۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۴۷۱۸۹

حماس بر عدم صلح با رژیم صهیونیستی تأکید کرد

نایب رییس حماس گفت: امکان ندارد حماس هرگونه «صلح» مورد نظر با رژیم صهیونیستی در طرح پیشنهادی مصر را بپذیرد.
ابومرزوق

به گزارش خبرگزاری رسا، «موسی ابومرزوق» نایب رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، در کنفرانسی مطبوعاتی در الجزایر و در پاسخ به پرسشی درباره موضع حماس در قبال طرح پیشنهادی عبدالفتاح السیسی برای حل بحران خاورمیانه، هرگونه صلح با رژیم صهیونیستی در این طرح را رد کرد.

وی افزود: جزییات طرح صلح مصر هنوز کاملا مشخص نشده و مقامات مصری هنوز درحال کار بر روی آن هستند.

وی ادامه داد: آنچه ما از صحبت های رییس جمهوری مصر برداشت می کنیم، این است که اختلافات موجود در جبهه فتح برطرف شود و سپس به سمت وفاق ملی در میان گروه های داخلی فلسطینی پیش برویم و در مرحله بعد، رژیم صهیونیستی دیدگاه و چشم انداز خود از صلح را ارائه دهد و قاهره میزبان گفت و گوهای صلح بین دو طرف شود.

در داخل جنبش فتح اختلاف هایی بین محمد دحلان و محمود عباس در جریان است که این گروه را به دو بخش تقسیم کرده است.

به گزارش ایرنا، محمود عباس در سال 2013 دحلان را متهم به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی، دست داشتن در ترور رهبران فلسطینی و همکاری در ترور یاسر عرفات رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطینی کرد که این ادعا با واکنش دحلان و تکذیب وی مواجه شد و او نیز به نوبه خود محمود عباس را متهم کرد در راستای اجرای برنامه های مورد نظر رژیم صهیونیستی وقدرت های خارجی گام برمی دارد.

ابومرزوق ادامه داد: حماس موضع خود را در حمایت از هرگونه تلاش برای رفع اختلافات در بین گروه های فلسطینی و تحقق وفاق ملی اعلام کرده و آماده برای تلاش بیشتر برای تحقق این هدف است.

وی افزود: اما بخش دوم برنامه یعنی صلح و گرمی روابط با رژیم صهیونیستی را به شدت رد می کنیم و هرگونه اقدام در این زمینه باید در جهت مخالفت با دشمن اشغالگر سرزمین هایمان باشد.

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر در ماه می (اردیبهشت ماه) سال جاری اعلام کرده بود طرح صلحی برای حل بحران خاورمیانه دارد.

وی گفته بود که ممکن است برخی بگویند نمی توان به صلح و گرمی روابط با تل آویو دست یافت اما من اعلام می کنم تحقق این صلح در صورتی میسر خواهد بود که مسائل برداران فلسطینی ما حل شود و بتوانیم آنها را به تشکیل یک کشور مستقل در سرزمین هایشان امیدوار ودلگرم کنیم.

به گزارش ایرنا، پیش تر پایگاه صهیونیستی نیوز1 اعلام کرده بود که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تمایلی به اجرای طرح صلح مصر برای حل اختلافات مقامات فلسطینی با رژیم صهیونیستی ندارد.

به نوشته این پایگاه خبری، عباس معتقد است طرح مصر که قرار است در چارچوب یک کنفرانس منطقه ای و در قالب مذاکرات مستقیم بین مقامات رژیم صهیونیستی و حکومت خودگردان و با نظارت مصر برگزار شود مانند طرح صلح فرانسه که یک کنفرانس بین المللی است و دارای زمانبندی خروج نیروهای اشغالگر صهیونیست به مرزهای 1967 می باشد، نیست.

به اعتقاد محمود عباس، طرح صلح مصر استراتژی بین المللی کردن درگیری های فلسطین با رژیم صهیونیستی را برای کشاندن این رژیم به نهادهای بین المللی و ترغیب تحریم علیه آن در جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

این پایگاه صهیونیستی افزود، اختلاف دیگری که بین مصر و تشکیلات خودگردان وجود دارد مربوط به درگیری بر سر باقی ماندن محمود عباس در حاکمیت تشکیلات خودگردان است و السیسی تمایل دارد ریاست تشکیلات خودگردان به «محمد دحلان» رقیب ابومازن برسد و در همین راستا بود که چند ماه پیش رییس جمهوری مصر از عباس خواست با دحلان آشتی کند و به وی اجازه دهد به مناطق اشغالی فلسطین و در صف جنبش فتح بازگردد که ابومازن با این درخواست مخالفت کرد.

مصر معتقد است که محمود عباس به زودی از تشکیلات خودگردان فلسطین عزل می شود و قاهره تمایل دارد حاکم بعدی فلسطین مورد قبول مصر باشد به همین دلیل محمد دحلان را از میان همه نامزدهای حاکمیت ترجیح می دهد.

دحلان روابط خوبی با عبدالفتاح السیسی دارد و میانجی بین مصر و اتیوپی در خصوص ساخت سد النهضه بوده است.

مخالفت محمود عباس با ابتکار صلح مصر و آشتی با محمد دحلان اکنون به مثابه ابرهای سیاهی بین روابط مصر و فلسطین خودنمایی می کند.

منابع مصری می گویند که السیسی قصد دارد ابتکارش را به پیش براند و این مساله ابومازن را در وضعیت سختی قرار می دهد.

به نوشته این پایگاه صهیونیستی، برخی منابع در جنبش فتح معتقدند که عباس در انتهای کار مجبور می شود ابتکار مصر را بپذیرد./847/ب102/د

ارسال نظرات