۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۴۴۷۰۱۳
امام جمعه موقت تهران:

طلبه باید کم هزینه و پر فایده باشد

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه طلبه باید کم هزینه و پر فایده باشد، گفت: بیهوده رفتار و زندگی کردن مورد رضایت خدا و امام زمان(عج) نیست، طلبه باید فکر کند در پایان زندگی‌اش به کجا می‌رسد.
کاظم صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه مروی در سال تحصیلی 95-96 که در مسجد مروی برگزار شد با عرض تبریک ضمن آغاز حرکت نوری، معنوی و معرفتی طلاب به سوی خدا اظهار داشت: این آغاز را به محضر امام زمان(عج) که صاحب اصلی حوزه‌ها است و همچنین رییس حوزه‌های علمیه تهران و مدیر حوزه علمیه مروی نیز تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: در آغاز تحصیل حوزوی باید به این نکته توجه کرد که خداوند مقصد آفرینش کائنات را عالم شدن ما قرار داده است، زمین در اصل مدرسه است و هر آنچه در زمین است زبان خدا است و با ما سخن می‌گوید و پیام‌آور خداوند است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه همه مخلوقات خدا کلمات خداوند است و همه آنها در اصل زبان استاد است خاطرنشان کرد: همه اینها برای این است که شما بدانید و بفهمید، اما اینکه کدام علم هدف آفرینش است مهم است، باید دانست که قدرت خدا لایتناهی است، از سوی دیگر احاطه علمی حق تعالی به همه مخلوقات هست ما باید با تمام وجود اینها را بیاموزیم.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه همه موجودات با همه وسعتی که دارند مقدمه‌ای هستند که ما عالم بشویم تصریح کرد: اینکه ما چگونه عالم بشویم در قرآن آمده است، خداوند جن و انس را منحصرا برای مقدمه خودش خلق کرده است، در واقع عبادت راه علم است و کسی که عبد نباشد عالم نخواهد شد.

وی افزود: در آیات قرآن آمده است که پیامبر خداوند و اهل بیت عالم به غیب بودند و خداوند خیلی علوم دنیا را به آنها نشان می‌داد، زیرا آنها با عبادت به این درجه رسیده بودند، عبادت تنها راه رسیدن به یقین است، یقین نیز علم زلال است و علمی که در آن ابهام وجود ندارد، به این ترتیب انسان هجرت و مقصدش باید مشخص باشد و اینکه چرا انسان باید طلبه شود، عالم به لغت باشد، صرف و نحو بخواند و چرا باید در مجموع فیلسوف شود این است که طلبه باید به همه علوم اشراف داشته باشد چون در طب ریاضی، نجوم و.... عالم باشد تا عالم به همه چیز شود تا بتواند در کل کمک کند به اسنان های دیگر که در معاصر ما شاهد علامه طباطبایی در این زمینه هستیم.

امام  جمعه موقت تهران با بیان اینکه اگر هدف از طلبه شدن امام جماعت شدن یا منبری شدن است  بهتر است کسی به حوزه نیاید یادآور شد: طلبه باید با هدف مهاجر الی الله بودن باشد چون کسی که صاف برای خداوند کار کند ارزشمند است و نه لباس شهرت بپوشد، در این راستا نیز اگر قدم اول نور باشد زیربنا محکم می‌شود پس گام اول برای طلبه و استحکام بنای کارش باید اخلاص باشد، اگر از ابتدا طلبگی برای اهداف دنیای و دیگری باشد این شخص خداپرست نیست خود پسند است و حوزه جای او نیست، در واقع بیت حوزه بیت نفس است و باید طلبه از خودش فاصله گرفته باشد چون کسی که طلب می‌شود آمده که نفس خود را کنار بگذارد.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه اخلاص علائمی دارد تاکید کرد: انسان خالص در هر شرایط دوست ندارد کسی از آن تعریف کند، انسان اگر در طلبگی اخلاص نداشته باشد امام زمان او را نمی‌پذیرد، پس بدانید که طلبگی حریت است.

وی ابراز داشت: ابتدا باید همت طلبه‌ها این باشد که در راه خدا کار کنند، انسان وقتی موفق است که در هر راهی چیزی جز خدا را در نظر نگیرد، بیهوده رفتار کردن و زندگی کردن مورد رضایت خدا و امام زمان(عج) نیست، طلبه باید فکر کند در پایان زندگی‌اش به کجا می‌رسد، الان طلبه‌‌ها جوان هستید و نگذارید جوانیتان هدر برود و قدر آن را بدانید، طلبگی باید کم هزینه و پر فایده باشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه طلبه باید کیفیت بالا داشته باشد اضافه کرد: در این بازار تحصیل ابتدا از خدا نماز با خشوع بخواهید، کیفیت درس در مرحله بعد است، در واقع طلبه باید همیشه اخلاق داشته باشد چون علم نور است و خدا آن را در دلی قرار می‌دهد که حقیقت بندگی را بفهمد.

وی در پایان گفت: توسل روح طلبگی است و طلبه باید چشم معرفت داشته باشد، قرآن به این سه رکن تقوا، توسل و مراقبت به عنوان رکن طلبگی نام می‌برد، توسل انسان را از تکبر نجات می‌دهد./202/816/ب1

ارسال نظرات