۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۴۶۹۸۳
امام جمعه موقت اصفهان:

علم در کنار بصیرت راهگشای مشکلات است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: نیاز واقعی بشر زمانی تأمین می شود که علم دانشمندان توأم با بصیرت و ایمان باشد، این علم است که به بشریت خدمت می کند، این علم است که لحظه به لحظه به بشر حیات جدید می بخشد، مهم این است که عالم متقی باشد وگرنه علمش چماقی بر سر بشریت می شود.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی شب گذشته در مسجد الغفور خیابان سروش، گفت: علم سرچشمه قدرت و بسیاری از پیشرفتهای مادی است.

وی با اشاره به روایات معصومین(ع) افزود: علم مقدمه معرفت است و اگر این علم به انسان معرفت ندهد، منجر به ایجاد مشکلات بسیار زیادی می شود که قابل حل کردن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی به انواع بمبهای شیمیایی، میکروبی و هسته ای اشاره کرد و ادامه داد: سازندگان این بمبها بمبهای فارغ التحصیلان دانشکده های شیمی، میکروبیولوژی و فیزیک هستند، اینها عالمانی هستند که علمشان موجب بیچارگی بشر شده است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: نیاز واقعی بشر زمانی تأمین می شود که علم دانشمندان توأم با بصیرت و ایمان باشد، این علم است که به بشریت خدمت می کند، این علم است که لحظه به لحظه به بشر حیات جدید می بخشد، مهم این است که عالم متقی باشد وگرنه علمش چماقی بر سر بشریت می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان علم را سرچشمه بسیاری از پیشرفتهای مادی دانست و اظهار کرد: اگر مواد اولیه را در اختیار افراد عادی قرار دهند بدون هیچ گونه تغییر و تحولی این مواد را به درخواست کننده دیگری می فروشند ولی اگر همین مواد اولیه در اختیار یک دانشمند خلاق قرار بگیرد، تغییر و تحولاتی در آن ایجاد می کند و با قیمت بسیار بیشتر در اختیار درخواست کننده قرار می دهد.

وی به قیمتهای نجومی بسیاری از لوازم مورد نیاز مردم اشاره کرد و ادامه داد: آیا می دانید آمپولهای چند میلیونی وجود دارد که دانشمندان با مواد اولیه بسیار ارزان قیمت درست کرده اند؟ آیا می دانید هواپیماهای چندین میلیاردی با فلزات ارزان قیمت ساخته می شوند؟ و این فقط به خاطر این است که دانشمندان می دانند چگونه مواد اولیه را مخلوط کنند و مردم عادی نمی دانند، به همین سبب درآمد آنها از مردم عادی بسیار بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با توجه به آیه هفتاد و هشتم سوره قصص که می فرماید«قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِی أَوَلَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَکْثَرُ جَمْعًا وَلا یُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ» اذعان کرد: قارون دلیل ثروت اندوزی بسیار زیاد خود را علم خودش می داند، این یعنی عالم در بهره برداری از وقت و سرمایه اش بهترین تصمیمات را می گیرد و جاهل با بی بصیرتی افزون بر این که سرمایه اش را نابود می کند، با ورشکسته شدنش بسیاری از مردم را هم درگیر می کند.

امام جمعه موقت اصفهان علم را سرچشمه قدرت دانست و ابراز کرد: علم سرچشمه بسیاری از قدرتهای مادی است، اگر آمریکاییها جرأت می کنند به کشورهای دیگر دست درازی کنند به خاطر این است که خودشان را عالم می دانند و دیگران را جاهل می دانند، اگر به دیگر کشورها زور می گویند به خاطر این پیشرفتهایی است که در مواضع مختلف مادی داشته اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه به قدرتهای معنوی بزرگانی همچون آیت الله نخودکی اصفهانی اشاره کرد و افزود: زمانی که تشت طلایی از سلطان زمان آقای نخودکی دزدیده شد، وزرای سلطان، آقای نخودکی را به عنوان کسی که می تواند تشت را از طریق ارتباط با اجنه پیدا کند معرفی کردند، بعد از احضار آقای نخودکی توسط سلطان و خبر دادن ایشان از مکان تشت طلا، سلطان طمع می کند و از آقای نخودکی می خواهد که دزد را به او معرفی کند.

وی در ادامه داستان اظهار کرد: آقای نخودکی درخواست سلطان را رد می کند ولی سلطان روی درخواست خودش اصرار می ورزد و از جلاد می خواهد که در صورت سرباز زدن آقای نخودکی از دستورش به ایشان شلاق بزند، هنگامی که جلاد شلاقش را بالا می برد که به آقای نخودکی بزند، به صورت ناخودآگاه شلاق بر سر سلطان فرود می آید، در این هنگام سلطان از روی ترسش دستور توقف شلاق زنی را صادر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به آیه چهلم سوره نمل که می فرماید «قَالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ...» ابراز کرد: این علم عاصف بن برخیا بوده که در یک چشم بر هم زدن، تخت بلقیس را از فرسخها دورتر خدمت حضرت سلیمان(ع) حاضر می کند، قرآن راجع به او می فرماید«او قسمتی از علم الکتاب را می دانسته است».

امام جمعه موقت اصفهان به قدرت الهی برخی از اولیای خداوند اشاره کرد و گفت: بارها دیده ایم که برخی از اولیای الهی با خواندن یک دعای ساده به یک چیز مثل قند یا انجیر، سبب شفا بخشی آن چیز می شوند، یعنی وقتی فردی آن چیزی که ولیّ خداوند به آن دعایی خوانده را می خورند، درد لاعلاجی که داشته اند درمان می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان جمله ای از مرحوم علامه طباطبایی تبیین کرد: علامه طباطبایی می گفتند «اگر کسی 40 روز گناه نکند، خداوند چشمه های حکمت را به رویش باز خواهد کرد».

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان افزود: مشکل ما گناهانی است که با وجودمان آمیخته شده است، اگر بندگی کنیم، اگر با علم و ایمان در راه خداوند خالصانه قدم برداریم، خداوند به ما قدرتهایی فرامادی عطا می کند، قدرتهایی که با استفاده از آنها می توانیم مشکل بسیاری از مردم را حل و فصل کنیم./201/867/ب1

ارسال نظرات