۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۵۷۷۵۶۲
برشی از کتاب «مکاتب صهیونیستی»(۲۰)؛

سرانجام غم‌انگیز ناسیونالیسم در کشورهای اسلامی

پرچمداران اصلی جریان ملّی‌گرای، در ایران کسانی بودند که هم ناسیونالیست و هم با تمام وجود، شیفته غرب بودند.
کشورهای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی و با نظارت علمی محمدحسین فرج‌نژاد منتشر کرده است. بنابراین از این پس مطالب این کتاب را در قالب برشی از کتاب خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم:

در اواخر قرن نوزدهم و با پایان یافتن جنگ جهانی اول، امپراتوری به‌شدت ضعیف شده عثمانی، به دست متفقین افتاد و آنها آرزوی دیرینه خود را که متلاشی کردن این «امت بزرگ» بود، عملی کردند و بدین سان، استعمارگران با تزریق اندیشه مخرّب ناسیونالیسم، این امپراتوری بزرگ را شقّه شقّه کرده، چیزی از عظمت و شوکت آن باقی نگذاشتند!

شکی نیست که گسترش اندیشه‌های جدید ناسیونالیستی در کشورهای اسلامی ریشههای غربی دارد  و در واقع، شعار ملّی‌گرایی از مهم‌ترین و کارآمدترین ابزارهای استعمارگران برای نفوذ در کشورهای اسلامی و نابودی اتحادِ ملتهای مسلمان است. در ترکیه، آتاترک با همدستی انگلیسی‌ها بر حکومت عثمانی شورید و سیاست کشور ترکیه را با شعار دین‌زدایی و حرکت به سمت غرب پی‌ریزی کرد. استعمار برای تبلیغ ناسیونالیسم در ترکیه بسیار کوشید، «برنارد لوئیس» ، خاورشناس مشهور، اعتراف می‌کند که سه یهودی اروپایی، الهام‌بخش ملّی‌گرایی به ترکان بودهاند.

مشابه همین واقعه در کشورهای عربی نیز اتفاق افتاد و ناپلئون پس از حمله به مصر، برای بارورکردن حسّ ملّی‌گرایی و برانگیختن تعصب و تفاخر مصریان نسبت به گذشته خود، مؤسسه‌ای بهنام «بنیاد مصر» تأسیس کرد البته هدف اصلی ناپلئون، تقویت مصرگرایی در برابر راهبرد وحدت اسلامی بود!

پس از این دوران، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی بسیاری در مصر ظهور کردند که جنبش ملّی‌گرایی و وطن‌پرستی، شعار محوری آنان محسوب می‌شد. با تأسف بایدگفت که نهضت ناسیونالیسم مصری الگوی نهضت‌های دیگری در سایر کشورهای عربی شد.

در سال 1916 م نهضت «الثورة العربیه الکبری» با همکاری متفقین به راه افتادکه حاصل آن، تجزیه عربستان و به حکومت رسیدن سعودی‌ها بود. لورنس، در جایگاه رهبر این جریان می‌گوید: «من پیش از آنکه به حجاز بیایم، به اندیشه ملّی‌گرایی عربی ایمان عمیق و اطمینان کامل داشتم؛ چون این تفکر امپراطوری عثمانی را فرو ریخته بود».

اما ملّی‌گرایی، در ایران از دوره قاجار به‌شکل فرهنگی- و نه سیاسی- و با سیری آرام دنبال شد و پرچمداران اصلی این جریان کسانی بودند که هم ناسیونالیست و هم با تمام وجود، شیفته غرب بودند! تا جایی که باور داشتند برای ترقی باید از نوک پا تا فرق سر فرنگی شد! و این از عجایب روشنفکری (!) ترجمه شده است.

البته این خودباختگی تنها در  ایران نبود و مروری بر اندیشه‌ها و عملکردهای ملّی‌گرایان در کشورهای اسلامی گویای این حقیقت است که ناسیونالیسم در این کشورها تناقض وحشتناکی داشته است؛ زیرا طرفداران این اندیشه به‌جای آنکه نسبت به کشور، فرهنگ، آداب، رسوم و حتی دین خود تعصب داشته باشند، شیفته فرهنگ غرب بوده‌اند و این، از عجایب گرفتاری‌های روشن‌فکران ماست!

 ناسیونالیسم، یعنی همان واژهای که غربی‌ها برای احترام به فرهنگ و ارزشهای ملّی خود خلق کرده‌اند، وقتی به‌دست روشنفکران غربزده کشورهای اسلامی می‌افتد، به گونهای ترجمه می‌شود که با فرهنگ، آداب و ارزشهای ملی آنان ناسازگار است! این روشنفکران با شعار ملّی گرایی، تَبر به‌دست، به جان باورها و ارزشهای محترم ملت خویش می‌افتادند!

در ایران پرچم ناسیونالیسم را در دست میرزا ملکم‌خان ارمنی، پدر فراماسونری ایران، میرزا آقاخان‌کرمانی و آخوندزاده می‌بینیم؛ کسانی که به شهادت تاریخ، آنقدر که به غرب خدمت کردند، هرگز به کشور و ملتشان خدمت نکردند!  اگرچه ملّی گرایی در جریان ماجرای مشروطه- 1258 ش- در ایران رونق گرفت، اما اوجگیری این جریان به دوره پهلوی مربوط است که به صورت افراطی و با انگیزه به حاشیه راندن دین از صحنه اجتماع دنبال می‌شد. رضاخان تمام تلاشش را برای ناسیونالیسم فرهنگی به کار گرفت و به تجلیل از تمدن ایران پیش از اسلام و نادیده گرفتن ارزش‌ها و معیارهای اسلامی پرداخت! 

 همین سیاست در زمان سلطنت فرزندش، محمدرضا، بهشکل گسترده‌تر و علنی‌تری دنبال شد. البته با نهایت تأسّف باید پذیرفت که پان‌کردیسم، پان‌فارسیسم، پان‌عربیسم و پان‌ترکیسم در خدمت طرح اسرائیل بزرگ یا خاورمیانه آمریکایی است!

گفتنی است، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۵۶ صفحه به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه مندان برای خرید این کتاب به مدیریت توسعه علمی و ارتباطات خبرگزاری رسا مراجعه و یا با شماره تقلن تلفن: ۰۲۵۳۲۹۰۴۰۲۶--داخلی ۱۰۸ تماس بگیرند./۹۹۸/ن  ۶۰۴/ش

ارسال نظرات