۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۷۷۴۱۷
حجت الاسلام رزاقی:

قیام امام حسین احیاگر تمام ارزش های انسانی بود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تمام عالم هستی وام دار حضرت سیدالشهدا(ع) است تأکید کرد که قیام امام حسین(ع) یقینا یک حرکت الهی و احیاگر تمام ارزش های انسانی بود.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزیزالله رزاقی در مراسم عزاداری دهه اول محرم که پیش از ظهر امروز در بیت حضرت آیت الله نوری‌همدانی برگزار شد به ویژگی های نهضت حسینی پرداخت و اظهار داشت: تا پیش از زمان امام حسین(ع) و بعد از شهادت ایشان در زمان ائمه طاهرین(ع) فرصت برای قیام نبود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در زمان حضرت سیدالشهدا حرکتی مثبت و جریانی ضروری برای نجات جامعه اسلامی پیش آمد و توانست در راه خدا مصیبت ها و مصائب زیادی را برای دین خدا تحمل کند.

وی در ادامه با اشاره به سخن پیامبر گرامی اسلام(ص) که فرمود: «حسین منی و انا من حسین» خاطرنشان کرد: ابتدای این جمله مشخص است، یعنی همه می‌ دانند و باور آن سخت نیست چراکه امام حسین(ع) فرزند و نوه و پاره تن پیامبر است ولی در کنار آن جمله ارزشی فوق العاده در قسمت دوم بیان می‌ شود که بداهت جمله دوم را به اندازه مشخص بودن جمله اول بیان کند.

حجت الاسلام رزاقی تصریح کرد: این جمله نشان می‌ دهد که توحید، نبوت، هدایت مردم، مبارزه با ظلم و ستم، نجات بشریت همه از حسین(ع) است که اگر نبود اباعبدالله، توحید و نبوت و ارزش های انسانی از بین می‌ رفت و در طول تاریخ نجات جامعه وجود و برکت نظام هستی در گرو وجود مقدس ایشان است.

وی عنوان کرد: این که می‌ بینیم پیامبر این جمله را در شأن امام حسین(ع) بیان کرده است، به این معنا است که همه عالم هستی وام دار حضرت سیدالشهدا(ع) هستند، چراکه ایشان باورهای دینی و اصلا نظام بشریت را بیمه کردند.

این استاد سطح عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انگیزه های قیام های دیگر نجات یک صنف است، گفت: مثلا جمعیت کارگران برای رسیدن به اهداف خود حرکتی ایجاد کنند تا کارفرماها به حقوق دنیوی آن ها توجه کنند و همین طور اصناف دیگر ممکن است حرکت هایی داشته باشند ولی اهداف آنها صنفی و گروهی و دنیوی است ولی قیام امام حسین(ع) یک قیام کاملا الهی است.

وی بیان داشت: هیچ کس نمی تواند بگوید که امام حسین(ع) برای رسیدن به پست و حکومت این قدر هزینه کرد، و در حقیقت چه چیزی می‌ طلبد که ایشان یاران باوفا و فرزندان گرامی خود را فدا کند، بنابراین هدف اول امام حسین(ع) حاکمیت فرهنگ دین و در مسیر صحیح قرار دادن باورهای مردم بود و در کنار آن فرمودند می‌ خواهیم قوه عادله قدرتمند مسلط ایجاد کنیم که عدالت در جامعه ایجاد شود، همچنانکه در قرآن کریم می‌ خوانیم«هدف از ارسال انبیا و لزوم اطاعت مردم از آنها این است که مردم عدالتخواه شوند».

وی با بیان این که در طول تاریخ قیام های بشری غیر دینی چنین انگیزه هایی  هرگز وجود ندارد، ابراز داشت: مسأله دیگر چگونگی تقابل دو لشکر است که باید توجه کنیم؛ یک دسته مردان کارآزموده مسلح به سلاح جنگ بدون حضور زنان و فرزندانشان و در طرف دیگر کسانی که برای جنگ ابتدایی نیامده اند و در کنار آنها زنان و کودکان نیز حضور دارند که از نظر کیفیت غیر قابل قیاس است.

حجت الاسلام رزاقی تصریح کرد: در تاریخ نظیری برای این واقعه از نظر کیفیت پیدا نمی کنید و از نظر کمی هم تاریخ نویسان لشکر دشمن را 30 هزار تا 100 هزار نفر نقل کرده اند و در کنار همه این ارزش ها، سختی هایی که ایشان می‌ کشد نیز بی نظیر است، بنابراین قیام امام حسین(ع) یک قیام کاملا الهی برای احیای ارزش های دینی در جامعه بود./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات