۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۴۴۶۷۰۳
وبگاه آمریکایی:

عربستان مخالف آزادی و انقلاب است

یک وبگاه آمریکایی با اشاره به مخالفت نظام حاکم عربستان با آزادی و انقلابهای مردمی، اطلاعاتی را دربارۀ عربستان سعودی منتشر کرد.
عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، وبگاه آمریکایی "KITV"، عربستان سعودی را بزرگ ترین صادر کنندۀ نفت جهان معرفی کرد که میانگین بیکاری در آن، 11.4 درصد است.

در این گزارش آمده است: عربستان سعودی، حدود 18 درصد از ذخیرۀ نفت جهان را در اختیار دارد و بزرگ ترین صادر کنندۀ فراوردهای نفتی در جهان است و نیمی از بودجۀ این کشور به فروش نفت وابسته است. این کشور از اعضای اصلی بنیانگذار سازمان صادر کنندگان نفت خام "اوپک" به شمار می رود و 30 درصد از ساکنان این کشور، کارگران کشورهای خارجی هستند.

در بخش دیگری از این گزارش خاطر نشان شده است: از اواخر جنگ جهانی دوم، عربستان سعودی و آمریکا، رابطه ای دوجانبه به منظور حفظ موجودیت برقرار کردند که بر اساس امنیت در برابر نفت استوار است. بر این اساس، آمریکا در برابر تجارت آزاد نفت با عربستان، تعهد می کند که - تاج و تخت این خاندان - را حفظ کند. این رابطه، از سال 2013، به سبب خودداری دولت آمریکا از حمله به سوریه و پس از آن به سبب امضای توافق هسته ای با ایران به تیرگی گرایید.

وبگاه "KITV"، عربستان را کشوری متنفر از انقلاب و آزادی دانست و نوشت: به همین سبب است که عربستان، روابطی مستحکم با کشور همسایه اش، بحرین دارد و به دولت این کشور کمک کرد تا قیام مردم این کشور در چارچوب بهار عربی در سال 2011 را سرکوب کند. عربستان همچنین از حامیان حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین مصر بود و پس از سقوط او، از دولت محمد مرسی حمایت نکرد و پس از براندازی مرسی در سال 2013، بار دیگر روابط این کشور با دولت مصر، به ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی، بهبود یافت.

به گزارش العالم، عربستان سعودی بر اساس تفکر وهابیت اداره می شود که ارتباطی مستحکم با خاندان آل سعود دارد که از قرن هجدهم بر این کشور حاکم شدند. خاندان آل سعود، در سال 1930، پس از ایجاد حکومتی نوین در عربستان، وهابیت را بر این کشور حاکم کرد. عبادت بر اساس دیگر ادیان در این کشور ممنوع است و دیگر مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان، با محدودیت های شدید مواجه هستند.

بر اساس تعالیم وهابی، نظام قیمومیت در این کشور حاکم است و به همین سبب، زنان، در شرایطی بسیار دشوار به سر می برند، به طوری که زنان از رانندگی محرومند، نمی توانند حساب بانکی داشته باشند و بدون اجازه آشکار سرپرست خود، قادر به کار، سفر یا مدرسه رفتن نیستند.

به نوشتۀ وبگاه "KITV"، حمله به یمن، یکی از بزرگ ترین بحران های عربستان در حال حاضر به شمار می رود.

در پایان این گزارش خاطر نشان شده است که حجم تجاوزات عربستان در یمن، از همۀ خط قرمزها فراتر رفت تا جایی که سازمان ملل، با انتشار گزارشی، تحقیق دربارۀ نقض حقوق بشر در یمن را خواستار شد.
به گفتۀ کمیساریای حقوق بشرِ سازمان ملل، در درگیری میان – مزدوران عربستان – با – نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن – دستکم 3799 غیرنظامی یمنی کشته و 6711 زخمی و میلیون ها نفر آواره شدند. یک سوم از کشته های این جنگ نیز در حملات هوایی جنگنده های ائتلاف به سرکردگی عربستان جان باختند./982/ب102/د

ارسال نظرات