که متخصصان واقعی اسلام نیز در حوزه علمیه هستند البته بدین معنی نیست که افراد اسلام شناس در دانشگاه وجود ندارند اما باید حوزوی اسلام شناس این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: افراد حوزوی را نسبت به اسلامی سازی علوم انسانی می توان به چند دسته تقسیم کرد؛ نخست آن که برخی اسلام شناس قوی هستند و رساله های فراوانی نوشته اند اما متأسفانه نسبت به اسلامی سازی علوم انسانی دغدغه ای ندارند.

حجت الاسلام خانزاده افزود: برخی نیز که جوان تر هستند و دغدغه اسلامی سازی علوم انسانی را نیز دارند، اما از علم کافی برخوردار نیستند؛ به عبارت دیگر عده ای از فضلا که حتی ممکن است تدریس نیز داشته باشند و کتاب های فراوانی نیز تدوین کرده باشند و دارای دغدغه اسلامی سازی علوم انسانی نیز هستند اما به اندازه گروه قبل به مسائل اسلامی آشنایی ندارند.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر مربوط به مدیریت حوزه علمیه است البته مراد صرف مرکز مدیریت نیست بلکه مراد افرادی است که عده ای از طلاب را مدیریت می کنند و قسمتی از اسلامی سازی را نیز پیش می برند، نمی توانند افرادی که هم دغدغه مند باشند و هم عالم را تربیت کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تصریح بر این که تمام کارهای انجام شده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی در سطح متوسط است، خاطرنشان کرد: اسلامی سازی علوم  انسانی هنوز در آغاز راه است و قدم های اصلی برداشته نشده است؛ البته برای مقایسه فعالیت ها در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی باید دید که حرکت ها در این مسیر بر اساس برنامه ریزی بوده است یا خیر و این که برخی می گویند در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی کاری صورت نگرفته نیز اشتباه است./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات