۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۴۵۹۱۲
آيت الله نمازي:

هر فردی صلاحیت تربیت فرزندان جامعه را ندارد

آیت الله نمازی گفت: نبايد تصور شود هركسی داراي مدرك عاليه و دانشگاهي باشد صلاحيت تعليم و تربيت فرزندان جامعه را دارد، چرا كه تربيت از نگاه توحيدي يك كار زميني نيست، بلكه يك كار آسماني است.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در ديدار مسؤولان دانشگاه فرهنگيان استان اصفهان و مركز كاشان، گفت: گام مباركي در نظام جمهوري اسلامي ايران است كه يك دانشگاه تخصصي براي تربيت كادرهاي تعليم و تربيت آموزش و پرورش تأسيس شده است.

وي مهمترين موضوع هر كشور و ملتي را در مرحله نخست تربيت و سپس آموزش دانست و افزود: ريشه و اساس بسياري از خلأها و كمبودهاي دانشگاه ها و مديريت ها در كشور به آموزش و پرورش مي رسد چرا كه بعد از محيط خانواده، محيط مدرسه قرار دارد و آنچه وارد جامعه مي شود خروجي آموزش و پرورش است.    

آيت الله نمازي ادامه داد: محيط خانواده براي تربيت فرزندان بايد محيطي سالم باشد تا فرزنداني كه در محيط سالم خانه تربيت مي شوند در ادامه وارد محيط آموزش و پرورش شده و اين روند تا رسيدن به آموزش عالي و دانشگاه ادامه دارد، فرزندان سالم و صالح باشند.

وي با تأكيد بر اينكه شرايط آموزش و پرورش بايد عالمانه باشد، اظهار داشت: نبايد تصور شود هركسی داراي مدرك عاليه و دانشگاهي باشد صلاحيت تعليم و تربيت فرزندان جامعه را داشته باشد، چرا كه تربيت از نگاه توحيدي يك كار زميني نيست، بلكه تربيت يك كار آسماني است.

نماينده ولي فقيه در كاشان، تعليم را كاري زميني بر مبناي آموزش و فرمول دانست و عنوان كرد: تربيت از جنس عالم ماده نيست، بلكه از عالم امر و ملكوت و آسماني است و نخستین صف ذات حق نيز صفت تربيت است.

آيت الله نمازي، امر تربيت را مهم و حساس دانست با اشاره به اينكه برخورد معلم با شاگرد كار عالمانه اي است، يادآور شد: با خشنونت، تندي، بداخلاقي و عصبانت نمي توان انسان را تربيت كرد، چرا كه اين محبت و مودت و رحمت است كه جاذبه ايجاد مي‌كند و مظهر محبت و مودت و رحمت نيز خدا است و او نيز بر اساس رحمت همه چيز را آفريده است.

امام جمعه کاشان گفت: مهر و محبت اساس تعامل و هم زيستي در محيط خانواده است و اگر در خانواده زن و مردم نسبت به يكديگر و فرزندان خود محبت داشته باشند اين خانه عرشي است، اما اگر تندي و خشونت بداخلاقي باشد چنين خانه اي ويران و متلاشي خواهد شد.

وي ادامه داد: قانون تعليم و تربيت براساس مهر و محبت است، معلم، دبير، آموزگار و اساتيد، دانش آموزان را بايد فرزندان خود بدانند و هرگونه رفتاري كه با فرزندان خود دارند با دانش آموزان خود نيز همان رفتار را داشته باشند.

نماينده ولي فقيه در كاشان كار دانشگاه فرهنگيان را حساس و سنگين خواند و عنوان كرد: اگر بخواهيم براي آينده اسلام و انقلاب و ديگر كشورهاي جهان اسلام الگو باشيم بايد معلمان و دبيران و آموزگاران را براساس اصول و آداب توحيدي تربيت كنيم كه اين كار خيلي مهم و حساسي است.

آيت الله نمازي يادآور شد: امروز نگاه به آموزش و پرورش و دانشگاه زميني است و آن نگاهي نيست كه در نظام توحيدي بايد وجود داشته باشد، از اين رو دانشگاه فرهنگيان با وجود اهميتي كه دارد هنوز در كارهاي ابتدايي خود متوقف مانده و حتي از داشتن فضاي مناسب، فرح بخش و وسيع آموزشي محروم است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات