۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۵۱۹۷۶۶
مسؤول ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش حوزه های علمیه:

تحقیق و پژوهش رکن جداناپذیر حوزه های علمیه است

مسؤول ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش سطح عالی حوزه های علمیه با تأکید براین که حوزه هیچ گاه با تحقیق و پژوهش بیگانه نبوده بلکه رکن اصلی فعالیت های حوزوی همین مقوله مهم بوده است، گفت: امروز نیز همانند گذشته باید مسائل پژوهشی جزء اولویت های نخست اساتید و مدیران مدارس علمیه قرار گیرد.
پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام اکبرپور روشن، مسؤول ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش سطح عالی حوزه های علمیه دوشنبه شب در جمع اساتید شرکت کننده در سومین دوره دانش افزایی پژوهشی حوزه علمیه مازندران در ساری با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های دانش افزایی برای اساتید مدارس علمیه کشور، گفت: باید از این ظرفیت های به وجود آمده در جهت تقویت جایگاه پژوهش در حوزه بهره گیریم.

وی با بیان این که تا سال گذشته دوره های آموزشی دانش افزایی اساتید حوزه به صورت منطقه ای برگزار می شد، افزود: اما از امسال به دلیل اهمیت موضوع و کند بودن برنامه تصمیم بر استانی برگزار شدن این دوره ها برای اساتید حوزه گرفته شده است.

حجت الاسلام اکبرپور از برگزاری 17 دوره دانش افزایی پژوهشی ویژه اساتید حوزه علمیه سال گذشته در سراسر کشور خبر داد و بیان داشت: امسال نیز به طور جدی برگزاری این دوره های آموزشی را در دستور کار خود قرار دهیم.

مسؤول ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش سطح عالی حوزه های علمیه با بیان این که طرح برگزاری دوره های دانش افزایی پژوهشی به طور جدی در استان ها پیگیری می شود، خاطرنشان کرد: تاکنون نیز چندین استان این گونه طرح ها را برگزار کرده اند.

حجت الاسلام پوراکبر روشن با بیان این که امروز اساتید حوزه های علمیه کسانی را راهبری می کنند که مایه دلخوشی حضرت ولیعصر(عج) هستند، بیان داشت: خدمت به سربازان حضرت ولیعصر(عج) یک سعادت بزرگی است که به نصیب هر کسی نخواهد شد.

وی با اشاره به این که مسیر و مدار برنامه های ما در حوزه باید پژوهشی باشد، تصریح کرد: امروز پژوهش در حوزه از یک اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مسؤول ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش سطح عالی حوزه های علمیه با بیان این که تحقیق و پژوهش یکی از شاخصه های مهم در رشد و تعالی حوزه همواره مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: توجه ویژه علمای گذشته به مقوله تحقیق و پژوهش خود خبر از اهمیت این مسأله مهم می دهد.

حجت الاسلام اکبرپور روشن با بیان این که امروز آثار به جای مانده از علما و شخصیت های بزرگ حوزوی نشان دهنده سال ها مجاهدت و تلاش در عرصه تحقیق و پژوهش است، تصریح کرد: آثار و تألیفاتی که امروز از علما و شخصیت های بزرگ حوزوی به یادگار مانده است به آسانی به دست نیامنده است.

وی با اشاره به این که متأسفانه برخی ها سال ها در کسوت استادی در حوزه مشغول تدریس هستند و حتی عالم مسلم محسوب می شوند، اما هیچ ثمره ای از خود به جای نگذاشته اند، خاطرنشان کرد: ثمره سال ها تحصیل علم و دانش در حوزه های علمیه باید تألیفات علمی و دینی باشد.

مسؤول ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش سطح عالی حوزه های علمیه با بیان این که مجموعه مدیران حوزه برای رفع دغدغه هایی که امروز در حوزه پژوهش وجود دارد تصمیم گرفتند دوره های دانش افزایی استاتید حوزه را در کشور برگزار کنند، گفت: در همین راستا هشت دوره منطقه با حضور استان های هم جوار هر استانی   

وی با بیان این که در مصوبه جدید حوزه های علمیه آمده کسانی که می خواهد حکم جدید استادی دریافت کند باید از این دوره های دانش افزایی به خوبی بهره مند شده باشد، افزود: این قانون برای کسانی ک در گذشته احکام تدریس خود را دریافت کردند پس از پنج سال قابل اجرا است.

حجت الاسلام اکبرپور روشن با اشاره به این که اساتید حوزه شرکت کننده دوره های دانش افزایی پژوهشی باید32 ساعت آموزشی را با موفقیت بگذارنند، خاطرنشان کرد: به اساتیدی که در این دوره های آموزشی و کارگاهی شرکت می کنند در پایان دوره گواهینامه معتبر از سوی حوزه های علمیه اعطاء خواهد شد.

وی با بیان این که در حال حاضر تقویت بنیه تحقیقاتی و پژوهشی اساتید حوزه یکی از مهم ترین دغدغه های مجموعه مدیریت حوزه های علمیه است، تصریح کرد: به همین دلیل همه ظرفیت های موجود برای تقویت بعد پژوهشی در مدارس علمیه به کار گرفته شده است.

مسؤول ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش سطح عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که رونق فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در مدارس علمیه یک ضرورت مهم است که باید از سوی اساتید و مدیران مدارس دنبال شود، خاطرنشان کرد: طلاب و مدارس علمیه به هیچ عنوان از مسائل تحقیقاتی و پژوهشی جدا نیستند بلکه مکمل یکدیگر هستند.

حجت الاسلام اکبرپور روشن با تأکید براین که اساتید به عنوان کسانی که ارتباط مستمر و بسیار نزدیکی با طلاب دارند نقش بسیار مهمی در پرورش طلاب محقق و پژوهشگر بر عهده دارند، گفت: باید مسیر پژوهشگری از همان پایه های نخست حوزه از سوی مدیران و اساتید برای طلاب تبیین شود.

وی با بیان این که خوشبختانه امروز ظرفیت های خوبی برای تبدیل مسأله تحقیق و پژوهش به یک فرهنگ در حوزه های علمیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: زمانی خواهیم توانست در این عرصه موفق شویم که از ظرفیت ها حداکثر استفاده را ببریم.

مسؤول ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش سطح عالی حوزه های علمیه با تأکید براین که حوزه هیچ گاه با تحقیق و پژوهش بیگانه نبوده بلکه رکن اصلی فعالیت های حوزوی همین مقوله مهم بوده است، تصریح کرد: امروز نیز همانند گذشته باید مسائل پژوهشی جزء اولویت های نخست اساتید و مدیران مدارس علمیه قرار گیرد./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات