۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۶۴۹۱۷
آیت الله خاتمی در پاسخ به رسا:

برخی به هر بهانه ای در صدد تخریب خبرگان هستند | خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست

سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان با انتقاد از جوسازی ها علیه مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی به هر بهانه ای در پی تخریب خبرگان و سرمایه های مهمی مانند نماز جمعه هستند که کار درستی نیست.
نشست خبری آیت الله خاتمی سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری نشست خبری آیت الله خاتمی سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری امروز در نشستی خبری با خبرنگاران که در ساختمان دبیرخانه خبرگان در قم برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا درباره بیانیه مجلس خبرگان رهبری و حواشی اخیر آن گفت: بیانیه ای که اخیرا منتشر شد بیانیه رییس مجلس خبرگان است نه اعضا و هیات رییسه،  این که در رسانه ها چنین منعکس شد که بیانیه مجلس خبرگان است درست نبود البته در آغاز به دلیل تعجیل در سایت خبرگان به عنوان بیانیه مجلس خبرگان آمد اما سریعا اصلاح شد.

آیت الله خاتمی ادامه داد: در بیانیه های خبرگان چند بار تصریح می شود که خبرگان در عرصه های گوناگون چه نظری دارد. رییس خبرگان به عنوان یک صاحب نظر و فقه خدوم بیانیه ای داده و انتظار می رفت بعد از اصلاح، کسانی که می خواستند اظهار نظر کنند این اصلاح را هم می دیدند برخی به هر بهانه ای از جمله بیانیه اخیر در پی تخریب خبرگان و سرمایه های مهمی مانند نماز هستند که کار درستی نیست، نباید نهادهای سرمایه نظام اسلامی را کوبید.

وی افزود: طبق قانون اساسی کشور همه در مسائل جزئی و کلی سیاسی حق اظهار نظر  دارند و ترکیب قانون اساسی بر این اساس شکل گرفته است و رییس خبرگان حق اظهار نظر دارد، چگونه برخی برای دیگران حق اظهار نظر قائل هستند اما رییس خبرگان حق اظهار نظر ندارد؟

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: می گویند خبرگان و رییس آن دخالت کرده اند در حالی که تنها اظهار نظر بوده است. آیت الله جنتی به عنوان رییس خبرگان نظر دادند و اسم توصیه کردن دخالت نیست، فرهیختگان در اعلام نظر خود آزاد هستند و آیت الله جنتی به عنوان رییس خبرگان نظرشان را بیان کردند.

وی ادامه داد: قلم فرسایی شده که وظیفه خبرگان تعیین و نظارت بر رهبری است و نباید در امور دیگر دخالتی داشته باشد، اولا که نظارت در قانون اساسی نیامده و مراقب بر داشتن شرایط مطرح شده است و ثانیا عجیب است که برای دیگران غیر از خبرگان حق اظهار نظر را قائل هستند اما می گویند خبرگان نباید اظهار نظر کند؛ اگر هم مجلس خبرگان خواست اظهار نظر کند حق قانونی آن است، این که گفته می شود خبرگان مخالف هستند هیچکدام از موافقت یا مخالفت در صحنه نیامده تا درباره آن بحث شود.

آیت الله خاتمی ابراز داشت: این که می گویند که خبرگان نباید به مسائل کشور کاری داشته باشد نادرست است، برخی از مواد بیانیه اخیر رییس خبرگان را مانند عهد شکنی آمریکا و قابل اعتماد  نبودن  اروپایی ها مورد اتفاق است، حتی موافقان برجام هم عهدشکنی آمریکا را قبول دارند، آیت الله جنتی در این بیانیه گفتند که چرا تعهد و تضمین حقوقی گرفته نشد که اگر رییس جمهور بعدی آمریکا زیر توافق زد ایران هیچ مستمسکی برای این موضوع نداشته باشد. تعبیر عذرخواهی در این زمینه بوده است.

وی عنوان کرد: آیت الله جنتی به بنده گفتند که اعلام کنم از زحمات طاقت فرسای مذاکره کنندگان تجلیل می کنند و زحمات این عزیزان جای انکار ندارد چرا که مذاکره کنندگان می خواستند تعهد را بگیرند اما نتوانستند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: دو طرف نباید از رهبر معظم انقلاب خرج کنند مجموعه فرمایشات آقا در باره برجام شامل تایید تذکر و گله می شود اما این که گزینشی برخورد شود درست نیست، در مسائل سیاسی باید حرف و استدلال خود را بگوییم. اخیرا دو طرف صریحا حرف های خود را بیان کردند. آیت الله جنتی موضع خود را بیان‌کردند و دو نوع نقد انجام شد که برخی اهانت آمیز و تخریب گرانه بود که در شان فرهیختگان نیست.

وی اضافه کرد: نباید به جای منطق و استدلال توهین کرد، برخی نقدها هم استدلالی و منصفانه بود که از این دسته از نقدها تقدیر و تشکر می کنم. کسی معتقد نیست که حرف های اشخاص قابل نقد نیست اما باید منصفانه و مودبانه باشد؛ همچنین عدالت رسانه ای باید در دستور کار قرار گیرد و تمام سخنان افراد پوشش داده شود و نباید بر اساس سلیقه ها عمل کرد.

آیت الله خاتمی تأکید کرد:‌ در آستانه رمضان ماه ضیافت الهی به احترام ماه خدا باید بگومگوها کنار گذاشته شود و با دلی پاک و بدون کینه به استقبال ماه ضیافت الهی برویم، کشور سامان دارد و بزرگی به نام رهبر‌معظم انقلاب در راس کشور هستند و مسؤولان سه قوه بارها اعلام کردند که همراه ولایت هستند یعنی نیت همراهی دارند و ممکن است که در عمل نقدی به آن ها وارد باشد.

وی تصریح کرد: در مساله مهم امروز کار با عقل جمعی پیش خواهد رفت. به نفع همه و مسؤولان است که در مسائل گوناگون مانند برجام فضای نقد در کشور باز باشد، باید اجازه دهیم فقیهی مانند آیت الله جنتی اظهار نظر کند و آن ها نقد کنند چرا که خفقان سیاسی از هیچکدام از سلایق به مصلحت کشور نیست، در چارچوب دین و ارزش های دینی باید نقد، بررسی و تحلیل وجود داشته باشد که به مصلحت کشور خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود با اشاره به هفتادمین سال اشغال فلسطین و انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: اقدام تحریک آمیز رییس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آن فتنه ای جدید و نشانگر  کینه دشمنان علیه اسلام است.

وی افزود: مردم فلسطین به پا خاستند و اعتراض کردند که ده ها نفر کشته و مجروح شدند که این جنایات را محکوم می کنیم و هر گامی که اشغالگران در این عرصه بر می دارند سبب نابودی آن ها می شود.

آیت الله خاتمی برگزاری انتخابات موفق در عراق را تبریک گفت و اظهار داشت: فارغ از هر نتیجه ای برگزاری انتخابات و توجه به مردم سالاری جای تبریک دارد، مردم عراق پس از دوران داعش پای صندوق رای رفتند و سرنوشت خود را رقم زدند؛ امیدواریم مردم عراق با سازندگی کشور خود بتوانند این مردم سالاری را تقویت و تحکیم کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به پیروزی حزب الله در انتخابات لبنان ابراز داشت: با وجود همه تلاش ها، دشمنان ناکام ماندند و جریان مقاومت پیروز شد که به مردم لبنان و رهبر مجاهد حزب الله سید حسن نصرالله تبریک می گوییم.

وی عنوان کرد: از نیمه دوم فروردین ۹۷ تا کنون کمیسیون ها و هیات اندیشه ورز ۷ جلسه داشتند، کارگروه های اندیشه ورز نیز ۳ جلسه داشتند، هیات اندیشه ورز با هدف تدوین آیین نامه اجرایی و تعیین اولویت ۲ جلسه داشته است.

عضو هیات رییسه خبرگان خاطرنشان کرد: کمیسیون سیاسی ۴ جلسه با حضور مسؤولان و کارشناسان داشته است و کمیسیون های دیگر نیز فعالیت داشته اند، این گونه نیست که خبرگان سالی دو جلسه داشته باشد بلکه کمیسیون ها کامل فعال بوده و به وظیفه خود عمل می کنند.

ارسال نظرات