۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۴۷۹۵۸۱
با صدور موافقت اصولی از سوی شورای گسترش حوزه های علمیه:

مرکز تخصصی آموزشی سبک زندگی آل یاسین راه اندازی می شود

حجت الاسلام فعالی از تأسیس مرکز تخصصی آموزشی سبک زندگی آل یاسین در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: موافقت اصولی این مرکز از سوی شورای گسترش حوزه های علمیه صادر شده است.
حجت الاسلام محمدتقی فعالی حجت الاسلام محمدتقی فعالی حجت الاسلام محمدتقی فعالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم جدیدی است که پژوهشگران حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی برای بیان رفتارشناسی انسان ها بیان می کنند، دامنه بکارگیری این مفهوم تا جایی رواج یافته که امروزه جانشین بسیاری از مفاهیم و واژگان سنتی شده است.

اصطلاح سبک زندگی، پیوند نزدیکی با مجموعه ای از مفاهیم دارد نظیر فرهنگ، جامعه، ذهن، رفتار، معنا، شخصیت، محیط، وراثت، نیاز، سلیقه، مد، منزلت و سنت. مفهوم سبک زندگی از یک سو جزئی ترین رویدادهای حیات بشر و از سوی دیگر تا اعماق وجود آدمی را در بر می گیرد، از این رو هم شامل و هم عمیق است.

در عصر جدید بخش قابل توجهی از مطالعات درباره فنون زیستن، به نقش دین در مفهوم سبک زندگی باز می گردد. یکی از مهم ترین ابعاد مفهوم سبک زندگی این است که دین می تواند به عنوان نیروی برتر، نقش حیاتی در الگوی حیات  و نحوه زیستن آدمیان بر روی زمین ایفا کند.

دین به عنوان نظامی از باورها، ارزش ها و رفتارها می تواند به آدمی برای دستیابی به سبک الهی در زندگی کمک کند. در این میان اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

براساس معارف عمیق اسلامی که ریشه در آیات قرآن، احادیث معتبر، مفاهیم مربوط به ادعیه و سیره بزرگان دارد، می توان الگویی برای سبک زندگی در این جهان تعریف کرد، به گونه ای که آدمی را آماده ورود به زندگی ابدی و زیستن بی پایان کند. مفاهیم مربوط به سبک زندگی در منابع اسلامی بسیار فراوان اما به ندرت استخراج شده است.

در همین راستا و با صدور موافقت اصولی از سوی شورای گسترش حوزه های علمیه، روند تأسیس مرکز تخصصی آموزشی آل یاسین در راستای شکل گیری رشته تخصصی سبک زندگی اسلامی آغاز شد. 

تأسیس این مرکز پس از چند جلسه بحث و بررسی در شورای گسترش حوزه های علمیه، مورد موافقت این شورا قرار گرفت و با تأیید آن در دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، جهت اجرایی شدن به مدیریت حوزه های علمیه ابلاغ گردید. در حال حاضر روند تأسیس این مرکز آغاز شده است.

به همین منظور در گفت و گو با حجت الاسلام محمدتقی فعالی، رییس مؤسسه سبک زندگی آل یاسین و مؤسس مرکز تخصصی سبک زندگی آل یاسین، اهداف و برنامه های این مرکز و روند تأسیس آن را جویا شدیم.

حجت الاسلام فعالی با اشاره به ضرورت تأسیس این مرکز، به تشریح کارکردهای رشته سبک زندگی اسلامی در نظام علمی حوزه و اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص و روند تأسیس این مرکز پرداخت. حاصل این گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود.

رسا ـ چه ضرورتی سبب شد که اقدام به درخواست تأسیس مرکز تخصصی آل یاسین و به تبع آن، رشته تخصصی سبک زندگی اسلامی کنید؟

یکی از مهم ترین ضرورت هایی که در راستای راه اندازی مرکز تخصصی و رشته سبک زندگی اسلامی احساس شد، تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه است.

واقعیت این است که اگر بخواهیم به مقوله سبک زندگی اسلامی به صورت علمی بپردازیم، یکی از کمبودهای اصلی که در این رابطه احساس می شود، فقدان نیروی انسانی متخصص است که با علوم اسلامی آشنا باشد تا بتوانند با نگاهی علمی به تبیین و پی ریزی سبک زندگی اسلامی بپردازند. چنانکه نیروی انسانی متخصص در هر عرصه ای پایه اصلی توسعه علمی آن رشته است.

یکی دیگر از ضرورت های راه اندازی این مرکز و رشته، زمینه سازی انجام پروژه های پژوهشی است که از طریق تربیت پژوهشگران می توان به آن جامه عمل پوشانید. به این نکته باید اشاره کرد که یکی از اقدامات مهم در حوزه پژوهش های دینی، ارائه الگوهای دینی ناظر به زندگی متدینان است.

مرکز تخصصی سبک زندگی آل یاسین می‌ تواند با کار دقیق علمی و کارشناسی، آن الگوها را شناسایی کرده و با توجه به اینکه امروزه، جامعه جهانی و جامعه ایران با تحولات متعددی مواجه است و نیازها و سؤال های جدیدی پیش روی جامعه قرار داد، این مرکز می‌تواند الگوهای دینی را به روز و به صورت عملی به جامعه عرضه کند.

از سویی ما برای آموزش سبک زندگی اسلامی در هر قالبی به مخاطبین، نیازمند به اساتید و آموزشگرانی در سطوح مختلف هستیم که بتوانند مفاهیم سبک زندگی را به مخاطبان منتقل کنند و این مرکز می تواند به تأمین چنین هدفی بپردازد.

رسا ـ به نظر می رسد تأسیس این رشته زمینه جدیدی خواهد بود برای پرداختن حوزویان به موضوعات نوپدید و کاربردی جامعه و از این طریق، محققان حوزوی می توانند ضمن آشنایی با نیازها و ارتباط با بدنه جامعه، به شکل علمی به این موضوعات بپردازند، تأسیس این مرکز و رشته تخصصی چه تأثیری در روند علمی و آموزشی حوزه دارد؟

اولاً: این مرکز می تواند حوزه ها و موضوعات و مسأله‌ های جدید را پیش روی اساتید و محققان حوزوی و دانشگاهی قرار دهد تا بتوانند با تأمل در این فضاهای جدید، علوم اسلامی را به روز کنند، زیرا یکی از آموزه های علمای سلف این بوده که دین را وارد زندگی مردم کنند؛ مفهوم سبک زندگی برای ورود دین به زندگی مردم بیشترین ظرفیت ها را دارد.

ثانیاً: ضمن آنکه با ورود حوزه های علمیه به مسائل جدید و نوپدید، می شود به پویایی بیشتر در علوم حوزوی به ویژه دو علم فقه و اخلاق کمک کرد، این دو علم، از علوم قدیمی و سنتی حوزه های علمیه هستند که می توانند ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با سبک زندگی اسلامی داشته باشند زیرا علم فقه به استنباط احکام شرعی از منابع معتبر می پردازد و این احکام ناظر به رفتارهای مکلفین است، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که چگونه می توان این احکام را وارد زندگی مردم کرد.

دانش سبک زندگی می تواند شیوه های ورود و حضور احکام فقهی را در متن زندگی مردم با توجه به شرایط جدید جهان و ایران تبیین کند، این شرایط شامل تمام تحولات و دگرگونی هایی است که امروزه در جهان و ایران در ابعاد مختلف بینش ها، نگرش ها، باورها، ارزش ها، هنجارها و رفتارها ایجاد شده است.

ناگفته پیداست که رسانه های جمعی خصوصاً شبکه های اجتماعی نقش بسزایی در این تحولات ایفا می کنند.

ثالثاً: از الزامات حوزه این است که به شیوه های زندگی مردم توجه کند و متناسب با شرایط روز جامعه برای آنها الگوسازی نماید. دانش سبک زندگی و نیز دستاوردهای مرکز تخصص آموزشی ظرفیت فراوانی دارد تا به این هدف ارزشمند جامه عمل بپوشاند.

با توجه به این که الگوهای سبک زندگی باید دینی و اسلامی باشد و در این زمینه فقط روحانیت به عنوان کارشناسان و متخصصان اصلی دین شناخته شده اند، طبعاً ارائه الگوهای دینی فقط از نظام روحانیت بایسته است. از این رو لازم است از یک سو ارائه الگوهای دینی سبک زندگی به روحانیت و حوزه واگذار شود و از سوی دیگر حوزه ها با همت والا و توان کافی به این مقوله وارد شوند.

در همین رابطه لازم است به این نکته توجه کنیم که نخستین شخصیتی که از ضرورت پرداختن به سبک زندگی اسلامی سخن به میان آورد رهبر معظم انقلاب به عنوان یک روحانی والامقام و صاحبنظر است.

رسا ـ تأسیس مرکز آموزشی تخصصی آل یاسین و رشته تخصصی سبک زندگی اسلامی، دومین گام برای پرداختن علمی به موضوع سبک زندگی اسلامی است که پس از تأسیس پژوهشکده از سوی جنابعالی برداشته شده است، در این زمینه توضیح فرمایید.

یکی از برنامه های اصلی بنده این است که موضوع سبک زندگی اسلامی در چند بُعد مورد توجه قرار گیرد و برای هر یک، قالب های مربوط به خود را پی ریزی کرده ایم، بنابراین، فعالیت های تحقیقاتی و انجام پروژه های پژوهشی در قالب پژوهشکده سبک زندگی اسلامی انجام می شود؛ از سویی کار تربیت نیروی انسانی و فعالیت های آموزشی را نیز در قالب رشته و مرکز تخصصی سبک زندگی اسلامی برنامه ریزی کرده ایم.

در بخش آموزش، افزون بر ایجاد نظام آموزشی و دوره های رسمی، طراحی آموزش های مختلف از قبیل دوره های حضوری، نیمه حضوری، مجازی، پودمانی، میان مدت و کوتاه مدت، تربیت مربی و نیز برگزاری کارگاه های سبک زندگی اسلامی در سطوح مختلف و برای اقشار مختلف در دستور کار قرار دارد و طرح های فرهنگی هم در قالب مؤسسه سبک زندگی آل یاسین برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

رسا ـ در رابطه با روند صدور مجوز و پیگیری هایی که در این زمینه انجام شد و نیز نحوه همکاری و اهتمام دستگاه مدیریتی حوزه و زمان رسمی آغاز به کار مرکز تخصصی توضیح بفرمایید.

درخواست تأسیس این رشته از یک سال پیش در سال 94 به مرکز مدیریت حوزه های علمیه ارائه شد و پیگیری های مختلف اداری و کارشناسی از سوی مؤسسه آل یاسین صورت گرفت، با اهتمام ویژه مدیریت جدید حوزه های علمیه آیت الله اعرافی نسبت به موضوعات کاربردی و راهبردی، این روند شتاب بیشتری گرفت و خوشبختانه در سه ماه اخیر در جلسات مختلف شورای گسترش حوزه و معاونت آموزش مورد بحث و بررسی قرار گفت و به نتیجه رسید.

پس از صدور موافقت اصولی با ایجاد مرکز و رشته تخصصی، اکنون در حال انجام مقدمات تأسیس مرکز نظیر طراحی ساختار، تدوین آیین نامه ها و اسناد اداری و سایر کارهای لازم هستیم و امیدواریم در نیمه دوم سال 96 این مرکز رسماً فعالیت آموزشی خود را آغاز کند.

رسا ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

/907/گ404/ج

گفت و گو از: محمدباقر محجوب

ارسال نظرات