۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۴۴۴۳۸۴
آیت الله مکارم شیرازی:

مقام معلم در اسلام بسیار والا و برجسته است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی معلم خوبیها را یکی از کسانی دانست که تنها منافقان حق آنان را کوچک می شمارند و گفت: بسیاری معتقدند که حق معلم از حق پدر و مادر نیز بالاتر است زیرا پدر و مادر پرورش دهنده جسم انسان هستند و معلم روح ‏انسان را پرورش می دهد، در طول دوران تحصیل به من ثابت شد که معلم حتی می تواند مرجع تقلید پرور باشد.‏
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، پیامی خطاب به اولین آیین تجلیل از معلمان برجسته فرهنگ، علم، اندیشه و قلم، موسوم به  ‏«‏یاد مهر‏»‏ صادر کرد که متن کامل پیام به شرح ذیل است:

قبل از هر چیز ایام دهه کرامت و میلاد مسعود امام علی بن موسی الرضا(ع) را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم، همچنین تشکیل آن همایش را که برای بزرگداشت ۸ تن از معلمان پیشکسوت و وظیفه شناس اصفهان در نظر گرفته شده را نیز به همه حضار تبریک می گویم.

بدون شک مقام معلم در اسلام بسیار والا و برجسته است و در احادیث اسلامی بحث گسترده ای درباره حقوق معلمان بر شاگردان یا بر جامعه اسلامی شده است. در حدیثی پیامبر اکرم(ص) می فرماید‏«‏ ۳ گروهند که تنها منافقان حق آنها را کوچک می شمارند، نخست کسی که عمری را در اسلام سپری کرده است و به پیری رسیده است و دیگری پیشوای دادگر و سرانجام معلم خوبی ها ‏»‏ . بسیاری معتقدند که حق معلم از حق پدر و مادر نیز بالاتر است زیرا پدر و مادر جسم انسان را پرورش می دهند و معلم روح انسان را.

 اینجانب خاطره بسیار خوبی از نقش معلم در زندگی انسانها دارم و آن این که فراموش نمی کنم مرحوم آقای نوری که نور الهی بر روان پاکش باد را که در دوران حکومت ستمگر رضاخان معلم فیزیک در دبیرستان شیراز بود.

او به شاگردان دستور داده بود که رساله مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی که آن روز مرجع تقلید عام جهان شیعه محسوب می شد را تهیه کنند و بعد از آن که درس فیزیک را به طور کامل می داد به رساله می پرداخت و از آنجا عشق به اسلام و احکام اسلامی در دل شاگردان پرورش یافت و اینجانب که در درون خود جاذبه عجیبی نسبت به این گونه مسائل می دیدم  از همان زمان علاقه مند به علوم اسلامی شدم و پس از پایان دوران سیکل اول دبیرستان که حکومت رضا خان سقوط کرد و حوزه های علمیه آزاد شدند، به حوزه علمیه شیراز جذب شدم و مدارج علمی را با عشق و سرعت زیاد پیمودم و از آنجا به قم و از قم به نجف مشرف شدم و از محضر علمای بزرگ این ۲ حوزه علمیه بهره فراوان بردم و از آنجا به من ثابت شد که معلم حتی می تواند مرجع تقلید پرور باشد. به همین دلیل پیوسته به اساتید و معلمانم چه در حوزه علمیه و چه در درس های دبستان و دبیرستان مخصوصاً آقا نوری دعا می کنم و طلب مغفرت می نمایم خداوند روح همه معلمان پیشکسوت گذشته را شاد فرماید و معلمان شریفی که در قید حیات هستند، همه را موفق دارد.

 مرکز فناوریهای نوین شهرداری اصفهان با تجلیل و قدردانی از مقام شامخ این عزیزان گرانبها که به نام " نشست یاد مهر"برگزار می شود، جان تازه ای را به کالبد جان علم و معرفت شهر اصفهان می دمد و راهی برای نوشیدن از سرچشمه زلال معرفت، بصیرت و حقیقت را به دانش پژوهان و جویندگان علم و دانش نشان می دهد؛ امید است چنین برنامه هایی توسط سازمان های خدمت گذاری چون شهرداری خط نورانی اسلام ناب امامت و ولایت را هموار نموده و بصیرت و هدایت را در صراط مستقیم رهنمون نماید. 

 لازم می دانم در این ایام فرخنده و مبارک از ۸ تن از پیشکسوتان معلم بزرگوار و فرهیخته که در زمینه های فرهنگ، علم، اندیشه و قلم فعالیت داشته در قالب یاد مهر تجلیل به عمل آورده و قدردانی خود را اعلام نمایم. یاد مهر از کارهای پسندیده و خداپسندانه ای است که شهرداری اصفهان سنگ بنای آن را گذاشته و ان شاء الله چنین فعالیتهایی در سایه ایزد منان مستدام و پایدار بماند. /869/303/ب3

ارسال نظرات