۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۷۷۵۹۹

نمایشگاه اسناد تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز برپا می شود

به مناسبت سالگرد نهضت شیخ محمد خیابانی علیه قرارداد ننگین وثوق الدوله، نمایشگاهی از اسناد و تصاویر تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز برپا می شود.
شیخ محمد خیابانی و قرارداد وثوق الدوله

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی زمان برگزاری نمایشگاه اسناد و تصاویر قیام «آزادیستان» شیخ محمد خیابانی را 22 شهریور تا20 مهر ماه امسال اعلام کرد و گفت: نمایشگاه حاضر تلاشی در راستای بزرگداشت یاد و نام این مبارز نستوه استعمارستیزی و آزادیخواهی است.

مهدی بزاز دستفروش افزود: این نمایشگاه نخستین گام در راه ایجاد «خانه موزه شیخ محمد خیابانی» در محل خانه تاریخی این روحانی مبارز است.

وی با بیان اینکه آثار، اسناد و تصاویر بسیار اندکی از شیخ محمد خیابانی برجای مانده است، اظهار داشت: با این حال تشکیل خانه موزه خیابانی اقدامی در حفظ ارزش و جایگاه وی می باشد.

بزاز دستفروش ادامه داد: تشکیل خانه موزه شیخ محمد خیابانی با تاسی از الگوی موفقی چون موزه مشروطه که به همت بازماندگان رهبران و مجاهدان نهضت مشروطه پایه گذاری و در طول سال ها فعالیت روز به روز برغنای محتوای آن افزوده شده است، خواهد بود. 

وی ابراز امیدواری کرد در مسیر تشکیل این خانه موزه با برخورداری از همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، سازمان ها و نهادهای مرتبط با موضوع و همراهی محققان و بازماندگان شیخ محمد خیابانی در آینده نزدیک، در آستانه یکصدمین سالگرد وفات وی، خانه موزه شیخ محمد خیابانی راه اندازی و افتتاح شود. 

رئیس امور موزه های استان خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که در کنار گردآوری و ارائه محتوایی ارزشمند و جذاب برای بازدیدکنندگان، آرشیو پژوهشی غنی و قابل استنادی نیز برای پژوهشگران و محققان عرصه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این موزه فراهم کنیم.

وی افزود: در واقع به دنبال ایجاد موزه ای با کارکردهای فعال در زمینه آموزش و پژوهش هستیم و برای پویایی بیشتر آن سعی داریم خانه موزه شیخ محمد خیابانی با برنامه ریزی مناسب به موزه ای رویداد محور تبدیل شود.

بنابر این گزارش، شیخ محمد خیابانی ( زاده ۱۲۵۹ خامنه - وفات ۱۲۹۹ تبریز)، از فعالان سیاسی در دوره انقلاب مشروطه ایران بود.

او در مجلس دوم به وکالت رسید و بعد از دوره دوم و در حین جنگ جهانی اول به تبریز رفت، در آنجا قیام کرد و اقدام به تشکیل دولت آزادیستان نمود، اما با ورود مخبرالسلطنه انگلوفیل به تبریز به عنوان والی آذربایجان و با ظاهرفریبی دموکراتی به اشاره وی و به دست قزاق های خونخوار به شهادت رسید.

شهادت شیخ محمد خیابانی، واکنش گسترده ای در میان آزادیخواهان و روشنفکران وقت ایران داشت و شعرای بنامی چون ملک الششعرای بهار و عارف قزوینی در مرگ وی اشعار تاثیرگذاری سرودند./۹۳۵/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات